Martin Amis e scriitorul ce e considerat una dintre cele mai influente și mai inovatoare voci ale literaturii britanice contemporane: cel care a scris despre nemți și autorul care a ajuns cu brio să descrie felul acestora de a fi, comportamentul, maniera de a vorbi, de parcă le auzeam intonațiile vocii și accentele.

Lectura noastră începe într-un lagăr de concentrare, continuă cu un triunghi amoros dintre un ofițer ambițios, Thomsen, un adevărat neamț din acea perioadă, dedicat cauzei, soția, Hannah Doll, și comandantul instituției, Paul Doll. Flirtul naiv, care a apărut gradual, a dus spre o explozie de gelozie, dusă până la extreme. Comandantul decide să-și omoare soția. Deznodământul îl las pentru cei curioși să-l descopere.

„…Nu de mult mă întrebam dacă voi mai putea participa vreodată la o adunare grandioasă, fără ca mintea mea să înceapă să-mi joace feste… Nu a fost ca ultima dată, când m-am cufundat treptat în provocarea logistică a gazării publicului. Nu.

Nu degeaba unii cititori au numit această carte oglindă, în ea se reflectă gradul fiecăruia de percepție a monogamiei sau a limitei adulterului, până unde este permisă intruziunea în mediul unui cuplu bine format și ce îl fortifică, sau distruge. Or, această limită nu există, pentru că instinctul și dorința prevalează rațiunea.

Provocatoare carte și vă spun de ce. Ea necesită folosirea unui dicționar explicativ, necesită să cunoștințe și dragoste pentru istorie, mai cu seamă pentru tot ce ține de cel de-al doilea Război Mondial. Conține o mulțime de cuvinte mai rar întâlnite, expresii cu subtext, momente dintr-acelea în care îți aduci aminte de dialogurile cu sensuri voalate, pe care le porți cu cel mai bun prieten în public, și doar el înțelege ce ai în vedere, de fapt. Ai nevoie de un ochi antrenat, pentru a zâmbi la toate subtilitățile barbare sau misogine, bine ascunse de autor. Un deliciu cititoresc!

În perioada național-socialismului, te uitai în oglindă și-ți vedeai sufletul. Te vedeai pe din afară. Acest lucru s-a aplicat, prin excelență și victimelor sau celor care au trăit mai mult de o oră și au avut timp să se confrunte cu propriile lor reflecții. Dar, totuși, s-a aplicat și celorlalți, răufăcătorilor, colaboratorilor, martorilor, conspiratorilor, martirilor de drept (Orchestra roșie, Trandafir alb, bărbații și femeile din 20 iulie) și chiar obstrucționarii minori, ca mine sau ca Hannah Doll. Cu toții am descoperit sau am dezvăluit neputincios, cine eram cu adevărat.
Cine era cineva cu adevărat. Aceasta a fost zona de interes.

zona de interes

Este de apreciat maturitatea dialogurilor, dar și naturalețea lor. Ritmul lor alert creează starea potrivită pentru a percepe mediul pe care autorul încearcă să ni-l transmită. Ori de câte ori se schimbă personajele din dialog sau ambianța lor, autorul te direcționează cu o îndemânare excepțională, un maestru îl ale manipulării, în sensul bun al acestui cuvânt, care știe, exact, care este doza de emoție, pe care trebuie să le livreze pentru a păstra atenția, și a nu permite cititorul să lase istoria pe mai târziu.

Ce moștenire ne lasă această carte? Un bagaj nou de cunoștințe despre activitatea soldaților din lagărele de concentrare, o istorie amoroasă atipică și o poveste pe cât se poate de reală, fără exagerări sau lacune, potrivită pentru iubitorii de romane istorice.