Îi place să combine mai multe stiluri, adoră să experimenteze cu stofele, să aplice diferite tehnici hand-made și să facă ținute unice. În cele ce urmează, vă propunem să descoperiți povestea Eugeniei Negruța, creatoare de modă la început de cale, dar care s-a ales cu un titlu important la un concurs internațional.

Dragostea pentru design a Eugeniei s-a evidențiat încă în primele „creații” pentru păpuși, care erau gândite până la cele mai mici detalii.

Ceea ce a început ca o joacă inocentă de copil, încet-încet prinde conturul unui vis împlinit. Eugenia Negruța este o tânără din Chișinău care la 24 de ani are cu ce se lăuda.

Tânărul designer spune că totul a început încă în copilărie. Zile la rând crea haine pentru păpuși, nu-i scăpa din vedere nici o bucățică de stofă astfel, într-o perioadă foarte scurtă, garderoba păpușilor sale a căpătat dimensiuni enorme. De asemenea desena foarte multe schițe, mult mai multe decât reușește să o facă în prezent.

„Momentul care m-a determinat să încep să cos ceva pentru mine, a fost procurarea unei mașini de cusut, de către mama mea (care o luaseră pentru necesitățile casei ), eu însă, cu siguranță nu am omis șansa să o probez, în prima zi am realizat un costum de baie, după o rochie de vară și peste o perioadă deja la fiecare eveniment școlar participam cu ținute proprii. Alegerea facultății nu mi-a luat nici o clipă de reflectare, în interiorul meu totul era decis cu mult timp în urmă”.

Anul trecut, Eugenia a absolvit Facultatea de Arte Plastice și Design din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, obținând specializare în Design vestimentar. Colecția „Rădăcini”, lansată de aceasta, fiind lucrarea de licență.

„„Rădăcini” și-a găsit izvorul de inspirație în covoarele seculare moldovenești, în tradiție, și anume tehnica tapiserie artistică, utilizată de către buneii și străbuneii noștri. În crearea colecției am optat pentru țesături naturale (in, bumbac) în culori pastelate, am utilizat fire de lână naturală de diferite dimensiuni, fire artificiale într- o tehnică combinată (tradițională și modernă), la fel unele „fragmente”, în deosebi mânecile au fost executate în tehnica „cerga””, povestește tânăra.

„Denumirea „Radacini” conține un mesaj patriotic ce exprimă puterea și curajul poporului nostru, ce ani în șir a îndurat „furtuni”, rezistând doar datorită rădăcinilor viguroase”.

Această colecție, în totalmente hand-made, la care a lucrat în decursul a 6 luni, a cucerit publicul din prima apariție pe podium, aducându-i numeroase premii și colaborări, atât în țară, cât și peste hotare.

„Cred că fiecare designer procedează diferit în ceea ce privește etapele de lucru în realizarea colecției, la mine însă, totul a început cu alegerea stilului și tehnicilor pe care le-aș putea utiliza, pentru a obține ceva deosebit, nemaiîntâlnit până acum.

După, a urmat istoria din spatele colecției și anume mesajul care-l transmite publicului, nu-mi doream niște ținute lipsite de sens, ci ținute cu „suflet”, deoarece în tot ce fac depun o parte din mine.

Următoarea etapă a fost alegerea stofelor, după experimentele cu culorile și tehnicile hand-made de utilizare a firelor de lână naturală și artificială, obținerea siluetelor noi, și anume cele dorite. Astfel zilnic colecția căpăta amploare, iar eu mereu aveam senzația că ceva lipsește, încercând de multe ori să schimb unele detalii”, dezvăluie Eugenia.

Întrebată fiind care este raportul între artă şi meşteşug sau cât la sută este inspiraţie şi cât meseria învăţată, Eugenia spune că, crede în echilibru și consideră că totul ar trebui să se supună acestei „forțe” incredibile.

„Atunci când este echilibru, lucrurile capătă frumusețe, armonie, interes. La fel și în designul vestimentar arta se plasează paralel de meșteșug. În momentul în care unul din elemente prevalează, se pierde integritatea produsului, apare senzația de lipsă sau exces, provoacă emoții confuze. Deci, atât inspirația, cât și meseria învățată, joacă un rol decizional în crearea vestimentației, oferindu-i capacitatea de a fi utilă, de a cuceri priviri, stârni emoții, a rămâne în memorie, a servi ca exemplu și chiar de a schimba istoria”.

Recent, tânăra creatoare de modă a participat la – Vie Fashion Week & Vie International Awards Dubai 2019. De unde s-a întors cu titlul „Designerul anului”.

„Primul gând era – „E imposibil”, după însă, a urmat „Îmi doresc și voi obține, indiferent de consecințe, investiții și riscul la care mă expuneam”. Patru luni am avut la dispoziție pentru a completa colecția cu încă 5 ținute vestimentare (una dintre condițiile contractului) și a acumula toate actele necesare pentru plecare.”

„Astfel, în data de 28 iunie, visul meu s-a transformat în realitate, toate nopțile albe erau în spate, colecția se compunea din 10 ținute, iar eu cu mândrie nedefinită, unicul designer din Moldova, concuram împreună cu 14 designeri din diferite părți ale lumii: Italia, Franța, Serbia, Thailanda, Coreea, etc.”

Nu putem să nu o întrebăm și de unde se inspiră în a crea aceste ținute nemaipomenite, ce o motivează să participe în cadrul atâtor concursuri grandioase.

„Când abia mă integram în acest domeniu, am rămas uimită de biografia talentatei Coco Chanel, care mi-a servit drept model și motivație pentru a asculta vocea lăuntrică de a urma visele, indiferent de circumstanțe, obstacole, negativ, eșecuri, etc. Acum nu am o sursă de inspirație anume, mă inspiră tot ce mă înconjoară, deoarece fiecare detaliu, culoare, țesătură, stare emoțională, împrejurime, persoană, eveniment, îmi poate servi drept motivație pentru crearea unui vestiment”.

În prezent se pregătește pentru următorul scop Olanda, deoarece pe 30 noiembrie urmează să participe în cadrul unui eveniment, organizat în orașul Rotterdam. Cât despre planurile îndepărtate, Eugenia Negruța are un vis la care tinde de mult timp, și anume deschiderea unui atelier propriu, unde ar putea realiza toate ideile sale și ar putea crea noi colecții vestimentare.

„În linii generale, urmez un sigur scop în viață – să fiu fericită, doar că fericirea pentru mine, e să creez lucruri frumoase”.

Sursa foto: Arhiva personală