Este un „constructor de echipe”, un devorator de idei și îi plac provocările - ele îi aduc adrenalină. Este vorba despre Ruslan Cojocaru, un om de afaceri de la noi, cunoscut la moment pentru crearea rețelei de cafenele Tucano sau de restaurante Oliva. În cadrul unui dejun cu membrele Asociației Femeilor Antreprenoare din Moldova, Ruslan Cojocaru a vorbit despre ascensiunea sa în afaceri, principiile după care crește și dezvoltă un business și câteva lucruri care îl fac să crească și să viseze în continuare.

Alungat de la primul job

Nu pot spune că „am ajuns undeva”. Nu am ajuns nicăieri, am avut doar norocul să întâlnesc în parcursul meu oameni buni. Am trecut un liceu bun, având colegi foarte buni cu mulți am rămas până acum prieteni buni. Apoi a urmat facultatea de Relații economice internaționale, în germană, la ASEM. Cunoșteam bine limbile străine și m-am angajat ca traducător. Primul lucru, îmi amintesc și acum, mi sa dat să traduc un contract de vreo 30 de pagini. M-am chinuit la el câteva zile, iar după ce a văzut ce făcusem, șeful m-a concediat.

De la telefonie mobilă – la alimentație publică

După un alt „fail” în angajare și un master foarte practic la ASEM, am devenit dealer Moldcell. Aveam un mic capital și am deschis primul magazin Moldcell în sectorul Rîșcani. Făceam un marketing foarte inovativ și am reușit să dezvoltăm o rețea timp de 5 ani, pe care în 2006 am vândut-o. Atunci am început afacerile cu restaurante: primul a fost Celentano, cu franciza cumpărată, care timp de 5 ani a devenit rețea. În 2011 a fost o judecată internațională și Francizorii noștri au pierdut franciza, în judecata cu Adriano Celentano. Atunci ne-am gândit ca ar fi fain să mergem pe cafea – medium prăjită, pe loc, cu gusturile deschise și cu o întreaga filozofie de barmaning – așa a apărut Tucano.

De obicei cam jumătate de an alegem denumirea

Așa s-a întâmplat cu Restaurantul Oliva. Inițial chiar am pornit cu o altă denumire, ca apoi să o abandonăm și să revenim la numele de Oliva. Echipa de lucru pentru inițierea unui nou brand nu e mare: o persoană lucrează pe branding și grafică și două pe dezvoltare. Cu Tucano a fost mai greu la început, până am definit filozofia. Am fost luați cu asalt inițial, încât nu făceam față. Într-un an a venit cineva din Emiratele Arabe Unite – a rămas profund impresionat de afacere, încât a cumpărat franciza pentru Tucano – așa am decis să îl scoatem pe internațional. Avem deja Tucani în câteva orașe din România, acum am semnat contractul și din septembrie apare Tucano în Sankt Petersburg și Bișkek.

Oferă-le oamenilor posibilitatea să greșească

În orice tip de afacere, echipa contează foarte mult. Inițial luam consultanți sau bariști și îi creșteam. După care am schimbat strategia… Managerii sau „middle managers” am încercat să îi luăm și din exterior. E risc mare – unii nu se pot adapta, alții nu sunt dispuși să creeze… Acum am revenit la strategia de creștere a managerilor din middle. Angajatului trebuie să îi dai posibilitatea să crească și să îl lași să greșească. Deasemenea trebuie să le oferi un mentor, de dorit din interiorul companiei. Cel mai important este să oferi oamenilor responsabilitatea și să le educi asumarea consecințelor. Greșelile, chiar și cele care ne costa, e ok să fie, fiind parte din creștere.

Un challenge mai degrabă funcționează decât un Drink Building 

Trainingurile periodice există în toate echipele – eu desigur vreau mai mult, vreau instruire continuă – fundamentul la continuitate și dezvoltare! La Oliva sunt trimestriale, unele sunt la discreția managerului, la Tucano mai degrabă sunt pe cafea și baristrică (ei au manuale de instruire și standarde, pe care vrem să le trecem pe aplicații IT și sunt evaluați trimestrial). În Tucano am implementat și un campionat de baristrică și credem sincer: competitivitatea va fi un bun stimulent pentru barmani. Scopul oricărui training este să crească, să îi facem mai deschiși, mai creativi, mai spirituali și să devină și ei un fel de life-mentori.

 

Următorul scop este 100 km cu altitudine 4 km

Am avut o experiența frumoasă în natură și de atunci mă încarc foarte mult de la ea. Îmi plac munții și alergările. Fiind în munți ești sus, deci mai aproape de Dumnezeu (râde). Ador alergarea prin pădure – ai șansa ore întregi să fii singur cu tine, să meditezi… Este și un „challenge” pentru tine: munți, ploaie… dar mie îmi place adrenalina. Ăsta e un fel de restart și o încărcare pentru mine. Vreau să călătoresc mai mult, mereu mi-a plăcut istoria și geografia. Vreau să fac înconjurul lumii și desigur într-un mod inedit și împreună cu soția.

Business-ul este pe viață sau nu?

Eu sunt un „start-up-er” și îmi place să dezvolt. Nu să mențin. Tucano încă e un „challenge” pentru mine, iată de ce vom continua să creștem. Dacă mă întrebați despre lecturile care m-au marcat, vă recomand cu drag „Good to grade”, de Gim Collins – el în general are cărți foarte practice, pe analize concrete. Pentru management strategic – ideale. Pe dezvoltarea personală recomand „Pe aripile fericirii” și „Yoga fericirii”. Cred că în viață orice experiența te ajută, te face să depășești anumite frici, să te înțelegi pe tine, să progresezi!

Evenimentul a fost organizat de către Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova. Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova – AFAM este un ONG creat în anul 2013, care are misiunea de a susține creșterea potențialului feminin în domeniul antreprenorial și managerial în Republica Moldova. Actualmente AFAM numără 100 de membre din peste 20 de domenii de activitate. Pentru detalii despre activitatea Asociației sau aderare puteți apela +37376767670.

Distribuie articolul: