Brazi împodobiți, lumini, miros de portocale și cozonac…atmosfera feerică pe care o așteptăm cu toții, iar copiii nerăbdători să-l vadă pe Moș Crăciun și în casele lor. Pentru că este peste tot: la televizor, în oraș, la serbare, e normal ca unii micuți să-și pună întrebarea dacă el este real, iar unii părinții sunt încercați de un sentiment de vinovăție deoarece își mint copiii în legătură cu existența Moșului.

Adevărul despre Moș Crăciun este atâta timp cât crezi în el

„Este esențial să învățăm copiii despre semnificația acestei Sărbători și nu despre daruri. Să le povestim că este o Sărbătoare importantă, unde s-a născut Domnul, oamenii devin mai buni, învață să dăruiască și să se împartă cu ceilalți. Nu recomand să se folosească această frază: „Dacă nu ai fost cuminte nu vine Moș Crăciun”, deoarece învățăm copilul niște lucruri greșite. Ei toți sunt năzbâtioși și fac greșeli, dar nu ar trebui să legăm acest comportament de daruri. Un copil va înțelege că el nu este bun, a făcut greșeli și nu merită. 

Recomand să spuneți: „Moșul aduce cadouri pentru toți, niște daruri simple dar din suflet”. Dacă părinții doresc cadouri mai scumpe să și le asume, să fie și de la ei, să fim corecți pentru că ei fiind afară cu amicii compară, ce nu a dat Moșul la unul și a dat la altul”, a spus psihologul.

Moş Crăciun este o tradiție pentru multe familii ce simbolizează comunicare, revedere, armonie, afecțiune, preocuparea față de celălalt, dorința de a dărui şi a-l face fericit pe cel de lângă tine.

„Să ținem cont de vârsta cronologică a copilului și să răspundem la întrebări despre Moș Crăciun, după interesul copilului. Cum apar întrebări la ei așa și răspundem. Și nu vă temeți să creați propriile mituri despre Moș, nu neapărat să vă conduceți după ceea ce scrie. Ca de exemplu, Moșul poate veni și prin fereastră, nu toți au hornuri, că atunci când tu dormi vine subtil și pune cadoul sub brad etc. Dacă la 10 ani mai crede în Moș Crăciun, probabil va avea un dezavantaj în fața celorlalți colegi de joacă care probabil nu mai cred. Dacă are între 3-6 ani și deja îi spunem că nu există s-ar putea să lovească de ostilitatea altor copii care cred și poate fi exclus din cercurile lor”, a mai adăugat Cezara Dilevschi.

Chiar dacă Moș Crăciun nu stă în Laponia, el este în sufletele noastre. Atunci când vrem să povestim copilului începem cu acest aspect și că există o magie a sărbătorilor de iarnă pe care oamenii au creat-o de câteva sute de ani, prin care ei devin mai buni unii cu ceilalți.

„Trebuie să fim pregătiți pentru orice reacție a copilului. Unii pe la vârsta de 8-9 ani când își dau seama, când încep să își pună întrebări bineînțeles că trebuie să le confirmăm percepțiile pe care le au în legătură cu realitatea inexistenței a unui Moș Crăciun.  Alți copii ar putea să răspundă cu emoții de furie că au fost mințiți, este individual. Trebuie să avem răbdare și mult calm, dar este important să pornim discuția despre semnificația acestei Sărbători”, este de părere psihologul.

Psihologul Cezara Dilevschi susține că este bine să implicăm copiii în această perioadă în acte de binefacere, să strângem din lucrurile personale și să le oferim celor care au nevoie. Astfel îi învățăm ce înseamnă generozitate.

„Crăciunul înseamnă bunătate, generozitate, dăruire și atunci când pornim de aici este ușor de adaptat ideile copilului despre existență/inexistență. Să anticipăm reacțiilor lor negative indiferent de reacție, să facem cu empatie și căldură și să-i explicăm că Moș Crăciun este un simbol al generozității, iubirii, afecțiunii și spiritul lui poate fi mereu cu noi, ajutând să cream momente magice”, menționează psihologul, Cezara Dilevschi.

După ce copilul a aflat despre inexistența lui Moș Crăciun, ce îi oferim în loc? Cum putem să păstrăm totuși o oarecare magie?

„Nu este o vârstă clar definită pentru tranziția aceasta când să-i spunem copilului, dar ține mai mult de capacitatea noastră ca și părinte, astfel încât să știm când să facem acest moment. Recomandarea este să ne orientăm după copil, după întrebările care le pune, după interes și nu spunem că  nu există Moș Crăciun dar spunem despre semnificația în sine a acestei Sărbători. De asemenea, dacă un copil face crize de furie, când se decepționează, să îi explicăm că inexistența fizică a lui Moș Crăciun nu înseamnă inexistența Crăciunului”, a mai spus psihologul.

Autoare: Alina Mîndrilă