E mereu cu zâmbetul pe buze și plină de energie, un generator de idei care depune pasiune și culoare în fiecare gentuță eco creată. Maria Bumbu este o tânără antreprenoare din Chișinău care, împreună cu soțul, a lansat o afacere inedită pe piața locală și internațională, și anume fabricarea pungilor eco din lemn. Woodbag-urile nu sunt doar un produs, este o afacere de familie care a luat naștere din dragoste pentru tot ce e al nostru, moldovenesc și natural. Mamă, soție și totodată femeie de afaceri, Maria Bumbu ne povestește despre procesul de creare a unei gentuțe, calea spre succes și provocările în business, în interviul de mai jos.

Maria, povestiți-ne care este ideea principală din spatele acestui proiect? Ați văzut potențial în viitor sau a fost o provocare venită din pasiune?

Magdalene Woodbag este proiectul despre care aș povesti încontinuu, pentru că în el se reflectă vise, dorințe și emoțiile noastre. După 7 ani de activitate în domeniul publicității am dat frâu imaginației și am început să fabricăm decorațiuni personalizate.

Când pandemia a dat peste noi, ne-a găsit cu o echipă de peste 30 oameni pe care țineam cu tot dinadinsul să-i păstrăm lângă noi. Din acest motiv am început a fabrica accesorii de protecție. Într-o zi frumoasă de mai, în timp ce probam o cutie de vin ne-am gândit să-i adăugăm mânere. Astfel am obținut un model superb de gentuță din lemn.

La primul contact vizual, soțul meu a descoperit de fapt că poate fi acel produs la care visam să-l fabricăm în toți acești 10 ani de activitate, astfel încât acesta să fie ceva unic, solid, practic și rezistent. Așa am obținut primul Woodbag. Iar la 4 iulie, de ziua Torbelor Eco am lansat prima colecție de produse. Produsele sunt unice nu doar în Republica Moldova, dar și peste hotarele țării și ne putem considera pe bună măsură primii antreprenori-creatori care au început fabricarea acestui tip de produs.

Ce lucrări putem întâlni în atelierul vostru și cum are loc procesul de creare a unei gentuțe?

Cea mai recentă lansare este coșul biodegradabil pentru gunoi. Chiar mi-aș dori să lansez o campanie de schimbare a coșurilor din plastic pe un coș sustenabil. Iar în fiecare oficiu din întreaga lume să fie un coș Magdalene Woodbag. De la pungi pentru cadouri inedite am diversificat lista la coșuri reutilizabile pentru flori, organizatoare pentru cosmetică și coșurile pentru haine.

Preferatul meu fiind coșul pentru picnic – un coș care rezistă la 10 kg și este foarte încăpător. Lucrările sunt fabricate din lemn și iută de calitate. Lemnul este de import, din păduri certificate și destinate producerii.

Este un proces complex și bine pus la punct. Fiecare etapă de fabricare presupune atenție sporită la calitate și aspectul fiecărui produs. Începând de la design până la finalizarea proceselor de verificare.

Cine sunt persoanele care apelează la aceste servicii?

În anul 2020 am deservit peste 15 clienți corporativi. Aceștia au ales să-și impresioneze la propriu clienții, partenerii, dar și angajații. Între timp am creat modele destinate pentru diferite evenimente, dar și port zilnic. Pentru că woodbagul devine un must-have în combinație cu poșeta, sau chiar fără aceasta.

Care este sursa de inspirație?

Familia. Natura și tradițiile.

Ce greșeli ați făcut în afaceri și ce ați învățat din ele?

Afacerea noastră a început de la un calculator vechi și zero bani. Cel mai greu a fost să evoluăm în condițiile în care eu și soțul meu activam în această companie și altă sursă de venit nu aveam. Greșeala pe care o făceam zilnic și mai ales conștient era faptul că ne asumam prea mult. Doream să le facem pe toate însă nu aveam buget pentru angajări. Un cap de om nu le poate face pe toate chiar dacă aparent ne pare că facem economii. Iar asta a lungit calea spre succes aproape dublu. Însă partea bună este că am învățat multe în tot acest timp frumos.

Cum e să fii femeie de afaceri în Republica Moldova?

Mulți pun problema că o femeie este subestimată sau discriminată atunci când se implică într-o afacere. Vreau să vă spun că în acest moment tot mai multe femei își deschid afaceri sau se alătură altora deja existente. Părerea mea este că egalitatea de gen este atunci când femeia este susținută de bărbat, iar bărbatul are succes datorită unei femei care își pune umărul aproape.

Femeile sunt perfecționiste. Bărbații sunt buni strategici. Cum fără ambele?

Sunt femei care se descurca mai bine decât bărbații în dezvoltarea unei afaceri și sunt bărbați care gătesc mai bine ca orice femeie. Oamenii se leagă între ei deoarece caută egalitate în gânduri, planuri și viziuni. Restul sunt doar detalii…

Ce sfaturi ai pentru cei care vor să devină antreprenori?

Răbdare. Cea mai importantă calitate este răbdarea. Aproape 80% din afaceri își arată adevăratele rezultate abia după trei ani însă cu mare regret, puțini antreprenori au răbdare să ajungă până atunci și cedează la mijloc de cale. Și urmează a fi completat de implicare, dorință și multă muncă. Cele 8 ore de lucru nu mai sunt suficiente în business.

2021 este un an cu provocări multe, dar și cu multe oportunități. Ce vă propuneți să realizați la nivel de afacere pentru acest an?

Am început frumos acest an, chiar dacă ne-a adus „așteptata criză” cauzată de pandemie. Am traversat Prutul și am ajuns pe piața românească. După participarea la o emisiune de business din România am câștigat încrederea și susținerea unui investitor puternic de acolo și am adus această investiție acasă, în Republica Moldova pentru a dezvolta o fabrică de woodbaguri. Știu că vom ajunge un trend internațional și un must-have în viața fiecăruia cu produsele noastre.

Autor: Eliza Mihalache, stagiară