Să adormi rapid și să te trezești plin de energie este dorința fiecăruia dintre noi, dar ce putem face înainte de a ne băga în pat, pentru a obține un somn liniștit? De câțiva ani încoace, știința ne-a permis să înțelegem somnul ca o funcție activă a organismului, care timp de șase până la nouă ore, ne izolează de lumea exterioară, lăsându-i creierului timp suficient să se regenereze, să ne împrospăteze atenția și să ne ascută simțurile. Astfel, în următoarea zi, noi ne putem concentra, putem gândi, lucra, râde sau învăța, putem să ne dezvoltăm relațiile interumane sau să ne preocupăm de lucrurile care ne fac plăcere.

Problemele cu somnul nu apar atunci când te pregătești să pui capul pe pernă, ci sunt determinate de tot ceea ce faci în timpul zilei. De aceea îți propunem ca înainte de a te întinde în pat pentru o porție de somn binemeritat, să îți creezi propriul ritual de seară.

eva.ro

Golește sertarele minții

Să mergi la culcare păstrând în minte grijile din timpul zilei, nu te va ajuta prea mult să ai un somn bun. Chiar dacă vei fi „prea obosit” ca să mai faci altceva, în momentul în care capul tău va atinge perna, se va declanșa un torent de gânduri, pe care le vei rumina la nesfârșit. Pentru a te deconecta de grijile zilei, planifică un răstimp de 10-15 minute, cu cel puțin o oră înainte să te pui în pat, când pur și simplu, iei un pix și o foaie de hârtie și scrii pe ea, tot ceea ce ai de făcut în următoarea zi. Dacă ești mai pasionat de scris, folosește acele minute pentru a scrie în jurnal, despre ceea ce ai trăit în timpul zilei, scrie psychologies.ro

Micșorează lumina

Cu 1-2 h înainte de culcare, stinge lumina albă, prea puternică, care inhibă secreția melatoninei și odată cu ea instalarea somnului. Apelează la lumina caldă și blândă a unei veioze sau lumină ambientală. Pe cât posibil, evită utilizarea dispozitivelor cu lumină albastră sau cel puțin folosește modul „night” pentru acestea, așa încât ceasul biologic să nu fie perturbat determinând eliberarea de cortizol, ceea ce te va împiedica să dormi.

Diminuează zgomotul

Chiar dacă locuiești pe un bulevard aglomerat sau propriile gânduri sunt cele care produc gălăgie, există soluții de a obține un mediu acustic curat. Zgomotul alb se referă la un zgomot liniar, continuu care poate bloca sunetele intruzive. Cea mai simplă sursă pentru a obține zgomotul alb este un ventilator. De asemenea există o serie de aplicații ce pot fi descărcate pe telefon. Poate ți se va părea imposibil să dormi cu un zgomot continuu, amintește-ți însă că atunci când ai un somn superficial, zgomotele scurte și intense, sunt cele care te trezesc.

cbc.ca

Respirație și relaxare

Pentru a trece din acțiune spre relaxare, este suficient să respirăm profund sau abdominal timp de 3-5 minute. Sunt foarte multe tehnici de respirație, ce pot fi învățate sau descărcate din aplicații specifice. Cel mai important este însă, să le practicăm constant și consecvent, pentru a deveni parte integrantă din stilul nostru de viață.

Încetinește

Putem dormi atunci când ne simțim în siguranță. Locul de siguranță este unul intim, construit de fiecare dintre noi, însă de cele mai multe ori, în viteza cu care ne-am obișnuit să trăim, nu ne oferim timpul necesar să reflectăm asupra locului în care vom dormi. Încetinește ritmul de peste zi și acordă-ți timp să reflectezi asupra spațiului în care te afli: Cum mă simt aici? Ce zgomote aud în jurul meu când mă culc? Mă face să mă simt liniștit spațiul în care mă aflu? Mă face să mă simt în siguranță? Oricare ar fi răspunsurile pe care ți le dai la aceste întrebări, încetinind ritmul vei crea acel spațiu care te va ajuta să schimbi lucrurile așa cum sunt ele cele mai bune și sănătoase pentru tine.

casper.com

Să îți construiești propriul ritual se poate dovedi dificil în practică, însă dacă îi acorzi suficient timp, acesta te va ajuta nu numai să câștigi un somn bun, odihnitor și revigorant ci vei învăța să trăiești mai conștient, mai aproape de sinele tău și nu în ultimul rând mai sănătos.

Sursa: psychologies.ro

 

Distribuie articolul: