Planul de marketing este un instrument esențial pentru orice întreprindere. Este ca o foaie de parcurs în dezvoltarea companiei de-a lungul unui an. Iar elaborarea unui plan de marketing este una din sarcinile cheie ale tuturor managerilor.

Pentru a da răspuns despre importanța unui plan de marketing, am solicitat părerea specialiștilor în domeniu. În acest context, Dumitru Talmazan – certificare Facebook Digital Marketing Associate, certificare MBA Executive, antreprenor digital, speaker internațional și expert în Digital Comunicare ne aduce o claritate asupra necesității elaborării unui plan de marketing bine pus la punct.

Cu siguranță, s-ar putea argumenta că dezvoltarea unui plan de marketing, în general, nu salvează întotdeauna afacerea. Și cu toate acestea, prezența lui crește semnificativ șansele de succes.

Un plan de marketing reușește să acopere câteva domenii principale:

  • creșterea gradului de conștientizare a mărcii;
  • generarea de clienți potențiali;
  • păstrarea și captarea atenției clienților și/sau potențialilor clienți;
  • valoarea clienților;
  • loialitatea clienților față de marcă.”

Care este structura unui plan de marketing și de ce este nevoie de elaborarea unui plan de marketing în cadrul unei companii?

Dumitru ne-a comunicat că Planul de marketing al unei companii este un fel de raport de marketing pentru un an, un trimestru sau chiar o lună. Iar elaborarea lui este neapărat asociată cu realizarea obiectivelor de afaceri ale întreprinderii.

Structura planului de marketing trebuie să includă o descriere a companiei. Nu este doar un nume și o siglă, ci și o reflectare a punctelor tari și a punctelor slabe, a posibilelor amenințări și beneficii pentru afacere. De asemenea, un plan poate include informații despre companie, realizări, planuri de viitor.”

Un plan de marketing trebuie să răspundă clar la următoarele întrebări: 

  • Care sunt obiectivele și cum să înțelegem că au fost atinse?
  • Cine este cumpărătorul?
  • Ce rezultate trebuie obținute?
  • Cine sunt concurenții și ce fac ei în legătură cu acest domeniu?
  • Care sunt riscurile, provocările și punctele forte?

După cum am menționat și mai sus, un plan de marketing poate fi de diferite dimensiuni, în funcție de obiectivele propuse, sfera afacerii și mărimea gamei de produse.

De exemplu, sunt companii pentru care este relevantă dezvoltarea generală a unui plan de marketing, care implică toate canalele de publicitate. Și sunt companii care au nevoie doar de un plan de marketing de o lună, focusat pe SEO, promovare Instagram sau Google Ads.”

În orice caz, va fi corect să se urmeze următoarele etape de dezvoltare a companiei:

  • O descriere a misiunii, obiectivelor, poziției companiei pe piață, a concurenților;
  • Definiția indicatorilor cheie de performanță care trebuie monitorizați;
  • Crearea unui portret al publicului țintă și al avatarurilor clienților;
  • Definirea unei strategii de acțiune;
  • Desemnarea termenelor;
  • O listă a riscurilor și problemelor posibile;
  • O indicație a responsabilului și a participanților.

Mai multe voi discuta și în cadrul unui webinar din 8 decembrie. Accesul este absolut gratuit și vă aștept cu mare drag. Vă puteți înregistra AICI ”ne îndeamnă Dumitru.

Și totuși cum atingem aceste scopuri? 

Cu ajutorul strategiei de marketing, evident! Strategia de marketing stabilește cu exactitate canalele utilizate, tipul de comunicare, brandul, bugetul, etc. Din strategie se stabilesc tacticele, adică acțiunile concrete ce trebuiesc întreprinse pentru fiecare strategie în parte, cum ar fi scenariile pentru producția video, temele pentru postări pe blog sau platformele de socializare.”

Cu ce schimbări vine anul 2021 și la ce trebuie să atragem atenția?

„Activitatea noastră de bază ne permite să analizăm zilnic zeci de companii, beneficiare a instruirilor noastre în cadrul Talmazan School  și beneficiari a serviciilor de publicitate în cadrul ASAP. Observăm o creștere semnificativă a bugetelor și a costurilor pentru publicitate în Republica Moldova, de la cca. 100 de euro la 200-300 de euro. Astăzi este cu mult mai greu să te faci văzut cu un buget limitat. Piața muncii necesită tot mai mulți specialiști în domeniul targetare, copywriting, video producție, etc. Desigur că avem schimbări și în digital, Tik Tok ia amploare în lumea rețelelor sociale, iar unele platforme de socializare trec spre vânzarea direct în platformă, fapt demonstrat de Facebook și Instagram prin introducerea secțiunii de Shopping.”

Pandemia a demonstrat faptul că lucrurile nu mai pot fi efectuate intuitiv, de aceea ai nevoie de un plan de marketing bine gândit și structurat.

Distribuie articolul: