Eliza Stratan este profesoară de clasele primare în cadrul Liceului Teoretic „Alexandru Donici” din satul Peresecina. Din copii mici și entuziasmați, crește generații frumoase, deștepte și pregătite pentru cele mai mari provocări ale vieții. Își dedică timpul și dragostea pentru micii exploratori, iar pandemia nu a împiedicat-o să-și continue misiunea. Într-un interviu pentru EA.md, am provocat-o să ne vorbească despre cariera de pedagog, dar și greutățile pe care le-a întâmpinat pe parcursul anilor de activitate. 

Foto: Arhiva personală

Cum ați decis să îmbrățișați domeniul pedagogic?

„Pe parcursul anilor mei de școală, am avut ocazia să cunosc oameni care au reușit să mă inspire prin dorința lor de a împărtăși experiența de viață și cunoștințele dobândite pe parcursul a multor ani de studiu, acești oameni, fiind profesorii din școala în care m-am format, în mare parte, ca personalitate. Încă din acele timpuri am simțit faptul că în viitor, aș dori să aduc efortul meu personal la educația copiilor, iar dragostea față de copii m-a motivat să aleg această meserie”, a explicat profesoara.

Ce greutăți ați întâmpinat pe parcursul anilor de activitate?

„Cred că cel mai greu lucru a fost să ne adaptăm schimbărilor, generațiile de copiii au devenit din ce în ce mai diferite față de timpul în care am fost noi crescuți și educați, iar noi, învățătorii, am fost nevoiți să ne schimbăm abordările odată cu ei, pentru a le putea oferi un proces educațional eficient și de calitate. De asemenea, trebuie să menționez că majoritatea persoanelor ce activează în sistemul educațional, sunt remunerate financiar insuficient, un salariu ce nu reflectă importanța lor, fiind cei ce pun bazele unor multiple generații de elevi”, a mărturisit Eliza Stratan.

Foto: Arhiva personală

Când simțiți satisfacție față de munca ce o faceți?

„La fel ca în fiecare domeniu, satisfacția vine odată cu apariția rezultatelor. În cazul meu, sunt satisfăcută atunci când obiectivele de termen scurt și cele de termen lung sunt îndeplinite, atunci când elevii se ridică la nivelul așteptărilor, când reușesc să trezesc în ei dorința de cunoaștere și de a deveni mereu mai buni și atunci când constat că munca din clasă a fost eficientă și are rezultate”, spune EA.

Ce provocări ați întâmpinat odată cu instaurarea stării de urgență?

„Cred că prima și cea mai mare provocare a fost să conștientizez. După atâția ani de mers la școală, iată că aproape peste noapte, lucrurile s-au schimbat și e nevoie să ne adaptăm rapid la această situație pentru a putea continua munca și procesul educațional, fără a crea lacune în educația copiilor”, a menționat profesoara.

Foto: Arhiva personală

Cât de productivi au fost elevii în cadrul orelor online?

„Desigur că a luat ceva timp să se adapteze la noul mod de predare la distanță, dar, în final, copii s-au obișnuit cu noul program de lucru și lecțiile au decurs la fel de bine și de productiv ca înainte”, mărturisește învățătoarea.

Ce părere aveți despre cele 7 scenarii propuse de minister?

„Eu cred că aceste scenarii, propuse de minister, ne-au ajutat să alegem varianta cea mai potrivită și mai sigură pentru liceul nostru, cu toate că profesorul va trebui să lucreze de două ori mai mult, dar sperăm că munca noastră dublă va fi apreciată”, povestește Eliza Stratan.

Foto: Arhiva personală

Cum credeți că va fi procesul de studii în condițiile create?

„În mod cert, va fi ceva nou, ceva diferit, cu provocări și necesități mai mari. Dar vom depune eforturi pentru a facilita acest proces și pentru a le oferi elevilor cunoștințele necesare pentru a progresa”, a încheiat profesoara de clasele primare.