Acidul fitic este prins de fosforul pe care îl conțin boboasele, nucile și cerealele, deci este principalul depozitar al fosforului. Acest acid nu este digerat și nu poate fi asimilat de organismul nostru. În plus, este demonstrat științific faptul că acest acid blochează absorbția Calciului, Fierului și Zincului de către organismul nostru.  Pe lângă asta, încurcă la absorbția grăsimilor și proteinelor, blochează procesele de fermentare în stomac. Cercetătorii științifici au mai demonstrat că acidul fitic poate fi cauza alergiilor și determină apariția cariilor. Tocmai pentru a împiedica aceste consecințe, se recomandă înmuierea în apă a acestor alimente, atenționează Irina Ghiliova, creatoarea programelor de detoxifiere a organismului. 

„Cât timp trebuie ținute în apă? Orezul brun – 12 ore, hrișca – 5 ore, meiul – 5 ore, quinoa – 5 ore, nucile – 12 ore, semințele de cedru – 3 sau 4 ore, fasolele și mazărea – de la 12 la 24 ore, semințele – nu mai puțin de 3 ore, lintea – nu mai puțin de 3 ore dacă e roșie, iar celelalte tipuri să stea în apă de la 10 la 12 ore, năutul – între 12 și 16 ore. Se pun la înmuiat cerealele și nucile crude. Hrișca brună și migdalele prăjite nu se înmoaie. Vreau să adaug că semințele și nucile devin foarte gustoase, proaspete și vii după înmuiere, iar cerealele și boboasele se pregătesc foarte repede și ușor, proteinele din ele se asimilează de organism pe deplin. Veți uita de senzația de indigestie și greutate în stomac”, ne-a explicat Irina.
Este important ca aceste produse să fie bine spălate și puse la înmuiat, pe timp de vară se păstrează în mod obligatoriu în frigider, ca să nu se înăcrească. După ce s-au înmuiat atât cât este necesar, se varsă apă și se spală din nou foarte bine produsul. E comod a spăla semințele în sită. Un alt secret culinar pe care l-am împrumutat de la Irina la unul din atelierele ei de gătit este legat de TOFU. Puțini sunt fanii acestui produs, dar există un detaliu care l-ar putea face oaspetele frigiderului și stomăcelului vostru tot mai des.
„La un an de când devenisem vegetariană, am decis să pregătesc tofu. A fost oribil! A fost un adevărat „fu”. Patru ani mai târziu, am ajuns la un atelier de gătit la o bucătăreasă din Italia. Atelierul era despre bucătăria macrobiotică. Bucătăreasa avea o rețetă specială. Eu tot ocoleam acest ultim fel de mâncare de teamă să nu vomit. Am prins la curaj și am gustat, am mâncat cu mare plăcere câteva bucăți. A fost delicios! Acum toate clientele programelor mele de detoxifiere, familia și prietenii se bucură de acest produs. Secretul e în … marinare. Înainte de întrebuințare, tofu se marinează în sos de soie, sos de ghimbir, sos de lămâie. Lăsați toful în această compoziție timp de 15-20 de minute. Apoi, tofu se prăjește pe tigaie după ce a fost tăvălit în făină. Eu mai folosesc ulei de cocos sau de măsline, iar făina este din năut ori hrișcă verde.”

Citește și: Cum e să fii graviduță și mămică vegetariană? Află experiența Irinei Ghiliova, însărcinată cu al doilea copil

O altă rețetă delicioasă de pregătire a tofului durează câteva minuțele. Se prăjește ceapa, laolaltă cu morcovul, roșiile, ardeiul dulce, toate tăiate cubulețe. Se adaugă toful, niște usturoi și se stropește compoziția cu sos de soie. Se mai pun și condimente după gust. Se servește cu multe verdețuri. Tot în bucătăria Irinei am descoperit că vegetarienii pot avea pe masa de Anul Nou renumitele salată Olivier și „Șuba”. În cazul primeia, în loc de carne sau salamul Doktorskaia se pune salam vegetal. Cu o rețetă despre cum se pregătește salamul vegetal vom reveni într-un alt articol. În cazul salatei de iarnă, cunoscută ca „Șuba”, în loc de pește folosim varză de mare.
În luna decembrie, Irina Ghiliova va organiza două ateliere culinare despre cum se poate pregăti o masă de Revelion cu tot felul de delicii vegetariene: aperitive, salate, deserturi. Urmăriți pagina de Facebook Vegan Kitchen & Detox ca să țineți pasul cu Irina. 

Distribuie articolul: