BERD a primit mai multe oferte ferme pentru cumpărarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, singura legătură maritimă și fluvială a Republicii Moldova cu restul lumii.

 

Două luni în urmă BERD a anunțat că este în căutarea unui investitor strategic, căruia ar urma să-i vând activele din Republica Moldova. Instituția financiară internațională comunică acum că, în urma unui proces competitiv, „continuă acum negocierile avansate cu ofertanții selectați”, fără a oferi detalii despre cine este vorba și despre potențiala valoare a tranzacției, transmite mold-street.com.

A fost sau nu coordonată cu Guvernul vânzarea Portului Giurgiulești?

Potrivit BERD, interesul manifestat de ofertanții regionali și internaționali reflectă rolul esențial al Portului în economia Republicii Moldova, „el gestionând peste 70% din comerțul maritim de import și export al țării, asigurând lanțurile de aprovizionare pentru țară și aducând beneficii semnificative economiei”.

În plus, Banca susține că „procesul de fuziuni și achiziții se desfășoară în coordonare cu guvernul Republicii Moldova pentru a asigura respectarea legislației naționale”.

Comunicatul BERD contrazice informațiile difuzate anterior de către Guvernul Recean, potrivit cărora nu ar fi vorba despre vânzarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, ci de identificarea unui investitor strategic care să preia operatorul PILG – compania Danube Logistics SRL.

Amintim că din mai 2021, Danube Logistics SRL (capital social de peste 270 milioane lei) se află sub control BERD, printr-o rețea de companii din Olanda (Danube Logistics Holding BV), Cipru și alte paradisuri fiscale.

„Guvernul, împreună cu BERD, se va asigura că procesul de identificare a unui investitor strategic se desfășoară conform legislației și în interes național”, menționa în aprilie 2025 serviciul de presă al Guvernului Republicii Moldova.

Executivul a luat apă în gură

În același timp, într-un răspuns pentru Mold-Street.com, Agenția Proprietății Publice (APP) a precizat că „nu a înregistrat în anul 2025 scrisori de la BERD, Danube Logistics SRL și Danube Logistics Holdings BV din Olanda” cu privire la vânzarea companiei care deține drepturile de administrare a PILG.

Totodată, APP susține că „nu a recepționat spre avizare proiecte de hotărâre de Guvern, care s-ar referi la vânzarea activelor date”.

„Agenția Proprietății Publice are misiunea de a asigura implementarea politicii statului în domeniile administrării și deetatizării proprietății publice, precum și a parteneriatului public-privat, exercitând, în numele Guvernului, funcțiile de fondator al întreprinderilor de stat și de deținător de acțiuni (părți sociale) în societățile comerciale cu capital integral sau majoritar public, în modul stabilit și în limitele competențelor atribuite de cadrul normativ”.

La aceeași întrebare, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) ne-a transmis că nu ar mai fi responsabil de PILG (deși a fost responsabil timp de peste 20 de ani), iar un răspuns pentru Mold-Street.com a fost trimis spre coordonare la Guvern, lui Daniel Vodă, consilierul premierului. Aceeași situație și la Ministerul infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).

Mold-street.com scrie că a așteptat un răspuns de la Guvern și Daniel Vodă mai mult de o lună de zile. Zadarnic!

A dispărut Consiliul pentru proiectele investiționale de importanță națională

În același timp, o astfel de operațiune nu ar putea fi realizată fără o coordonare și aprobare din partea Consiliului pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională, condus de premierul Dorin Recean.

Mai ales că în joc e un obiectiv strategic precum este Portul Internațional Liber Giurgiulești. Anterior au fost blocate de către acest Consiliu tranzacții mult mai mici și mai puțin importante.

Coincidență s-au nu, dar din 14 aprilie 2025, nu a mai avut loc nicio ședință a acestei structuri. Adică el deja de două luni şi ceva nu mai activează.

Potrivit unor surse guvernamentale, statutul acestui Consiliu a fost revizuit și acum Guvernul lucrează la un nou Regulament în baza căruia acesta va funcționa. La fel, a fost deja schimbată și denumirea acestei structuri în Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru securitatea Statului.

BERD nu mai are nevoie de aprobarea din partea Guvernului?!

Totuși, până la revizuirea denumirii și împuternicirilor, în câteva ședințe în vechea formulă Consiliul a abordat subiecte ce țin de activitatea companiei Danube Logistics și a altor companii rezidente PILG.

Astfel, cadrul ședinței Consiliului din 17 februarie 2025, Secretariatul a prezentat conținutul unei adresări a Danube Logistics SRL „prin care s-a prezentat faptul că investiția este realizată de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (instituția financiară internațională), situație investițională exceptată de la aplicarea dispozițiilor Legii 174/2021 (privind mecanismul de examinare a investițiilor de importanță pentru securitatea statului), în temeiul art.3 alin.(2) lit.a)”.

În urma acestei informații în procesul verbal a fost menționat: „Consiliul a luat act de cele relatate în adresarea Danibe Logistics”.

Articolul citat în procesul verbal al ședinței Consiliului stipulează că prevederile acestei legi „nu se aplică activităților investiționale și tranzacțiilor efectuate de către entitățile din sectorul financiar și nici celor efectuate cu participarea instituțiilor financiare internaționale”.

Altfel spus, BERD nu mai are nevoie de aprobarea Consiliului pentru o astfel de operațiune. Totodată, dacă cumpărătorul ar fi fost o companie privată, aceasta urma să treacă prin filtrul acestui Consiliu, doar că acum nu va mai fi nevoie, deoarece a fost modificată legislația.

Anterior, la finele anului 2024, tot la demersul Danube Logistics, Consiliul a propus notificarea tuturor rezidenților PILG (inclusiv părțile semnatare ale Acordului de investiții cu privire la PILG), „pentru a depune documentele și informațiile prevăzute la art.7 din Legea nr.174/2021 în termen de 30 de zile, în vederea solicitării aprobării prealabile a investițiilor de importanță pentru securitatea statului”.

Potrivit APP, după aceasta Consiliul nu a examinat alte subiecte ce țin de activitatea companiilor rezidente ale PILG și nu a aprobat nicio operațiune în acest sens, fapt confirmat prin procesele-verbale ale ședințelor Consiliului din anii 2023-2025, publicate pe pagina guvernamentală.

Activele Danube Logistics sunt sub sechestru

Cât despre întrebarea despre cum poate fi vândută compania (Danube Logistics SRL – operatorul PILG), dacă activele ei (capitalul și bunurile imobiliare) se află sub sechestru, reprezentanții APP (subordonată Guvernului) spun că subiectul dat depășește competențele instituției.

De notat că asupra activelor care formează capitalul social al Danube Logistics SRL, operatorul PILG, încă în 2022, la solicitarea Procuraturii pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS), judecătorul de instrucție a impus sechestru în sumă ce depășește 150 de milioane de lei.

În plus, exista și sechestru pe 100% din cota din capitalul Danube Logistics SRL, impus de un executor judecătoresc în cadrul unui dosar civil.

Anterior, președinta Maia Sandu a susținut că până la soluționarea litigiului (dintre BERD, Danube Logistics și Bemol Retail) nu poate fi vorba de vânzarea Portului Internațional Liber Giurgiulești de către BERD.

Cine este gata să cumpere Portul

Până acum, oficial s-a anunțat denumirile doar a doi competitori pentru Danube Logistics. Primul este Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța” din România, care a pus la bătaie și 400.000 de euro pentru servicii de consultanță în vederea achiziției firmei Danube Logistics.

Compania se bucură de sprijinul deschis al actualei puteri de la Chișinău, inclusiv al președintelui Parlamentului Republicii Moldova Igor Grosu și a altor persoane, doar că prețul oferit ar fi unul sub nivelul așteptat de BERD, care pretinde o ofertă mai bună, spun surse guvernamentale.

De notat că Administrația Porturilor Maritime Constanța are în administrare toate porturile românești de la Marea Neagră, iar unii se întreabă care ar fi interesul întreprinderii statului român pentru un mic port la Dunăre, în condițiile în care porturile românești au nevoie mare de investiții în extindere și modernizare?

Al doilea pretendent la achiziționarea Portului Internațional Liber Giurgiulești este Yildirim Holding din Turcia, o companie care de mai mulți ani încearcă să preia PILG.

Natalia Madjar, reprezentanta Yildirim Holding, l-a adus în Republica Moldova și la Giurgiulești, încă în aprilie 2023, pe Yüksel Yildirim, președintele holdingului, pentru a discuta despre investițiile și preluarea controlului asupra PILG.

Ca reacție la declarațiile președintelui Parlamentului Republicii Moldova referitor la vânzarea PILG, într-o postare pe Facebook, Natalia Madjar a făcut apel la toți cei implicați, în special la autorități: „fiți extrem de atenți în declarațiile și interpretările publice. Informațiile inexacte pot induce publicul în eroare și pot compromite procesul”, a adăugat reprezentanta Yildirim Holding.

Aceasta a atras atenția și asupra caracterului confidențial al procedurii, subliniind că statul moldovean nu are, în prezent, acces deplin la informațiile legate de vânzare.

Conform unor surse, pe lângă cele două companii, la etapa inițială s-au arătat interesați și câțiva oameni de afaceri din Republica Moldova, o firmă din Olanda și încă una din Turcia. S-a vehiculat că și grupul Transoil al lui Vaja Jhashi ar fi printre pretendenți, dar reprezentanții omului de afaceri au negat categoric orice interes pentru PILG.

Deocamdată turcii aveau cea mai bună ofertă, atât în privința prețului, cât și a altor criterii. Potrivit unor surse din cadrul Guvernului tranzacția ar urma să fie finalizată până la alegerile parlamentare, ca să nu poată fi blocată, în cazul unei schimbări de putere la Chișinău.

 

Distribuie articolul: