A știut ce-și dorește, a muncit mult, iar succesul nu a ezitat să apară. A pus pe roate o afacere frumoasă pe care o administrează cu pricepere și dedicare. Gabriela Tricolici este fondatorea întreprinderii „VIE-REGALE SRL”, din Orhei. Afacerea are drept obiect de activitate producerea lumânărilor handmade, săpunurilor și produselor cosmetice naturale și a fost fondată de către doi tineri pasionați de handmade, care activează în calitate de maeștri artizanali cu o experiență de 3-5 ani în domeniu.

Gabriela Tricolici a studiat la Universitatea Tehnică din Moldova în domeniul Tehnologii și Management în Industria Alimentară. Este expertă în producerea săpunului și cosmeticii naturale, iar co-fondatorul, care este și logodnicul ei, activează în calitate de specialist în producerea lumânărilor handmade. Despre cum a apărut această pasiune, ce materiale utilizează și ce dificultăți a întâmpinat la început, ne-a povestit în interviul de mai jos:

Gabriela, spune-ne cum a apărut ideea de a pune pe picioare această afacere?

Ideea afacerii a apărut odată cu soluționarea problemei cu care se confruntau mulți oameni din anturajul meu, și anume cu afecțiuni ale pielii provocate de factorii de mediu, de iritanți și de alergeni sau produsele igienice din comerț. Datorită studiilor pe care le-am obținut la Universitatea Tehnică în domeniul chimiei, am început să mă informez mai detaliat de pe internet, referitor la înlocuirea produselor igienice cu cele fabricate de mine însumi, și m-am axat anume pe fabricarea săpunului. Totodată, de pe rețelele sociale am aflat că mulți oameni se confruntă cu astfel de probleme ale pielii și caută sfaturi de soluționare la alte persoane. Pe parcurs am început să achiziționez ustensile și materie primă, iar făcând cunoștință cu partenerul meu, care începuse să studieze industria lumânărilor, ne-am hotărât să unim forțele și să deschidem mica noastră afacere.

Unul dintre obiectivele companiei a devenit obținerea feedback-ului de la clienții tratați de probleme dermatologice la utilizarea produselor noastre și îmbunătățirea sănătății lor.

Ce dificultăți ați întâmpinat la început?

O parte din materia primă utilizată la fabricare trebuie importată, iar cheltuielile taxelor vamale sunt costisitoare. Piața din Republica Moldova este supra saturată de lumânări și săpunuri importate la prețuri mici, însă de proastă calitate. Chiar dacă 2020 a fost un an destul de dificil pentru domeniul afacerilor, unica soluție pentru a atrage clienții în această perioadă pandemică este adaptarea digitală.

Cum are loc procesul de creare a unui săpun sau lumânări handmade?

Procesul de creare a unui săpun sau lumânări handmade este asemănător. Prima etapă constă în pregătirea ustensilelor de lucru (cazan de topire, matrițe individuale de silicon, termometru digital, cântar electronic ș.a.), a echipamentelor de protecție (mănuși, mască și ochelari de protecție) și a materiei prime utilizate conform rețetei de fabricare. A doua etapă constă în topirea cerii, unturilor, uleiurilor folosite și amestecarea ingredientelor. A treia etapă este adăugarea colorantului natural și pentru miros – uleiurile esențiale și etapa finală este turnarea în matrițe individuale. După aceasta, urmează perioada de maturare/uscare a săpunului sau lumânării care durează de la 4-6 săptămâni pentru săpun și de la 1h – 48h pentru lumânare.

Pot fi acestea o sursă de venit?

Sigur, cu o gestiune financiară eficientă, acestea pot deveni o sursă de venit.

Arta lucrului manual presupune multă muncă. Ce materiale folosiți și ce tehnici de lucru aplicați de la lucrare la lucrare? 

Pentru fabricarea săpunurilor utilizăm uleiuri și unturi vegetale sau animale, uleiuri esențiale naturale, coloranți naturali și matrițe de silicon. Pentru lumânări folosim ceruri de albine sau soia vegetală, uleiuri esențiale și forme individuale de turnare. Tehnica principală  de lucru se aplică la procesul de fabricare săpunului sau lumânării conform rețetei acesteia, descris anterior și utilizăm, totodată diverse tehnici de colorare a produsului finit în funcție de imaginația noastră.

Cât timp ia realizarea unei lucrări și care sunt prețurile?

Depinde de complexitatea produsului final și preferințele clientului. Pentru săpun realizarea durează de la 2-4h, pentru lumânări de la 30 min la 5h. Prețurile, la fel, se diferențiază în funcție de compoziția produsului și decor sau aranjament, pentru săpunuri sunt de la 20-50 lei, lumânări de cult, decorative și pentru evenimente speciale de la 1leu la 500 lei.

Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o până acum în antreprenoriat?

În primul rând, lecția pe care am învățat-o în antreprenoriat este faptul că ai nevoie de multă perseverență pentru a transforma o pasiune într-o afacere. Când te decizi să lansezi un business, nu este de ajuns doar entuziasmul ce îl deții la realizarea îndeletnicirii preferate, este necesară multă muncă, organizarea timpului, luarea unor decizii eficiente, rapide și capacitatea de a deschide geamurile, acolo unde ușile sunt închise. Nu este îndeajuns de a avea pasiune în domeniul tău, dar și abilități de autodepășire a Eului său, fricilor și provocările din lumea afacerilor.

Care din calitățile pe care le dețineți au avut un rol decisiv în carieră dvs. antreprenorială?

Creativitatea și perseverența. Avem succes în afaceri prin îmbunătățirea în mod constant a muncii noastre. Introducerea noilor produse, noilor modalități de servicii, noilor intrări pe piață, noilor modalități de a depăși restul concurenților. Nu o facem odată pentru totdeauna – procesul dat nu se termină niciodată. De aceea, calitățile deosebit de importante rămân a fi creativitatea și perseverența în afacere, de care dau dovadă permanent în cariera profesională.

Ce proiecte planificați în 2021?

Dezvoltarea campaniei „Zero Deșeuri”, prin care orice persoană care are uleiuri sau unturi uzate prin bucătărie, să poată să le recicleze în săpun natural – produs biodegradabil și ecofriendly. Un alt proiect ar fi lansarea unei școli online care să permită studierea artei săpunăritului și industriei lumânărilor. Și, desigur, certificarea produselor și înregistrarea brandului autohton prin consolidarea încrederii în produsele companiei.

Autor: Eliza Mihalache, stagiară