Acum 10 ani, trei absolvente ale Școlii de Studii Avansate în Jurnalism s-au enervat că nu este nimic pe piața media online dedicat femeilor și au făcut prima revistă virtuală care să le reprezinte. Aceasta pare a fi, pe scurt și simplu povestea EA.md – o revistă născută din indignare, din dorința mare de a aduce femeilor o platformă doar a lor și din marele avânt de a schimba anumite paradigme. V-am intrigat? Probabil nu suficient cât o ținută sexy de pe Instagram (apărut între timp) sau un divorț răsunător, ei dar noi nici peste 10 ani nu ne schimbăm retorica, nici valorile și nici abordarea.

Nici lor nu le vine a crede că au trecut deja 10 ani. Cristina Zavatin, Stella Jemna și Cristina Mogîldea, alături de alte câteva colege de la Școala de Studii avansate în jurnalism au pornit acum 10 ani o revistă online dedicată exclusiv femeilor. Fetele nu mai sunt în proiect de mai bine de șapte ani, iar echipa unită numără acum… tot numai femei: Nadia Darie, Eugenia Ion, Cristina Popov, Ana Scripnic și Inna Polișciuc; bineînțeles alături de managementul Interakt Media, departamentul comercial și de producție video al companiei din care face parte site-ul la moment. Dar haideți să revenim acum 10 ani…

Un proiect pornit din indignare

„Acest proiect s-a născut din indignare. Indignare că sunt atâtea femei despre care merită de scris pentru că au obținut multe ori s-au ars de multe ori și-au învățat lecția, dar nu exista o pagină dedicată lor. Mai erau articole despre femei în presă dar oricum numărul lor la acel moment era infim în comparație cu bărbații despre care se scria. Cel puțin asta era senzația și dorința de a scrie despre femeile care merită”, declară Stella Jemna, una dintre fondatoare.

„Am pornit de la ideea că e timpul ca femeile din Moldova să aibă o sursă de informație pentru ele, care să le inspire, să le motiveze și să creăm o comunitate în care se împărtășesc aceleași viziuni și convingeri”, ne spune Cristina Zavatin.

Data de 10, luna a 10-a și 2010…

„Data ne-a plăcut. Cristina, colega mea care pricepe la stele, cu siguranță ceva a aliniat acolo. După mine esența acestui proiect era mai importantă ca orice dată”, ne spune, după 10 ani, Stella Jemna.

„Abia absolvisem Școala de Studii Avansate în Jurnalism, aveam entuziasmul începătorului, credeam cu tărie că va fi un mega proiect (zâmbește). Pregătirile au luat ceva timp și așa s-a întâmplat că la început de octombrie deja erau puse la punct mai multe lucruri, iar printr-un ultim efort am reușit să lansăm revista într-o zi oarecum magică (10.10.2010) și cu această doză de simbolism și înaripare am pornit să „cucerim” femeile din Moldova”, își amintește Cristina.

Meritocrație și mai puțin presă galbenă

„Voiam să fie despre meritocrație și mai puțin presă galbenă. Am spus că nu ne interesează ce se întâmplă în viețile private ale femeilor, dar cum ele cu copii, cu joburi, businessuri ori soți care tot voiau atenție reușeau să se afirme în țară, dar și peste hotare. Scriam despre femei care niciodată nu apăruseră în presă, deși povestea lor întrecea orice serial la TV. Erau povești care inspirau și scoteau în evidență trăsăturile femeilor noastre, durerea lor dar și dorința de a fi fericite prin ceea ce fac și sunt”, spune Stella.

„La început erau câteva rubrici pe care am pus un accent deosebit: Istorii din străinătate și Istorii de succes locale. Acesta era punctul nostru forte – să aducem în vizor femei puternice, independente și curajoase. Cred că acest lucru ne-a reușit, întrucât am descoperit foarte multe povești din diasporă (femei care și-au făcut carieră în corporații și companii cu renume internațional). La fel, am descoperit și în țară multe femei ambițioase, care au pornit afaceri și care s-au impus prin profesionalismul lor”, ne spune Cristina, tot ea printre primii reporteri ai revistei.

 

Un business… social

„Cei care vor să facă reviste online pentru a câștiga din ele le spun deodată că nu este un business profitabil, este mai degrabă o afacere socială, mai ales dacă îți propui să scrii mai puțin despre persoane publice și mai mult despre femei cu esență. În revistă am investit timpul și banii noștri și pană astăzi cred că am făcut tare bine că am dezvoltat acest proiect. A fost greu, dar a meritat”, recunoaște Stella.

 

„Mă bucuram când vedeam primele 100 de vizualizări pe site, primele like-uri și comentarii pe Facebook. Aceste prime aprecieri sunt semnificative, ele dau forțe și elan creator. La ceva timp au apărut și alte site-uri similare. Este o dovadă că ceea ce făceam noi inspira și pe alții la acțiune. Acum, la 10 ani distanță, pot spune că (Pentru)Ea.md a pornit butonul presei feminine online”, crede Cristina Zavatin.

Proiecte interesante

„La fel ca și acum, cu 10 ani în urmă prindeau bine topurile. Am realizat topuri cu eroinele, ale căror povești au fost cele mai citite. Ne întâlneam cu ele, discutăm și le ofeream diplome (zâmbește). Am realizat o serie de materiale și cu moldoveni care lucrau în Silicon Valley, SUA. Încercam să facem proiecte prin care să aducem în prim-plan oameni mai puțin mediatizați, dar care au o istorie în spate”, povestește Cristina.

Cristina Zavatin

„Îmi amintesc de un proiect făcut împreuna cu Elena Andronache (fotografa), în care am îmbrăcat și coafat femeile noastre care semănau leit cu actrițe din Hollywood. A ieșit un proiect tare interesant. Tot cu ajutorul revistei am susținut câteva campanii de caritate. Am creat comunități de femei care gândeau ca noi cu care făceam cuconade și discutam teme interesante”, își amintește Stella.

Vezi și:

 

Era Youtube și subiectele pandemiei

„Acum este era content-ului, oamenii au nevoie de conținut calitativ și interesant, pe care să-l „înghită” ușor. Este perioada YouTube, infograficelor, a informației care vizual este atractivă și ușor înțeleasă. Dacă revista poate să se reformateze după necesitățile celor care o citesc, atunci totul o să fie doar înfloritor. Pandemia a adăugat subiecte interesante pe care noi nu le discutăm: sănătatea mentală, cum menții relațiile cu cei dragi sau ce înseamnă să fii mama a „N” copii și să ai un job și toate să le faci de acasă”, spune Stella Jemna.

„S-au schimbat multe lucruri: denumirea, echipa și nu în ultimul rând tendințele. Acum social media este mult mai prezentă, Instagramul, stories-urile fac parte din comunicare zilnică a site-ului. Au apărut influencerii, vloggerii. Mă bucură că Ea.md se implică în campanii care susțin cauze nobile, de exemplu: Run Pink sau rubrica Autentic Moldovenesc”, remarcă o altă fondatoare a revistei.

 

O urare pentru EA.md.

Stella Jemna: „Nu uitați de unde a început revista, de la femei care merită să fie intervievate, care au valori și care nu sunt neapărat persoane publice. Poveștile lor încurajează și alte femei să poată și să vrea. Vreau să nu vă fie frică să abordați subiecte mai greu de abordat și mai puțin sexi dar care o să vă aducă o audiență net superioară celei care citește doar despre chiloți și aparențe pe Instagram.”

Cristina Zavatin: „Doresc ca Ea.md să ajungă la aniversarea din octombrie 2100 (zâmbește). Să continue să-și bucure cititoarele cu materiale și proiecte interesante. Cu siguranță atunci va arată altfel, dar contează să rămână fidelă interesului cititoarelor sale, să-și păstreze originalitatea și spiritul inovativ.”

Vă mulțumește călduros echipa de azi a site-ului EA.md.