Ești mai mult de cât hotărât că antreprenoriatul este calea ta și vrei să fii cât se poate de pregătit! Ai o idee super de business și știi sigur că va merge, pentru că te-ai documentat temeinic, și ești gata să renunți la multe pentru a profita de șansa vieții tale!

Sună minunat, nu-i așa?

Ei bine, problema e că antreprenoriatul nu e doar lapte și miere. Există lucruri ascunse care interacționează cu visul tău; stres, griji și concepții greșite care, pe parcursul dezvoltării tale, s-ar putea să te facă să renunți.

Te rog să nu crezi ca vrem sa te descurajăm – pur și simplu sunt lucruri pe care le-am observat de-a lungul timpului interacționând cu sute de antreprenori, dar și dezvoltând compania SEOLITTE și cu ajutorul cărora, dacă ajungi să le conștientizezi, ai cele mai mari șanse să îți setezi așteptări reale, ce te vor duce spre succes.

Pentru că suntem în continuă cercetare a tot ceea ce înseamnă marketing, am cercetat și formula de succes a companiilor mari precum Facebook, Linkedin, Dropbox sau Airbnb: acestea nu au ajuns să valoreze zeci sau sute de miliarde de dolari și să crească atât de rapid, datorită unui simplu moment de inspirație. În spatele acestor idei cu efect exponențial a stat un proces foarte bine pus la punct și o abordare de marketing bazată pe măsurare și testare, nu pe a merge pe ideile pe care le toată lumea le folosește.

Ce fac aceste companii diferit, atunci când e vorba de marketing online, este folosirea abordării de growth hacking marketing.

În cele ce urmează, vom prezenta conceptul de growth hacking și procedurile folosite, cu mici variații, de toate companiile menționate mai sus și care te poate ajuta și pe tine să găsești, într-un mod sustenabil și repetabil, cele mai bune idei, și strategii de marketing pentru startup-ul tău.

Înainte de a începe să faci marketing, primul lucru pe care trebuie să te asiguri că l-ai bifat este potrivirea dintre produs și piață. Cu alte cuvinte, să fii sigur că ceea ce oferi e ceea de ce oamenii chiar au nevoie.

Setează obiective și vino cu idei

Înainte de a ne apuca de muncă, trebuie să știm ce vrem, așa-i? Și n-o să-ți vină să crezi, dar în majoritatea cazurilor, greșim chiar și la acest aspect, aparent, simplu. De ce?

În primul rând, ne setăm obiective generale: „Vrem să mărim vânzările”. Asta înseamnă că și dacă avem o vânzare în plus ne-am atins obiectivul, dar nu asta e ceea ne dorim, de fapt. Problema este că dacă nu avem o țintă foarte bine specificată, ne va fi mult mai greu să găsim modalitățile prin care să ne atingem obiectivele.

Un obiectiv bun de growth hacking poate fi atins câteodată printr-o singură tactică bine aplicată. De exemplu „să mărim rata de conversie a vizitatorilor din Google Ads de la 2,4% la 4%”. Asta înseamnă un obiectiv specific.

Odată ce avem obiectivul, e timpul să venim cu idei pentru cum l-am putea atinge. Aceasta este o etapă foarte importantă.

Ce am putea recomanda aici:

  1. Folosește brainwriting, nu brainstorming. Dacă în timpul unei ședința cu echipa ta încercați să veniți cu idei, s-ar putea ca toate să meargă într-o singură direcție. Mult mai eficient este să lucreze fiecare separat, să facă cercetare, și apoi să le puneți împreună.
  2. Nu te concentra doar pe atragerea de clienți. Una dintre greșelile pe care le facem des este faptul că asociem marketingul doar cu atragerea de clienți, sau alte obiective ce se referă doar la începutul pâlniei de vânzare. Dar mult mai eficient este să ne concentrăm pe optimizarea ratei de conversie, pe creșterea valorii pe viață a clienților existenți, decât să atragem clienți noi.

Prioritizează ideile

Dar cum facem acest lucru? Cum o alegem din toate ideile pe cea potrivită nouă?

În principiu, ar trebui să notăm fiecare idee în funcție de 3 criterii:

a) Potențialul ideii – care poate fi impactul asupra afacerii. E o idee precum cea a Dropbox, care ne poate schimba radical afacerea, sau una care mișcă puțin lucrurile, dar în direcția cea bună?

b) Ușurința implementării – avem deja logistica sau resursele necesare pentru a o implementa, sau trebuie să depunem mult efort și să schimbăm multe lucruri pentru a putea parcurge la etapa de elaborare?

c) Încrederea noastră în idee – care sunt șansele ca această idee chiar să aibă impactul așteptat?

În funcție de momentul și contextul în care se află afacerea noastră, fiecare criteriu câștigă în importanță. De exemplu, dacă resursele sunt limitate și avem nevoie de câteva câștiguri rapide, mergem pe ideile în care avem încredere și sunt ușor de implementat. De cealaltă parte, dacă lucrurile merg bine și avem timp la dispoziție, merită să investim într-o idee cu potențial mare, chiar dacă nu suntem siguri de ea, pentru că dacă are succes ne va duce afacerea la nivelul următor.

Implementează sisteme de măsurare

Fără sisteme de măsurare implementate corect, e ca și cum am picta pe întuneric. Nu știm dacă ceea ce facem e bine sau nu.

Dacă nu putem spune cu certitudine că ne-am atins obiectivul sau nu, atunci nu suntem pregătiți să mergem în etapa următoare. Mai mult, analiza ne poate oferi informații valoroase, care ne pot determina să ne schimbăm obiectivele.

Dar măsurarea nu trebuie să țină doar de mediul online. Deși mai dificil, putem găsi metode de măsurare a eficienței campaniilor de marketing și în mediul offline. Faci o campanie cu flyere? Cere-le oamenilor să vină cu el în magazinul tău, în schimbul unui bonus. Astfel vei ști exact câte flyere ți-au adus clienți și câte au ajuns direct la primul coș de gunoi.

Implementare și testare rapidă

Testează cât mai multe idei. Vei fi uimit cât de des ne înșelăm atunci când este vorba de marketing. Dacă vrei cu adevărat să ai succes în marketing, lasă piața să decidă care sunt cele mai eficiente reclame și mesaje, nu mai face acest lucru într-un mod subiectiv, doar în cadrul echipei.

Scrie rezultatele la care te aștepți. De ce e asta important? Pentru că, de cele mai multe ori, indiferent care ar fi rezultatul, vom spune „știam eu!”. Adevărul este că nu știam, dar creierul nostru are o putere extraordinară de a găsi justificări și de a ne face să arătăm bine, chiar dacă doar în ochii noștri.

Analizează și optimizează

Câteva reguli pentru această etapă:

a) dacă o idee a eșuat, scoate-o de pe listă;

b) dacă are rezultate sub așteptări, dar nu cu mult, vezi dacă o poți îmbunătăți și dacă merită să faci acest lucru;

c) dacă a mers cum te așteptai sau mult peste așteptări, dublează toate investițiile în ea.

Dacă reușești să integrezi acest proces în cultura organizațională a echipei tale, îți vei mări considerabil șansele, indiferent de ce fel de afacere ai și ce obiective ți-ai setat.

Mult succes în afacerea ta!

Distribuie articolul: