Vicky Ulinici este specialist Resurse Umane și are 10 ani de experiență în domeniu. Are un cont de TikTok, unde ne oferă sfaturi despre carieră. Ea ne învață cum să facem un CV care să atragă atenția și ne povestește din culisele departamentului de Resurse Umane. Pe TikTok, Vicky Ulinici are 65k de urmăritori.

În Republica Moldova, vorbim foarte puțin despre mediul toxic de muncă. Deși mulți dintre noi se confruntă cu un loc de muncă extrem de stresant. Am rugat-o pe specialista în Resurse Umane, Vicky Ulinici, să ne spună cum identificăm un mediu toxic de muncă și ce ar trebui să facem în acest caz.

Cum identificăm un mediu toxic la locul de muncă?

Atunci când petrecem în jur de 40 ore pe săptămână, poate chiar mai mult, la muncă, este important să ne alegem un job care să ne placă și să putem veni cu plăcere la serviciu. Și aici mă refer atât la specificul funcției, cât și la mediul de lucru pe care îl alegem.

Mulți nu realizează că modul în care petrecem acele 40 de ore ne influențează direct starea noastră, în special sănătatea noastră mintală și fizică.

Sunt câțiva factori care contribuie la crearea unui mediu toxic la muncă, precum: relația cu colegii, stilul de management, cultura organizațională sau o combinație între acești factori.

Ca să ne dăm seama că suntem parte a unui mediu nesănătos de lucru, trebuie să observăm următoarele elemente:

  1. Stilul de management/leadership din companie: prezența micromanagementului, a favoritismului, lipsa ședințelor de feedback și a suportului, presiunea și abuzul de putere, toate sunt niște alerte vizibile pentru un mediu toxic.
  2. Cultura organizațională: lipsa comunicării între membri/echipe; existența invidiei și a bârfelor care circulă în mediu; lipsa recunoașterii meritelor sau încurajarea comportamentului pasiv-agresiv; bullying-ul; promovarea conceptului de suntem ca o familie la locul de muncă.
  3. Atitudinea negativă: Într-un mediu toxic, critica și negativismul reprezintă o normalitate. Angajații de regulă sunt judecați și criticați atât la nivel profesional, cât și personal.
  4. Nivel ridicat de stres: dacă ți se atribuie un volum de lucru imens, care nu corespunde cu remunerarea ta; dacă ți se setează niște așteptări nerealiste; dacă ți se deleagă mai multe responsabilități în afara fișei de post fără o mărire de salariu; dacă primești constant sarcini cu deadline-uri foarte scurte, care necesită lucru peste program.

Ce trebuie să facem atunci când avem un loc de muncă toxic?

Dacă observăm una sau mai multe dintre semnalele menționate mai sus, este important să ne adresăm cât mai rapid la persoanele responsabile, cu putere de decizie, cum ar fi managerul de echipa sau persoana responsabilă de Resurse Umane.

De regulă, companiile care promovează valori precum Wellbeingul (starea de bine) si Teamwork (munca în echipă) vor reacționa rapid la astfel de probleme și vor întreprinde măsuri pentru a înlătura problema și pentru a îmbunătăți mediul de lucru. Astfel de companii tind să aibă diverse instrumente și procese care monitorizează climatul organizațional și colectează recomandări pentru îmbunătățire precum: Sondaje de Satisfacție, ședințe regulate de feedback, Staying Interviews, Exit Interviews etc. Lipsa acestor procese, la fel reprezintă un semnal evident pentru identificarea mediul toxic.

Dacă persoanele cu putere de decizie nu reacționează, iar problema continuă să persiste, atunci ar fi momentul să ne gândim la o schimbare de job.

De ce mulți oameni aleg să rămână la un loc de muncă toxic?

Din păcate, mulți oameni aleg să rămână să lucreze în astfel de medii, din motive de obișnuință și nesiguranță. Unele persoane se simt mai confortabil să continue să lucreze într-un mediu pe care îl cunosc deja, decât să încerce ceva nou.

Atunci când lucrezi mult timp într-o companie, ajungi să crezi că ceea ce vezi zi de zi e ceva normal și nu ar exista ceva mai bun.

Mulți angajați se simt cumva presați să rămână într-un mediu nesănătos din cauza instabilității economice sau a lipsei de siguranță în ziua de mâine.

Crearea unui mediu sănătos la locul de muncă e responsabilitatea șefului sau a întregii echipe?

Mediul de lucru este determinat de cultura organizațională a companiei.

Aceasta este o responsabilitate comună care implică atât conducerea de vârf, cât și echipa. În timp ce managerii joacă un rol critic în stabilirea tonului și a direcției culturii companiei, membrii individuali ai echipei au, de asemenea, responsabilitatea de a promova un mediu de lucru pozitiv, prin tratarea colegilor cu respect și empatie, comunicare deschisă și sinceră, menținerea unei atitudini pozitive chiar și în momentele mai dificile.

În cele din urmă, crearea unui mediu sănătos  de lucru  este un efort comun care necesită colaborare și comunicare la toate nivelurile organizației.

Cum putem identifica un mediu toxic în timpul interviului de angajare?

Este important să cercetăm companiile angajatoare înainte să acceptăm oferta de job. Asta include: căutarea recenziilor de la foștii sau actualii angajați; informarea despre valorile și misiunea companiei; observarea procesului de selecție, cum decurge interviul de angajare și comunicare pe durata selecției.

Am putea apela și la un set de întrebări care ne ajută să anticipăm un mediu nesănătos în timpul interviului, precum:

  • Cum ați descrie cultura companiei?
  • Care este rata de retenție în cadrul companiei?
  • Cum ați descrie stilul de management/leadership în cadrul companiei?
  • Ce oportunități de dezvoltare oferiți angajaților?
  • Cum este evaluată performanța angajatului și ce întreprindeți atunci când un membru are o performanță mai slabă?
  • Care sunt motivele principale pentru care persoanele decid să plece din companie?
  • Există un proces de încadrare în echipă pentru acest rol?

De asemenea, este important să ne ascultăm instinctul și să evităm locurile de muncă în care ne simțim inconfortabil sau nedoriți.

Cum să facem față unui mediu toxic atunci când nu avem posibilitatea să schimbăm locul de muncă?

Sunt adeptă a conceptului: Dacă ceva nu funcționează, Fă o SCHIMBARE.

Nu mai trăim în timpurile părinților noștri când lucrau la același job 10, sau chiar 20 de ani. Noi nu ne căsătorim cu jobul. Jobul este un schimb: tu oferi servicii/cunoștințe, iar pentru aceasta, ești remunerat. Oamenii cu adevărat buni mereu vor atrage oportunități.

Nu promovez schimbatul des al locului de muncă, dar nici nu sunt adepta  lucrului până la epuizare.

Companiile nu oferă work-life balance (echilibru dintre muncă și viața personală), NOI suntem cei care creăm acest echilibru.