Svetlana Matvievici este originară din Orhei și a devenit cunoscută grație blogului său – Orheianca.eu. Promovează activ, de vreo patru ani încoace, obiectivele turistice din ținutul Orheiului, iar rezultatele în acest timp nu au întârziat să apară. Ce nu știu moldovenii despre turismul prin țară și ce clișee ar trebuie să le aducăm turiștilor străini, aflăm chiar de la Svetlana.
Ești cunoscută grație obiectivelor turistice pe care le tot propui. Mai ales celor din Orhei. De unde vine inspirația pentru a face ceea ce faci? 
Consider că fiecare dintre noi are o datorie morală față de locul unde s-a născut. Eu am avut norocul să apar pe lume în cel mai pitoresc ținut din Moldova, iar toată copilăria am petrecut-o împreună cu gașca de prieteni, în sânul naturii, prin păduri, pe malul Răutului, eram mereu în căutarea a noi aventuri și a noi locuri pentru distracție. Mi-am propus să promovez locurile frumoase pe care le vizitez, evenimentele interesante la care merg și oamenii pozitivi pe care îi cunosc, astfel încerc să inspir oamenii să-și trăiască viața frumos și cu intensitate.
Crezi că promovarea Orheiului pe blogul tău a motivat lumea să viziteze orașul, dar și localitățile din raion? 
E greu să estimezi impactul unui blogger la creșterea popularității unui obiectiv turistic sau a unei localități. Oamenii au văzut ceva frumos la mine pe blog și pot să viziteze acel loc peste 1-2 ani și nu-mi vor spune neapărat că anume blogul meu i-a inspirat să ajungă acolo. Blogul a împlinit recent 4 ani, iar din 2016 am lansat proiectul #VisitOrhei, în cadrul căruia am organizat mai multe plimbări fotografice prin raionul Orhei, la care au participat peste 150 de oameni din diferite localități. Rolul bloggerului de turism este de a inspira, de a trezi interesul și de a recomanda experiențe trăite pe propria piele, pe cât de mult îmi reușește să fac asta o pot spune urmăritorii mei, cei care îmi citesc și distribuie articolele.
Fiind originară din Orhei, ce locuri de văzut recomanzi? Pe lângă Orheiul Vechi, desigur. 
În luna mai, am scris articolul 15 locuri de vizitat în Orhei, care a devenit cel mai citit și distribuit articol al anului 2018, iar faptul că s-a clasat pe locul II în topul celor mai populare articole ale lunii mai, (top organizat de către blogtop.md) spune despre interesul oamenilor față de locurile care merită a fi vizitate în orașul Orhei. Un loc descoperit acum doi ani, care m-a cucerit din prima și unde îmi place să-mi dau întâlnire cu apusul, este stânca Mâgla și puntea din satul Piatra. Merg acolo cu bicicleta și-mi încarc bateriile. Voi veni, în curând, pe blog cu o listă nouă de recomandări, cu locuri mai puțin cunoscute din raionul Orhei, dar și din țară.
Ai reușit să interacționezi cu turiștii care vin în Orhei să le ceri impresiile despre ceea ce au văzut? 
Până acum nu am publicat impresiile turiștilor pentru care am fost ghid. (Da, de voie, de nevoie, am devenit ghid pentru cititorii mei, pentru presă, pentru alți bloggeri, care sunt curioși să afle istoriile ascunse din spatele clădirilor, monumentelor și bisericilor din Orhei.) Turiștii își postează recunoștința și impresiile la ei pe rețelele de socializare și o mare plăcere să vezi că oamenii au plecat fericiți și cu un bagaj de cunoștințe și emoții frumoase. Mă bucur mult că numărul turiștilor este în continuă creștere. A crescut numărul turiștilor din România, care vin pe weekend la noi. Își fac singuri rezervările și apelează la recomandările bloggerilor. În luna august, primesc cele mai multe mesaje de la cetățenii noștri stabiliți peste hotare, care se întorc acasă și vor excursii pentru prietenii lor din afara țării.
Multă lume de la noi este de părere că în Moldova nu ai ce vedea. De ce moldovenii nu (prea) știu să-și prețuiască țara și să aprecieze ceea ce au? 
Nu poți aprecia ceea ce nu cunoști. Problema principală este lipsa de informație față de obiectivele turistice din localitatea de unde vii și din țară. La școală se organizează 2-3 excursii pe an, se vorbește puțin la lecția de geografie și poate la o oră de clasă despre potențialul turistic și cam aici se termină informarea. Nu avem un program național de informare și promovare a patrimoniului țării. Doar atunci când ai văzut cu ochii tăi, ai simțit pe pielea ta energia și ai aflat povestea unui loc (ți-ai mai făcut și câteva poze frumoase), îl poți aprecia la justa valoare. Noroc de evenimentele culturale, festivaluri care se mai organizează. De fapt orice eveniment care promovează niște valori, are un concept bine definit, dar și o campanie bună de promovare, va crește interesul turiștilor.
