Echipa noastră a realizat un interviu cu reprezentanta USAID în Moldova, Karen R. Hilliard, despe industria uşoară din Republica Moldova. A vorbit despre deschiderea unui nou magazin „Din Inimă” la Chişinău, planurile de viitor ale USAID și importanța investiţiilor în acest sector.

A fost deschis un nou magazin „Din Inimă”, ce reunește sub aceeași umbrelă toate brandurile industriei ușoare. Cum a apărut ideea de a deschide un magazin dedicat exclusiv brandurilor autohtone?

Magazinul este fantastic, îmi reaminteşte de un magazin tipic american – un loc în care sunt obişnuită să fac cumpărături. Am susţinut industria modei mai mult de 10 ani și acum avem peste 60 de producători sub brandul „DinInimă”. Acum avem destui producători pentru a deschide un magazin de acest gen. Avem destui producători care au produse de înaltă calitate pentru a putea popula un magazin atât de mare.

karren-1

Este al treilea magazin „Din Inimă” deschis la Chişinău. Cât de important este evenimentul de astăzi pentru designerii autohtoni, dar și pentru dezvoltarea acestui sector?

Cred că deschiderea unui magazin ca acesta este o motivație pentru întreaga industrie, în special pentru start-upuri. Aşa cum ați văzut, avem patru spații în acest magazin dedicate startup-urilor. Sunt spaţii mai mici pe care le pot umple cu o producţie limitată, dar o dată ce încep să aibă mai multe vânzări au opțiunea de a se extinde şi de a ocupa un spațiu mai mare.

karren-2

Credeți că noul magazin „Din Inimă” va motiva cetăţenii din Moldova să poarte, mai des, piese vestimentare confecționate de producătorii autohtoni? Ar putea motiva turiştii străini să le cumpere?

Președinele Asociației Patronale din Industria Ușoară APIUS a declarat, astăzi, că acest lucru poate devenit unul dintre atracţiile turistice pe care le are Moldova. Atunci când oamenii vin în vizită pot veni la un magazin „DinInimă” şi pot găsi toate mărcile din Moldova într-un singur loc. În aşa mod brandurile devin mai cunoscute nu numai de către moldoveni dar şi de către vizitatorii străini. Acest lucru va servi, de asemenea, ca platformă pentru creșterea exporturilor pe alte piețe, cum ar fi România, Kazakhstan şi alte ţări din Uniunea Europeană.

karren-3

Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) susține din anul 2005 industria ușoară din Republica Moldova. Cât de important din punct de vedere economic este sectorul industriei ușoare pentru economia țării?

După deschiderea magazinului acest lucru rămâne de văzut. Dar vă pot spune cu certitudine că, chiar înainte de deschiderea magazinului, acest sector este în creștere cu 20% – anual, se obţin 360 de milioane de dolari din export în fiecare an. Deci, este vorba de 16% din totalul exporturilor din Moldova. Inițiative de acest gen, care fac brandurile mai cunoscute, vor facilita creșterea economică în următorii ani.

karren-5

Ce potențial de dezvoltarea are această industrie și care sunt planurile de viitor ale USAID Moldova pentru sectorul industriei ușoare?

Anul trecut am investit aproximativ jumătate de milion de dolari direct în industria modei din Moldova. Şi mi s-a spus că deschiderea magazinului este şi datorită contribuției pe care am făcut-o. Intenționăm să continuăm să sprijinim această industrie şi alte domenii din Moldova, pentru a îmbunătăți designul, schițele, manufactura, utilizarea tehnologiei moderne. De asemenea, vom continua să sprijinim deplasările în Europa a producătorilor din Moldova, de unde ei pot cumpăra ţesături de înaltă calitate. Ţesătura este totul în industria modei. Ţesătura şi designul facilitează crearea unui produs de succes. Ne propunem să continuăm să investim și sperăm ca industria modei din Moldova să ocupe o pondere mai mare printre exporturilor moldovenești în anii următori.

Foto: dininima.md

P.