În ultimii ani, riscurile în industria agroalimentară din Moldova au crescut foarte mult. Pe lângă cataclismele naturale precum grindina, înghețurile și seceta, s-au mai adăugat și dificultățile comerciale și logistice din cauza restricțiilor impuse de pandemia Covid-19. Pentru a depăși aceste impedimente, administratorii unei afaceri de succes trebuie să demonstreze o puternică rezistență, dar totodată creativitate și flexibilitate sporită, pentru a reuși să se mențină pe piață, adaptându-se la condițiile din ce în ce mai schimbătoare. Un cuplu din Nisporeni a demonstrat că în asemenea situații, cel mai bun scenariu pentru a reuși este ca toți cei implicați în afacere să fie uniți și flexibili.

O afacere de familie cu potențial

„În compania noastră, care este o afacere de familie, totul decurge firesc și organic”, consideră administratoarea companiei „NISVINEX GRUP” SRL, Luminița Cibotaru. „Soțul este implicat, în mare parte, în procesele de producere, de dezvoltare a bazei materiale și tehnice, unde sunt necesare abilități de organizare. Dar pentru a monitoriza calitatea producției și pentru a asigura livrarea către cumpărător a cantitățile solicitate în conformitate cu standardele de siguranță și calitate, este necesar să dăm dovadă de acuratețe sporită, atenție la detalii și, nu în ultimul rând, sunt necesare abilități de comunicare și diplomatice pentru comunica cu personalul.  Aceste abilități sunt extrem de utile și în procesul de negociere cu clienții-cumpărătorii produselor noastre. De aceea, în cadrul familiei am determinat că datorită caracterului meu aceste obligații îmi vor reveni mie. Iar în viitor, când vor crește mari copii noștri, îmi doresc ca și ei să  se implice în afacerea comună, cu responsabilități care le vor fi mai aproape  de suflet”.

Inițial, activitățile de bază a companiei, fondate în anul 2004, au fost vinificația și logistica transporturilor, însă acum zece ani s-a reorientat totalmente spre agricultură. În 2011-2013 au fost plantate în jur de 50 hectare de livezi de mere și de prune. De asemenea, s-au luat în arendă circa 200 ha de plantații de struguri de masă „Moldova”.

Dezvoltarea afacerii este un proces continuu

Pe parcursul ultimilor ani, compania a inițiat construcția a trei depozite, dotate cu camere frigorifice cu o capacitate de depozitare a câte 3 mii de tone de fructe. În acest an, se va finaliza instalarea camerei cu atmosferă controlată, o soluție în totalitate ecologică, pentru o cantitate de circa 700-800 de tone. Deși fructele sunt exportate în stare proaspătă, pentru a stimula rentabilitatea și stabilitatea afacerii, a fost necesară găsirea unei nișe în infrastructura post-recoltare și de procesare. Astfel compania a inițiat instalarea secției de uscare, pentru două categorii de fructe: mere și prune. La fel, au fost instalate unități de curățire a fructelor de pieliță, de înlăturare a semințelor și de alte resturi, precum și pentru sortarea și ambalarea produselor.

Până în 2020, compania a obținut certificatele ISO 9001:2015, ISO 22000:2018, FSSC, iar anul trecut a parcurs procesul de certificare GLOBALG.A.P., fiind asistați financiar și tehnologic  prin intermediul proiectului  USAID Agricultura Performantă în Moldova. „Certificatul nostru cu siguranță nu este o decorație, ci o reală confirmare că produsele noastre sunt de calitate înaltă. Acesta oferă o încredere mai mare partenerilor noștri comerciali. Produsele noastre urmează, în timpul apropiat, să fie livrate în rețelele de magazine precum Linella și Metro, totodată, preconizăm finalizarea negocierii de colaborare și cu rețeaua comercială Kaufland”, explică Luminița Cibotaru.

Dezvoltarea afacerii este un proces continuu, iar industria prelucrătoare de fructe este o modalitate de a crește producția și a oferi stabilitate economică afacerii per ansamblu, mai ales că gospodăria are fructe, care din varii motive nu pot fi vândute în stare proaspătă. De aceea, în decembrie 2020, compania a lansat o gamă de produse din fructe deshidratate sub marca „RO DO by Roada Domnească”, fără conservanți și coloranți sintetici.

„Suntem abia „la începutul poveștii noastre de succes”

Marca comercială cu un potențial real de a ajunge la nivelul unui brand internațional a apărut destul de repede, anul trecut, însă ideea s-a copt așa cum se cere, mai mult timp. În prezent, compania produce chipsuri din mere verzi și roșii, prune uscate fără sâmburi, prune uscate în glazură de ciocolată, dar și inele din mere în glazură de ciocolată. Sortimentul va fi suplinit în curând și cu chipsuri din pere, inele de mere deshidratate, cu crackers din mere și o gamă variată de amestecuri pentru compoturi. Între timp, tinerii antreprenori preconizează să perfecționeze sistemul de irigare, în special să construiască un nou bazin de colectare a apei, după ce seceta de anul trecut a demonstrat producătorilor de fructe dependența de resursele de apă.

„Suntem abia „la începutul poveștii noastre de succes”. Dar partea bună este că fructele noastre uscate deja țin calea spre magazinele din România și Bulgaria, cu timpul vor fi la un loc de cinste și pe rafturile din rețelele de comerț din țară. Suntem pregătiți să oferim consumatorilor noștri, milioane de pachete cu bunătățile marca RO DO”, afirmă Luminița Cibotaru.