Și-a combinat două pasiuni și a pornit un canal de Youtube. Vitalie Guțu este jurnalistul ce călătorește mult, divers și cu gust. Are în „arhivă” sute de voiaje dincolo de hotarele țării, pe care a decis să le împărtășească și cu urmăritorii lui din mediul online.

Vitalie a început prin anul 2017 să publice materiale pe platforma web calatoriicugust.com – un site care se poziționează ca un adevărat ghid pentru cei care își planifică vacanțele sau aventurile turistice: „Am început prin publicarea articolelor despre impresiile mele despre ce am văzut, unde am fost, ce am mâncat și veneam cu recomandări de tot genul: locație, preț, traseu accesibil”.

Vitalie, când ai început să călătorești cu gust?

Călătoria înseamnă pentru mine cunoaștere, expediție și pătrundere în tot ceea ce văd și aud, indiferent de locul unde mă aflu. Am început să călătoresc intens acum vreo 10 ani. De regulă, traseele mele turistice le țineam departe de hotarele Republicii Moldova. Am început cu Grecia, Cehia, Italia, am continuat cu Franța, Elveția, Spania, Portugalia, România etc. De fiecare dată, încercam să prind gustul fiecărui ținut pe care îl exploram.

Prima ta călătorie a fost în Grecia, ce gust ți-a lăsat țara respectivă?

E adevărat, a fost încă din anii studenției. O călătorie în Grecia înseamnă o transpunere în lumea zeilor. Să știi, că de fiecare dată (dar crede-mă am și uitat numărul călătoriilor pe acest tărâm) descopăr noi și noi locuri, povești interesante, bucate apetisante și oameni care prin istoria lor contribuie la dezvoltarea industriei turismului elen. În Grecia am călătorit și pe jos, și cu autocarul, cu mașina, cu feribotul, cu yahtul – întotdeauna am trăit senzații care se memorează pe o viață. Imagini din fiecare călătorie am. Timp nu prea există ca să fac din aceste ilustrații episoade din lumea zeilor. Dar eu știu, cu siguranță, va veni acel moment când frumusețile Olimpului, pe care le-am vizitat eu se vor materializa în produse media și vor fi un reper de vacanță pentru cei care mă urmăresc prin intermediul proiectului Călătorii cu Gust.

Deși a pornit pe calea „jurnalismului turistic” datorită călătoriilor din afara Republicii Moldova, pandemia de COVID-19 a schimbat viziunea și mersul lucrurilor

Știu că acest proiect a pornit datorită călătoriilor pe care le făceai în afara țării, acum, din cauza pandemiei ai început să dezvolți turismul local. Care îți e mai aproape?

Pandemia mi-a jucat diverse feste, ca de altfel, probabil, majorității dintre noi. Eram montat pentru un alt curs al vieții călătoare, dar iată că m-a împins către o direcție de cunoaștere a propriei țări, pe care, din păcate, mulți dintre noi nu știu ce comori ascunde această palmă de pământ. Aici, deși fac multe călătorii prin Moldova, rămân și eu încă corigent, dar iată că săptămânal recuperez acest gol. Îmi sunt aproape ambele direcții: explorarea destinațiilor din afară, dar și a celor de tip incoming. Totuși, dacă mă opresc la turismul local, de aici, de acasă. Acum îmi e mai la îndemână pentru că prin materialele mele: episoadele video, articolele de pe site-ul calatoriicugust.com, reportajele foto, contribui la dezvoltarea și promovarea turismului local. Dovadă a fost anul pandemic, dar și ce a urmat după. Comunitatea mea s-a lărgit, oamenii îmi urmăresc paginile de pe Facebook, Instagram și Youtube, mă întreabă, mereu sunt în contact cu ei și îi ajut să-și aleagă destinația. Unii chiar mă roagă să le organizez tururi ghidate. Aici nu mă bag. Eu doar îi redirecționez către ghizii de turism pe care îi cunosc, dar le transmit produsele mele marca Călătorii cu Gust și astfel ele pot servi drept reper pentru dânșii.

Dacă e să faci o „analiză” comparată: ce gust are turismul local și cel internațional?

Evident, turismul local are gustul de acasă, un gust ce comportă nuanțe de autentic. Cel internațional, în funcție de țară are un gust plin de culoare, diversitate și vivace. Totuși, ADN-ul nostru mioritic” deocamdată se resimte în tot ceea ce înseamnă turism, dar multă lume transformă acest element într-un atu pentru a se dezvolta pe această filieră, a atrage cât mai mulți turiști locali, dar și din afară. Și este un lucru salutabil, după mine.

Călătorii cu gust presupune: locul, oamenii, mâncarea. Cât de strânsă este „chimia” între astea 3? Pot exista una fără cealaltă?

Călătoriile cu Gust înseamnă valoare și prețuire pentru ceea ce suntem noi. Iar noi suntem locul, noi suntem oamenii, noi suntem bucătăria națională. Odată ce dezvoltăm aceste particularități, contribuim la promovarea imaginii Republicii Moldova pe plan național, dar și internațional din punct de vedere turistic. Evident, ele pot exista una fără alta, pentru că eu încerc orice văd în expedițiile mele să le individualizez și să le onfer personalitate: fie dacă vorbim despre acea mămăligă cu tocană, sau acel muzeu care evocă istoria noastră. Important este să știi cum să le abordezi și să le aduci urmăritorilor tăi, ca ulterior ei să vrea să meargă într-acolo, ori să viziteze acea instituție muzeală, sau să stea la o masă cu bucate tradiționale.

O călătorie care ți-a lăsat un gust dulce-acrișor? De ce?

Nu am trecut prin așa experiențe. Poate ar fi vorba despre destinații care încă nu sunt bine puse la punct, mai este de lucrat pe această dimensiune. Sunt sigur că se va reuși, doar dacă acei proprietari de pensiuni, muzeografi sau proprietari de crame vor fi ghidați. Iar aici e necesar umărul statului.

Tu călătoria (locală) o asociezi cu gustul unei ciocolate. De ce?

La propriu am fost la o ciocolaterie din Capitală. Acolo am filmat un episod al Călătoriilor cu Gust. Mi-a plăcut, pentru că sunt un împătimit al ciocolatei și m-am simțit minunat. Pe lângă faptul că am aflat noutăți despre cum se face o ciocolată belgiană veritabilă, am degustat diverse tipuri de ciocolată pe care, apropos, regi și oficiali de rang înalt din Europa le preferă. Și atunci, eu m-am simțit ca ei – rege al ciocolatei.

În pandemie, călătoriile au gust?

Categoric. Au gust și mai mare. Călătoriile au gustul dornic de a ieși și de a descoperi locurile frumoase ale Moldovei. Au gustul de a cunoaște oamenii care fac din acest ținut al nostru un brand de țară, datorită căruia despre noi se știe în lumea întreagă. Eu mă bucur enorm că prin proiectul meu Călătorii cu Gust pot contribui la tot ceea ce înseamnă dezvoltarea industriei turismului autohton.

Distribuie articolul: