Să simți că îți va exploda capul, că ai un nod în gât sau fluturi în stomac sunt senzații reale. Nu sunt produsul imaginației și nici fraze prestabilite. Aceste senzații sunt declanșate în diferite părți ale corpului de fiecare dată când trăim o emoție (mânie, tristețe, bucurie…). Ele sunt la fel de reale ca o durere pancreatică. De fapt, experiențele, emoțiile și sentimentele noastre apar în primul rând în corp și, de multe ori, suferința psihică este doar eliberată prin senzații fizice. Dar și corpul poate fi vehiculul prin care ne putem influența pozitiv mintea, fie prin activitate fizică, prin practicarea mindfulness-ului sau chiar datorită unei îmbrățișări sau unei mângâieri la momentul potrivit.

Așa cum emoțiile noastre se manifestă în corp, putem folosi corpul și pentru a rezolva întrebări legate de minte.

Rosa Molina, psihiatră cu specializare în neuroștiință clinică, atrage atenția la legătura dintre organism și creier în contextul trăirii emoțiilor. Experta afirmă că ritmul vieții moderne impune tendința de a rezolva totul la nivel mental, uitând că, corpul poate fi un aliat minunat, pentru că și el face parte din scenariile emoționale.

Eu, pe primul loc

Primul lucru de făcut pentru a influența pozitiv creierul prin intermediul corpului este să atragem mai multă atenție propriei persoane. Să urmărim ce se petrece în corpul nostru și să-i urmăm dorințele. Se consideră că întâi de toate apare durerea, iar mai târziu, după ce procesăm ceea ce se întâmplă, apar gândurile și sentimentele. Dacă nu acordăm atenție acestor stări fizice și emoționale, inevitabil va veni momentul în care ele devin atât de separate unele de altele încât devin automatizate.

Modul nostru de a reacționa sau de a ne gestiona emoțiile merge de la sine și apar efecte precum disconfort gastric sau durerile de cap fără motiv aparent, adică automat. Este important să ne oprim și să învățăm a gestiona emoțiile pentru a ști cum acestea se manifestă în corpul nostru, astfel să-l putem folosi ca un aliat. Unul dintre cele mai bune instrumente pentru aceasta este exercițiul fizic. Este dovedit științific că, în timp ce facem mișcare, au loc o serie de modificări ale creierului care facilitează reglarea emoțională și favorizează reducerea anxietății.

Pune picioare gândurilor și mergi pentru a gândi.

Poate părea banal, dar mișcarea corpului, aproape imediat, ne ajută să gândim mai bine. Pentru confirmarea teoriei gândiți-vă la acțiunile pe care le facem în timp ce vorbim la telefon. Stăm pe loc, sau ne mișcăm? Mergem, facem notițe, desenăm, sau ne jucăm cu degetele. Mișcările pe care le implică aceste acțiuni irelevante, de fapt, facilitează procesele de memorizare. Cadența mișcării stimulează creierul să se sincronizeze cu o stare de relaxare generală, iar ideile curg mai ușor în acel context.

Activitate fizică la toate etapele vieții.

Exercițiul fizic trebuie interiorizat, să fie o altă rutină. Să fie prezent în viața noastră într-un mod la fel de integrat precum spălatul pe dinți. Uneori acțiuni simple precum urcatul scărilor sau mersul pe jos, implică deja mișcare și deja înseamnă că lucrăm la asta. Totodată, în calitate de părinți avem obligația de a transmite „rutina sportivă” copiilor prin propriul exemplu. Nu sunt recomandate sfaturile sau indicațiile. Sunt binevenite acțiunile sportive comune. Copiii imită și dacă le dăm un astfel de exemplu, ei îl vor integra mai ușor în rutina proprie. Diversitatea la care avem acces ne oferă posibilitatea de a alege ce fel de mișcare să facem. Putem exersa în funcție de necesitățile, plăcerile și posibilitățile personale. Nu există generalizare, cel mai bun exercițiu este cel care îți face bine anume ție, la diferite etape de viață.

Corpul vs Stresul

Este demonstrat că stresul cauzează un șir de procese chimice și biologice în organism. Acesta crește nivelul de cortizol (hormonul stresului) ceea ce generează o serie de schimbări. Printre posibilele probleme care pot apărea se numără căderea părului, adâncirea ridurilor, probleme gastrice, cefalei, amețeli sau stări de vomă care, în timp, se pot somatiza. Chiar dacă pare că stresul se petrece doar în creier, de fapt se manifestă în tot corpul. Se transformă în chimie pură și dură care, la rândul său, provoacă efecte fizice pure și dure.

Corpul are multe de spus atunci când luăm decizii.

În cartea sa O minte cu mult corp (denumire tradusă din spaniolă „Una mente con mucho cuerpo”) psihiatra Rosa Molina cataloghează diferența dintre deciziile raționale și cele emoționale, ca fiind artificială. Ceea ce trăim de-a lungul vieții generează o serie de stări emoționale care sunt înregistrate în subconștient în mod automat. Dacă informația, din rațională a devenit emoțională, deciziile ne sunt mediate de senzațiile pe care le trăim în corp.

Ceva nu merge bine

Alarma trebuie declanșată dacă avem simptome fizice repetitive și nu există nicio cauză confirmată de medici. Ar trebui să acordăm mai multă atenție. Să observăm ce situații se repetă atunci când avem acel disconfort fizic. Să înțelegem ce ni se întâmplă și să luăm în calcul că psihicul se manifestă în corp.

Este clar și evident că problemele fizice sunt percepute și acceptate mai ușor decât cele de ordin psihologic. Acest stigmat trebuie îndepărtat pentru că toți ne manifestăm psihicul prin corp. Ceea ce ne spune corpul nostru este autentic și fără filtre. Deși prin cuvinte putem spune ce vrem, și transformăm artificial ceea ce simțim în funcție de cu cine vorbim, la nivel fizic fluturii din stomac se simt exact așa cum sunt produși și aceasta este partea pe care nu o putem modifica.

Sursa: abc.es

Sursa foto: pixabay.com