Unii taxatori sunt amabili și îți răspund frumos, iar alții țipă și te fac să te simți de parcă ai fi într-o închisoare.  Nu cred că în secolul XXI trebuie să existe o astfel de profesie. Cazul copilului de 13 ani, care a fost dus, fără voia lui, până la stația terminus deoarece avea doar copia xeroxată a abonamentului, ne demonstrează că unii taxatori abuzează de puterea pe care o au și nu au un gram de empatie.

Pe data de 21 februarie, minorul a urcat în troleibuzul cu numărul 1288, ruta 22, pentru a ajunge la școală. Acesta a prezentat copia abonamentului, însă taxatorul a țipat la el, argumentând că abonamentul prezentat nu corespunde condițiilor, amenințându-l că va fi dus până la stația terminus și acolo o vor aștepta pe mama acestuia. Taxatorul nu i-a permis elevului să coboare la stație, provocându-i un stres enorm. Copilul era din suburbie și nu cunoștea orașul. Chiar dacă mama i-a explicat taxatorului că copia abonamentului este una veridică, acesta nu a ținut cont de cele auzite. Din păcate, elevul nu avea 6 lei și nu a putut achita prețul biletului.

Avocatul Poporului pentru drepturile copilului a declarat că angajații Direcției generale transport public și căi de comunicație a municipiului Chișinău au încălcat grav drepturile și libertățile copilului.


„Interzicerea copilului de a părăsi unitatea de transport se consideră un act de sechestrare a acestuia, copilul fiind pus în situație de nesiguranță, transportat într-un loc necunoscut și supus abuzului psihologic și riscului de violență. De asemenea, se constată lipsa unor informări și instruiri a angajaților Direcției generale transport public și căi de comunicație privind regulile de comunicare cu copiii și procedurile aplicabile în cazul încălcării regulilor de circulație a copiilor în transportul public”, se arată într-un comunicat al Oficiului Avocatului Poporului.


Taxatorul nu avea niciun drept să țipe la copil și să nu îi dea voie să coboare. Într-o zi, mi-am uitat portmoneul și nu am putut plăti pentru bilet. Taxatoarea a fost foarte amabilă. Nu a țipat la mine și  nu m-a amenințat. Sunt sigură că nu sunt prima nici ultima care a uitat portmoneul acasă. Înțeleg că ei trebuie să-și facă meseria, dar nu au dreptul de a se certa cu călătorii și nici într-un caz nu trebuie să sechestreze un copil, care nu știe orașul.

Cazul nefericit al copilului ne demonstrează că unii taxatori abuzează de funcția pe care o au și aceștia trebuie demiși și cercetați penal pentru daune morale. Oare cum se simțea acel elev? În fond, nu a făcut nimic rău. Merita un astfel de comportament din partea taxatorului? Desigur că nu. Niciun matur nu ar fi meritat.

Chiar acei 6 lei sunt mai importanți decât bunul-simț? Chiar e nevoie  să prezentăm abonamentul propriu-zis? Copii adesea pierd lucrurile. În cel mai rău caz,  taxatorul trebuia să-l atenționeze și să-i comunice mamei că e nevoie să aibă abonamentul în original. Atât. Fără țipete și amenințări.

RTEC (Regia Transport Electric Chișinău) s-a autosesizat. Aceștia au examinat atent cazul și au constatat că abonamentul pasagerului minor era xeroxat și laminat, fapt confirmat de părintele acestuia. Abonamentul a fost predat de către minor la cererea taxatorului. Cei de la RTEC susțin că nu a fost restricționată circulația minorului ori dreptul acestuia de a părăsi unitatea de transport, „cu atât mai mult conductorul i-a oferit 6 lei pentru a se întoarce acasă”. De asemenea, „în timpul circulației a fost purtată o discuție telefonică între conductor și părintele copilului, solicitându-se datele de contact pentru informarea ulterioară privind examinarea cazului.”


„Ținem să menționăm că întreg personalul liniar va fi întrunit în vederea unui instructaj suplimentar privind respectarea normelor deontologice în timpul exercitării atribuțiilor funcționale”, conform RTEC.


Observăm că declarațiile Avocatului Poporului diferă de ceea ce spun cei de la RTEC. Din păcate, tind să cred că acel minor a fost sechestrat, amenințat și taxatorul nu a ținut cont de starea psihologică a acestuia. E un caz revoltător, care reprezintă răutatea unor taxatori și RTEC ar trebuie să evalueze toți angajații și să îi învețe cum să vorbească cu oamenii, în special, cu minorii.

Cred că toți dintre noi am întâlnit un taxator needucat, agresiv și care țipă tot drumul. Da, unii glumesc, spun mulțumesc și îți zâmbesc. Aceștia își fac meseria, care nu e deloc ușoară,  și merită să îi respectăm.

Controlorii nu trebuie să numere doar banii în troleibuz, ci să evalueze comportamentul șoferului și taxatorului.  Dar soluția optimă ar fi ca să se implementeze achitarea electronică.

Este evident că există un regulament care trebuie respectat. Dar, totuși, există excepție de la regulă. Ce pretenții poți avea de la un copil? Ori de la un bătrân care merge la un doctor și vai de soarta lui!

Responsabilii de la Regia Transport Electric Chișinău ar trebui să își revizuiască politica și  cultura instituțională. Totuși, sunt niște excepții de la regulă. Țipi la un copil de 13 ani? Țipi la un bătrân de 80 de ani care merge la policlinică ori altă destinație? Ar trebui să fim empatici. Toți avem copii minori. Toți avem părinți ori rude la o vârstă onorabilă.

Să fim empatici! Să trecem cu vederea anumite situații în cazul unul copil de nici 15 ani, ori în cazul unui bătrân. În situația copilului ăla de 13 ani poate fi copilul tău ori copilul unei rude apropiate.

În cazul unul bătrân la o  vârstă onorabilă, imaginați-vă că e vorba de o rudă apropiată.  Chiar trebuie să fim nesimțiți cu cei mai triști și neputincioși ca noi? Regula e regulă și trebuie să fie respectată. Dar, totuși!