„Sângele celorlalți” de Simone de Beauvoir este un roman publicat în 1945, fiind tradus în 12 limbi și ecranizat de Claude Chabrol, în 1984. Observați câteva impresii și citate „culese” după lecturarea cărții, împărtășite de către cititoarea Anișoara Melnic.

Într-o Franță ocupată de naziști, Jean Blomart veghează la patul iubitei sale grav rănite, Hélène. Printr-o serie de amintiri aflăm istoria personajelor și relațiile dintre acestea. Fiind foarte tânăr și experimentând un sentiment de vinovăție din cauza apartenenței sale la clasa de mijloc, Jean aderă la partidul communist și se desparte de familia sa, hotărât să-și facă propriul drum în viață. După moartea unui prieten în timpul unui protest politic, moarte pentru care se simte vinovat, Jean părăsește partidul și se dedică cauzei sindicale.

Hélène, desingner, lucrează la brutăria familiei sale, este nemulțumită de relația sa cu Paul. Grație logodnicului ei, îl întâlnește pe Jean și se îndrăgostește de acesta. Jean îi respinge inițial dragostea, dar se reunesc după ce Hélène suportă un avort de la un bărbat cu care avusese o relație nesăbuită.

Cele două personaje principale sunt opuse, Jean reflectă și cântărește fiecare acțiune, vrea să fie responsabil pentru viața sa, în timp ce Hélène este impulsivă, individualistă, provocatoare. Relațiile lor sunt dificile, complexe și evoluează într-o direcție neprevăzută după începerea celui de-al doilea război mondial.

Planul de căsătorie este spulberat de începerea războiului. Jean devine soldat și este mobilizat în afara Parisului. Hélène intervine împotriva voinței lui pentru a-i face o repartizare sigură. Supărat pe ea, Jean rupe relația. În timp ce trupele germane avansează spre Paris, Hélène fuge și este martoră la suferința celorlalți refugiați. Revenită la Paris, întâlnește un german care ar putea-o ajuta să avanseze în carieră, dar vede că compatrioții ei suferă. Ea asistă și la raidurile asupra evreilor. Dorința de a-i asigura prietenei evreice, Yvonne, condiții sigure de evadare, o aduc pe Hélène în fața lui Jean, care devenise liderul grupului de rezistență. Aceasta se mută pentru a se alătura grupului. Jean se reunește cu tatăl său pentru scopul comun de a elibera Franța de Germania.

Hélène este rănită mortal în timpul rezistenței și, în noaptea de veghe, Jean își analizează dragostea pentru Hélène și consecințele mai extinse ale acțiunilor sale.

Autoare: Anișoara Melnic

Vezi și: Recenzii de la cititori: „O viață măruntă” de Hanya Yanagihara