Ai inițiat proiectul Descoperă Moldova și Micii exploratori. Spune-ne mai multe detalii și care sunt așteptările tale pe viitor? 
Prin proiectul #DescoperaMoldova mi-am propus să cresc interesul față de Moldova ca destinație turistică, pentru cetățenii din România, organizând un șir de evenimente la care au participat peste 60 de bloggeri, vloggeri, fotografi, instagrammeri și jurnaliști, atât din Moldova, cât și din România, care au creat conținut în mediul online și au povestit despre experiențele lor, inspirând astfel alți oameni să-și dorească să descopere Moldova.
„Micii exploratori” a fost inspirat de fetița mea, Lia-Anastasia, care mi-a spus într-o seară că de ce organizez călătorii doar pentru maturi, că și copiii vor să descopere lumea. În cadrul proiectului #VisitOrhei organizăm plimbări fotografice prin raionul Orhei, învățăm a face poze și descoperim povești.
Recent am lansat un nou proiect drag sufletului meu – „ Sera de bloggeri” prin care mi-am propus să descopăr tineri cu potențial și să „cresc” alți bloggeri din Orhei. Am fost și eu susținută la început de cale și vreau, la rândul meu, să-i ajut pe cei care nu prea au curaj și motivație, dar au un mare potențial.
Ești cea mai premiată bloggeriță din Moldova. Cum ai reușit să aduni atâtea premii și diplome? 
Am început să scriu pe blog din dorința de aduce mai multe mesaje pozitive în mediul online și de a inspira oamenii să descopere partea frumoasă a țării. Nu mi-am propus neapărat să urc pe podiumuri ori să primesc diplome, asta a venit de la sine.
În 2015, am fost premiată de către Asociația Jurnaliștilor de Turism din România pentru promovarea Basarabiei în mediul online. După aia au urmat mai multe diplome și premii.  Proiectul #DescoperaMoldova a fost premiat la cele mai mari conferințe din România, la Webstock (locul 3) și la Etravel (locul 2). M-am întors cu premiul special al juriului de la Concursul European „ Turism și Strategie” din Croația, unde am prezentat potențialul turistic al ținutului Orhei și unde am concurat cu alte 20 de orașe europene. De asemena, în cadrul Galei Turismului 2017 și 2018, orheianca.eu a fost desemnată drept cea mai populată sursă de informare turistică din Moldova (2017 – locul 1, 2018 – locul 2).
Agenția de Inspectare și Restaurare a Monumentelor din Moldova mi-a oferit o diplomă pentru contribuții remarcabile în conservarea, protejarea și punerea în valoare a patrimoniului cultural-istoric din Moldova, iar în ziua când blogul a împlinit 4 ani de activitate, Consiliul Raional Orhei mi-a oferit 2 diplome de apreciere și recunoștință pentru promovarea Ținutului Orhei și  a valorilor cultural-umane, iar Centrul de Tineret Orhei mi-a oferit o diplomă de gratitudine. Am adunat mai multe diplome de mulțumire pentru participarea ca speaker la conferințe, traininguri și întâlniri cu tinerii. Totuși, cel mai mare „premiu” este aprecierea comunității pe care am reușit s-o adun în jurul blogului, care mă inspiră să muncesc și mai mult. Fiecare diplomă și premiu este o motivație în plus și o mai mare responsabilitate față de oamenii care mă apreciază.
Colaborezi și cu alți bloggeri de turism? 
Cum ziceam mai sus, în cadrul proiectelor pe care le-am realizat, am colaborat cu majoritatea bloggerilor de la noi, dar și de peste hotare. Pe lângă aceste proiecte, am organizat mai multe infotur-uri la obiectivele turistice din țară, am fost blogger ambasador la mai multe evenimente din țară, unde am coordonat echipele de influenceri. Îmi place să lucrez cu bloggerii care chiar își doresc să fie implicați în anume activități și o fac cu pasiune. Un blogger începător, plin de entuziasm, poate crea un impact mai mare, decât unul „obosit” de invitații și oferte, de aceea nu traficul și popularitatea este criteriul de alegere a unui influencer în cadrul proiectelor mele.
Ce crezi că ar trebui să se mai facă pentru dezvoltarea turismului rural în Moldova? 
În primul rând să se dezvolte infrastructura, să se facă drumurile, să se ilumineze străzile, să se pună indicatoare, să se organizeze mai bine sistemul de transport public, iar în al doilea rând, să fie subvenționați de stat cei care vor să-și transforme casa de la țară într-o pensiune rurală. Cum am spus mai sus, să fie inițiate campanii de informare și promovare a patrimoniului național și să fie susținuți cei care se implică din propria inițiativă pentru a promova turismul în Moldova.
Autor: Daniela Gorincioi, stagiară