Cultura americană este orientată pe termen lung, iar în Rusia există puţine femei în funcţii cu o reală de autoritate şi influenţă. Vezi cum se fac afaceri şi în alte ţări. Pentru iniţierea unei afaceri de succes în funcţie de ţară, nu rămâne  decât o bună documentare. Silviu Bălănică vine cu un set de informaţii utile în cartea „Comunicarea în afaceri”, apărută la editura ASE din Bucureşti.

  • Atunci când este posibil, trimiteţi persoane mai în vârstă care să vă repretinte în Marea Britanie. Se presupune că acestea sunt mai capabile să exprime autoritatea care e atât de apreciată în cultura afacerilor din Marea Britanie;
  • Umorul reprezintă o componentă de bază a discuţiilor de afaceri în Marea Britanie, iar un repertoriu bogat de glume şi bancuri poate constitui un punct forte pentru un străin. Mai mult, persoana care ştie să spună bancuri şi glume, ar trebui să îşi dezvolte această capacitate, special pentru relaţiile cu englezii;
  • Cu excepţia persoanelor care au studiat în Occident, oamenii de afaceri chinezi sunt subiectivi, bazându-se foarte mult pe sentimente şi pe experienţele anterioare pentru a rezolva problemele cu care se confruntă;
  • Chinezii sunt foarte entuziaşti în a schimba cărţi de vizită, aşa că ar fi bine să aveţi suficiente;
  • Japonezii nu sunt foarte deschişi la informaţiile „din afară”. Nu vor ţine cont de acestea precum şi de ideile şi conceptele noi, decât dacă nu contravin normelor grupului din care fac parte;

  • Practic, japonezii vor lua toate expresiile pe care le folosiţi, în mod literal. Evitaţi să folosiţi remarci de genul „Glumiţi, nu-i aşa?”;
  • Conceptul „time is money” este luat foarte în serios în cultura afacerilor din SUA, aşa că cel mai bine pentru tine ar fi să treci direct la subiect;
  • În SUA, oamenii nu vor ezita să vă dea direct un răspuns negativ;
  • În Arabia Saudită, ritumul desfăşurării afacerilor este foarte lent, astfel răbdarea este esenţială;
  • Saudiţii sunt total nereceptivi la informaţiile care vin din afară datorită incompatibilităţii acestora la valorile islamice;
  • Ca şi în cazul saudiţilor, indienii au o gîndire asociativă, dar cei care au studiat în Occident sunt mult mai analitici şi abstracţi;
  • Femeile constituie o parte importantă a forţei de muncă egiptene. Dacă întâlniţi o femeie care deţine puterea decizională în afaceri, cu siguranţă este foarte occidentalizată. Femeia va iniţia strîngerea mîinii fie cu un bărbat, fie cu o altă femeie;
  • Argentina este o ţară extrem de birocratică şi litigioasă, iar ritmul de derulare al afacerilor este destul de lent. Fiecare devizie trebuie să fie aprobată de mai multe persoane. În plus, ar putea fi posibil să fiţi nevoiţi să întreprindeţi câteva vizite în Argentina pentru a putea încheia o tranzacţie.

Selecție: Daniela Gorincioi, stagiară ȘSAJ

Distribuie articolul: