Pe data de 29 noiembrie a început postul în cinstea Nașterii Domnului, care durează timp de 40 de zile, până pe data de 7 ianuarie. În această perioadă creștinii renunță la lactate, ouă și carne și mănâncă mai multe fructe și legume. Știm cum trebuie să ținem corect acest post din punct de vedere religios, dar oare cum influențează el asupra organismului nostru.

Veronica Cernelev – Țurcan medic endocrinolog cu experiență de ani buni în nutriție și cu cunoștințe ale proceselor biochimice în organismul uman ne-a vorbit cum să ținem post fără a adaugă kilograme în plus.

Postul reprezintă alimentația fără produse de origine animalieră.

„Dacă ne oprim la noțiunea de post pe termen scurt, conform calendarului creștin-ortodox, atunci postul are efecte benefice asupra oamenilor sănătoși: ajută organismul în procesul de autofagie și neutralizarea reziduurilor azotate, îmbunătățește digestia și asigură organismul cu suficiente vitamine și minerale atât timp cât alimentele incluse în regimul alimentar sunt variate”, a spus nutriționista.

Schimbarea regimului alimentar în timpul postului nu are loc brusc și de fapt postul reprezintă mai mult o schimbare parțială a regimului alimentar, care aduce beneficii pentru organism, dacă se includ în alimentație multe legume, frunze verzi, nuci, avocado, etc.

Medicul endocrinolog a confirmat faptul că în această perioadă este cu adevărat greu să te ții în parametrii corporali pe care i-ai avut până la post, sau chiar să slăbești.

„Argumentul este aportul caloric obținut preponderent din glucide și restricția semnificativă a surselor de proteine. Astfel, pentru a menține greutatea corpului în timpul postului e necesar să ne ghidăm după principiile alimentației echilibrate, în special să avem aport zilnic de fibre 30-40 g/zi, să consumăm suficientă apă, să reducem consumul de sare din alimentație < 5 g/zi, să creștem aportul pe baza lipidelor și proteinelor vegetale și să avem aport moderat de glucide complexe. Totodată e necesar de menținut un stil de viață activ care să includă 30 de minute de activitate fizică pe zi și un echilibru în regimul somn-veghe”, a completat Veronica Cernelev.

Cea mai frecventă greșeală făcută în post este că se face abuz de glucide așa cum majoritatea produselor vegetale conțin glucide în compoziția lor nutrițională.

„Consider ca aceasta este cea mai mare provocare a acestei perioade. Alimentele cu indice glicemic mare se recomandă de exclus și în perioada de post. O altă greșeală este reducerea activității fizice așa cum uneori scad resursele energetice odată cu schimbarea regimului alimentar. Așa cum sațietatea în timpul postului durează mai puțin, mesele frecvente la fel pot fi, în unele cazuri, o bariera în controlul greutății. Încurajez oamenii să țină post ca instrument de dezintoxicare fiziologică a organismului și recomand precauție în cazul persoanelor cu probleme de control a greutății”, conchide Veronica Cernelev – Țurcan medic endocrinolog și nutriționistă.

Citește și: Preotul Vasile Manica ne spune ce înseamnă postul în cinstea Nașterii Domnului. Nu transformați postul în dietă