25 de jurnaliste și jurnaliști de la noi au participat la Programul media „Click pentru egalitate de gen”. Pe parcursul celor trei zile de instruire, participanții au învățat cum să reflecte subiecte despre egalitatea de gen și să identifice formele de sexism în mass-media. Alături de experte și experți naționali și internaționali au abordat diferite aspecte ce țin de stereotipurile și miturile legate de gen, regulile de feminizare ale noțiunilor și funcțiilor.

În cadrul fiecărei sesiuni au făcut diverse exerciții practice, care i-au ajutat să înțeleagă mai bine că: „Egalitatea de gen nu este despre femei, ci despre echilibrul dintre femei și bărbați”. Astfel, și-au creat o bază temeinică despre termenii-cheie și definițiile de gen, egalitate de gen, cât și despre importanța acestora în mass-media. Acum știu care este imaginea femeii în mass-media, care sunt cazurile tipice de utilizare a formelor sexiste și cum să le evite la scrierea articolelor.

„Am lansat acest program pentru că știm că mass-media are un rol crucial în formarea modului de gândire al întregii societăți. Iar aceste instruiri vin să ofere noi cunoștințe în domeniul egalității de gen și drepturile femeilor. Dvs. sunteți vocea țării, care trebuie să ceară respectarea justiției, adevărului și a drepturilor omului, inclusiv a egalității de gen”, a precizat Nina Orlova, specialistă în programe UN Women Moldova.

Expertele au îndemnat participanții să nu judece stereotipic și să facă auzite vocile femeilor în funcții de conducere. „Noi toți judecăm stereotipic. Să punem ochelarii gender, să încercăm să vedem dincolo de stereotipurile cu care am crescut. Ce le vom arăta oamenilor, aceasta vor înțelege”, consideră Olga Nicolenco, formatoare în cadrul programului.

Participanții au menționat că vor ține cont de cele învățate în cadrul instruirilor și vor încerca să stimuleze și pe alții să iasă din stereotipurile de gen care vehiculează.

„Egalitatea de gen nu este un subiect foarte popular în mass-media, dar și în rândul consumatorilor de presă. De aceea, atât tinerii jurnaliști, cât și cei cu mai multă experiență au nevoie periodic de training-uri, pentru a fi la curent cu problemele cele mai importante din acest domeniu. Mi-am dat seama că mass-media deseori abordează aceste teme în mod clișeizat, din lipsă de timp, de documentare, dar, uneori, și din neștiință. În cadrul sesiunii de instruire am înțeles că există o multitudine de probleme și aspecte care merită și trebuie să fie abordate de jurnaliști. Totodată, discuțiile cu formatorii ne-au ajutat să înțelegem unde greșim atunci când scriem despre egalitatea de gen, care e terminologia corectă pe care trebuie să o utilizăm și ce aspecte sunt total sau foarte puțin acoperite de presa din Republica Moldova”, a subliniat Natalia Porubin, redactoră-coordonatoare la Centrul de Investigații Jurnalistice.

Programul media „Click pentru egalitate de gen” a fost lansat de UN Women și API și se va desfășura pe parcursul anului curent. Cele trei zile de instruire au fost prima etapă a programului, urmează să fie anunțat un concurs de materiale jurnalistice care ar reflecta egalitatea de gen și alte subiecte conexe. Ulterior, câștigătorii concursului vor fi anunțați în cadrul unei gale de premiere, iar unii dintre ei vor beneficia de o vizită de studiu în una dintre țările europene cu experiență și bune practici în jurnalismul sensibil la gen.