Dacă sunteți în căutarea unui antrenor de fitness comunicabil și mereu cu zâmbetul pe față, bine ați venit în lumea lui Marian Cojocari din Chișinău. Tânărul a absolvit Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport, îi place la nebunie ce face, iar visul lui este să-și deschidă o sală fitness personală. L-am întrebat pe Marian câteva sfaturi pentru tinerii care se apuca de fitness, cât de importantă e alimentația și provocările unui antrenor de fitness în țara noastră.

Marian, povestește-ne despre pasiunea ta pentru sport! Cum a început totul?

Marian Cojocari, antrenor de fitness

Totul a început încă de pe băncile școlii. Fiind elev la liceu am început să merg la sală. Era una mică în incinta școlii. M-am îndrăgostit din primele clipe de sport. După natura mea eram mai slăbuț, mereu am dorit să am mușchi mai mari, iar asta și a servit drept motivație pentru a începe să practic sportul.

De ce ai decis să devii antrenor de fitness?

Când am început să am rezultate și să capăt tot mai multă experiență, mulți se adresau la mine după ajutor. Asta a servit drept temelie pentru profesia mea actuală. Îmi plăcea să ajut oamenii și să văd cum aceștia devin mai motivați și cum se schimbă fizicul lor. Rezultatele lor au devenit motivația mea .

Care este motto-ul după care te ghidezi când e vorba de sănătate și sport?

Îmi plac mult cuvintele lui Albert Einstein: „Nebunia înseamnă să faci același lucru în mod repetat și să aștepți rezultate diferite”. Dar asta stă la bazele oricărui sport, însă disciplina este de bază pentru mine.

Cum arată programul tău de antrenament în prezent?

În prezent am mulți clienți la sală și asta nu îmi permite timpul să mă antrenez mai des, așa cum aș dori eu. Deci, în loc de cinci zile de antrenament pe săptămână, eu fac doar trei, lucrând câte două grupe de mușchi pe antrenament

Ce ne poți spune despre alimentația ta și cât de importantă este în procesul de slăbire?

Alimentația este una de bază pentru toți sportivii. Am 6-7 mese pe zi, dintre care în mare parte predomină alimentele ce conțin glucide complexe plus proteină de origine animală sau vegetală. Pe lângă asta, mănânc multe legume și fructe. Am exclus din regimul meu alimentar deserturile, mâncarea prăjită, uleiuri de floare soarelui, foarte multe condimente, băuturile alcoolice și răcoritoare, și o mare parte din lactate Acumularea în masă sau slăbirea se face simplu: prin surplus caloric sau deficit caloric. Dacă dorim să slăbim eficient trebuie să consumăm mai puține calorii decât ardem.

Ce greșeli fac persoanele care vin pentru prima dată la sală?

Greșeli sunt multe. Cea mai mare greșeală o fac atunci când se apucă să facă sport la aparatele fitness. Multe dintre ele nu sunt recomandate pentru începători având un efect negativ asupra coloanei vertebrale și mușchilor abdominali. În așa caz trebuie de adresat la un antrenor personal în scopul evitării unor trauma.

Imaginează-ți că un client este descurajat în timpul unui antrenament de fitness și nu vrea să continue. Cum îi păstrezi motivația?

Permanent le spun să-și amintească pentru ce au început a practica acest sport, care au fost scopurile inițiale. Cea mai mare luptă este lupta cu tine însăți, doar tu îți poți decide viitorul și doar tu poți răspunde de sănătatea ta. Cea mai mare motivație pe care o au clienții mei sunt rezultatele lor.

Munca unui instructor de fitness se vede în rezultatele clienților. Cum te simți atunci când vezi aceste transformări, dar și zâmbetele de pe fețele lor?

Desigur că sunt mulțumit când văd rezultate frumoase. Mereu depun efort maxim pentru fiecare client în parte și mă bucur foarte mult când aud mulțumire din partea lor, când îmi spun că vin la antrenament ca la sărbătoare. Știți, antrenorul este și un psiholog bun pentru fiecare, iar sala este locul perfect unde îți poți lasă emoțiile negative și să îți îmbogățești sufletul cu endorfine .

Spune-ne care sunt cele cinci lucruri care nu ar trebui să lipsească din geanta noastră de sport?

Deci în primul rând hainele de schimb, încălțămintea, un prosop pentru igiena personală, apă de băut și desigur buna dispoziție

Ca antrenor personal, care sunt principalele provocări de care te lovești?

Cea mai mare provocare este timpul liber, pe care nu îl am practic deloc. Permanent sunt la sală, câteodată nu îmi ajunge timp ca să mănânc în liniște, dar asta e. În  afara sălii la fel sunt preocupat de regimurile alimentare și planuri de antrenamente pentru clienți atât din mediul online, cât și offline.

Ce calități ar trebui să aibă un instructor de fitness?

Un instructor de fitness trebuie sa fie un prieten bun, de încredere, să fie comunicabil, mereu cu zâmbetul pe față, să fie un psiholog bun și un adevărat exemplu pentru clienții săi.

Care este următorul tău pas în cariera de antrenor?

Următorul pas este deschiderea unei săli personale. Acesta e visul meu și ceea spre ce tind.

Ce sfaturi ai pentru tinerii care doresc să practice sportul sau chiar să devină antrenor de fitness?

Nu încetați să visați și să luptați. Trebuie de vizualizat mereu gândurile și dorințele noastre, totul se poate materializa. Și încă un lucru, nu lăsa pe mâine ceea ce poți face azi.

Autoare: Eliza Mihalache, stagiară