Între 2019 și 2023, vârsta medie a mașinilor rulate vândute a crescut de la 4,8 la 6,1 ani, iar prețul mediu a crescut cu 33%. Analiștii de la iSeeCars au ajuns la aceste concluzii după ce au comparat statisticile vânzărilor de mașini second hand din 2019 până în 2023. Cercetătorii au avut date despre modificările de preț pentru peste 21 de milioane de mașini de diferite modele și ani de producție.

 

Motivul acestei situații este pandemia, ale cărei consecințe afectează în continuare diverse segmente ale economiei. Dacă intenționați să achiziționați o mașină nouă sau la mîna a doua, atunci nu ar trebui să amânați decizia de a cumpara una.  Vanzările de automobile în Moldova, sunt in permanentă creștere.

Mai puține mașini noi atunci, mai puține mașini cu parcurs acum.

În timpul pandemiei, producția de mașini noi a fost destul de redusă. În medie, diferite mărci au produs cu 20-45% mai puține vehicule decât era planificat. Prin urmare, acum piața de mașini la mîna a doua se confruntă cu problema unui număr mic de mașini cu vârsta cuprinsă între 1-3 ani. Mai mult, deși restricțiile Covid au fost ridicate în urmă cu aproape un an și jumătate, industria încă nu a revenit la volumele de producție pre-pandemie. Drept urmare, cei care doresc să cumpere acum o mașină cu parcurs sau intenționează să o facă într-un an vor trebui să se confrunte cu trei probleme:

  • Disponibilitate. Problemele lanțului de aprovizionare din industria auto în perioada 2020-2022 au determinat o scădere a numărului de mașini produse în acea perioadă, precum și situația actuală cu oferta și cererea de vehicule rulate. Cu cît a scăzut mașinile de 1-3 ani acum pe piața secundară? Aproape 46%, dacă vorbim de modelele de anul trecut. Dacă în 2019 ponderea unor astfel de mașini era de 13,5%, atunci în 2023 era de doar 7,3%. Totodată, au scăzut și ponderile mașinilor de doi ani (-19,5%) și ale mașinilor de trei ani (-26,7%).
  • Prețuri. Mașinile care au fost în uz de doar un an sunt întotdeauna cele mai scumpe dintre mașinile rulate. Cu toate acestea, pandemia și producția limitată le-au crescut costurile cu încă 67% în medie. Studiul iSeeCars spune că prețul mediu pentru o mașină de 1 an în 2019 a fost de 27.793 USD, iar în 2023 a urcat la 46.403 USD. Situația este puțin mai bună pentru modelele mai vechi. Astăzi, veți plăti cu 41% mai mult pentru o mașină făcută acum trei ani decât ați fi plătit pentru o mașină de aceeași vârstă înainte de pandemie.
  • Vârstă. Pentru suma care ar fi suficientă pentru o mașină de trei ani în 2019, în 2023 nu vei putea cumpăra decât un model de cel puțin două ori mai vechi. De exemplu, în 2019, înainte de pandemie, puteai cumpăra un Hyundai Accent 2016 cu 10.500 de dolari. În 2023, pentru aceiași bani poți cumpăra doar un Accent 2015, această mașină are acum 8 ani. Diferența de preț variază de la model la model, dar cumpărătorii trebuie să plătească încă de două ori mai mult pentru o mașină cu parcurs decât ar fi plătit înainte de pandemie. Sau mulțumește-te cu o mașină cu un kilometraj mult mai mare și, prin urmare, cu potențiale probleme.

 

Acum pe piața secundară atât în ​​SUA, cât și în Moldova, precum și în toate celelalte țări, sunt cu 20-45% mai puține mașini la mîna doua de 1-3 ani. Din cauza pandemiei, cei care doresc să cumpere o astfel de mașină trebuie fie să plătească de două ori mai mult, fie să aleagă un model mai vechi.

Distribuie articolul: