Fiecare a doua familie unde sunt persoane cu dizabilități a fost afectată economic de pandemie.  Dificultățile principale au fost frica, izolarea, lipsa transportul public, accesarea serviciilor medicale, pierderile veniturilor. Datele se conțin în studiul cu privire la impactul pandemiei de COVID-19 asupra persoanelor cu dizabilități din Republica Moldova, elaborat de Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități din Republica Moldova și Asociația Keystone Human Services International Moldova

Datele unor chestionare aplicate online și prin metodele telefonice arată că deși marea majoritatea a persoanelor au auzit de COVID-19, fiecare al treilea chestionat a indicat că informația nu este accesibilă persoanelor cu dizabilități. Astfel 40% au avut nevoie de mai multă informație în domeniul medical și ocuparea locului de muncă.

Rezultatele studiului arată că în perioada pandemiei persoanele cu dizabilități se confruntă cu emoții puternice și cu diferite stări de frică.

„Fiecare a doua persoana a menționat că se simte mai nervoasă în această perioadă, iar 40 % au avut nevoie să comunice cu cineva despre confortul sociologic, o treime din cei chestionați s-au simțit ignorați de autorități, iar cinci procente chiar au luat legătura cu un specialist”, a menționat coordonatoarea studiului, Ludmila Malcoci.

Pandemia i-a afectat și în mod financiar. Deși veniturile au scăzut în această perioadă, a crescut și numărul cheltuielilor. Chestionații au menționat că cele mai multe produse cumpărate sunt cele de igienă și dezinfectant, urmate de produsele alimentare pentru provizii. Astfel, 36% au menționat că au scăzut veniturile, iar fiecare al zecelea sau a pierdut locul de muncă sau crede că-l va pierde.

Totodată, a fost efectuată și o analiză asupra apelurilor telefonice de la serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități și analiza documentelor oficiale.

„Numărul lunar al apelurilor crește în fiecare an, cea mai mare creștere fiind înregistrată în 2020, generată de activitățile de promovare, în special în perioada de pandemie, dar pe de altă parte a crescut brusc numărul apelurile din martie”, a  susținut Natalia Cojocaru, coordonatoare de proiect.

Potrivit studiului în această perioadă a crescut numărul bărbaților care sună la serviciul de asistență telefonică decât în perioadele obișnuite, astfel din numărul total de apeluri 60% sunt bărbați și 40% femei, care au solicitat suport informațional sau consiliere.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 257 de persoane, dintre care 31% bărbați și 69% femei, din localități cu o acoperire a întregului teritoriu al țării, atât din mediul urban, orașe mari și mici, cât și  din mediul rural.

Sursa

Distribuie articolul: