Dorina Roșca este profesor universitar la trei universităţi: în Moldova, Franţa şi China. Ce calități trebuie ai ca predai într-o țară europeană? Dar în una asiatică? Am decis aflăm de la un profesor universitar cu experiență cum e mediul academic de acolo, dar şi ce exemple pot fi implementate aici, acasă.
Daniela Gorincioi: Cum ați ajuns sa predați la două universități din Franța, respectiv China?
Dorina Roșca: Am început activitatea didactică în timpul doctoratului. Inițial, am predat la universitateaParis-7 Denis Diderot timp de trei ani, apoi, la Universitatea Paris-EstCreteil, încă trei ani. În anul academic 2020 – 2021, mi s-a propus predau două cursuri la Neoma Business School, instituție de învățământ superior care are campusuri universitare în Paris, Reims, Rouen. Anul trecut am predat la Reims, iar anul acesta predau la Reims și Paris. Neoma BS are program de Bachelor Dual Degree cu o universitate din China, Nankai University. În felul acesta, am ajuns  predau și la aceasta universitate chinezească.
DG: Din experiența dvs., ce calități trebuie ai ca predai la o universitate dintr-o țară europeană, ori într-una asiatică?
DR: Nu este nevoie de calități excepționale. Totuși, e nevoie de o pregătire solidă și de un program de îmbunătățire continuă a propriilor cunoștințe, a tehnicilor/metodelor de predare și de comunicare cu studenții. Mai ales pentru studenții evaluează munca profesorilor, iar dacă ea este prost făcută, în al doilea an, cursul îi este retras profesorului. În fiecare an trebuie pus la zi conținutul cursului, trebuie fie integrate noi tehnici de predare, care țin pasul cu noile provocări contemporane etc.
DG: În China în ce limba predați?
DR: Predau în limba engleză. Studiile la Neoma Business School se fac în limba engleză, iar studenții de la Nankai University sunt încadrați în programele de studiu ale Neoma BS.
DG: Dacă e vorbim de China, cum este învățământul de acolo?
DR: Nu am competențe pentru a descrie sistemul de învățământ chinez, deoarece cu Nankai University nu lucrez după regulile chinezești, ci după regulile de la Neoma BS. Este dificil interpretez chiar și diferențele de comportament pe care le observ la studenții chinezi în raport cu cei europeni. La Nankai University, programul de Bachelor Dual Degree este europenizat, iar lecțiile se petrec exclusiv online.
DG: În domeniul educației, ce experiențe poate lua Moldova de la învățământul chinez?
DR: Judecând după nivelul studenților mei, cred ca sistemul lor de învățământ poate oferi o experiență fructuoasă pe partea de calitate a studiilor superioare. Anul acesta am lucrat cu studenți foarte buni, cu o pregătire solidă din toate punctele de vedere. Deduc ca în școlile lor se insista foarte mult pe calitate și rigoare, ceea ce nouă, în Republica Moldova, ne lipsește cu desăvârșire.
DG: vorbim și despre învățământul francez. Ce experiențe poate lua Moldova de la învățământul francez?
DR: Universitățile noastre ar putea învăța foarte mult din experiența franceză. În ciuda aparenței birocratizări a sistemului francez, în general, universitățile franceze se caracterizează printr-un grad sporit de descentralizare.
Aceasta oferă profesorului și studenților multă flexibilitate, mai ales în ceea ce privește conținutul unui curs. De asemenea, așa cum am menționat și pentru cazul celui chinez, calitatea predării și rigoarea studiilor sunt pilonii de baza ai sistemului de învățământ francez. Studenții au o pregătire foarte bună și o cultură generală bine pusă la punct. În sistemul francez se insistă foarte mult pe un conținut al disciplinei actualizat și conectat la noi provocări empirice, ceea ce nouă ne lipsește în Republica Moldova. În fine, poate cel mai important lucru pe care ar putea să-l inspire sistemul francez (și nu numai) este lectura. Multă lectură. Un student care iese de pe băncile facultăților franceze este un om foarte citit. În Republica Moldova mai avem de lucrat la acest capitol…
DG: Cum reacționează studenții din cele două țări când află sunteți din R. Moldova?
DR: Depinde de student. Am avut studenți care la a doua lecție m-au salutat în limba română. Alții, au ignorat acest fapt. Oricum, eu nu sunt primul lor profesor dintr-o altă țară. Totodată, eu nu sunt un element exotic care atragă atenția prin originile mele. Acest lucru este mai ales valabil pentru Neoma BS, care afișează un caracter destul de cosmopolit prin structura și originile diversificate atât a corpului profesoral, cât și a celui studențesc.
DG: Cât durează un curs predat în Franța, respectiv în China?
DR: Iarăși, depinde de curs. Am cursuri care sunt epuizate în 6 săptămâni și cursuri care pot dura 4 luni. Cel de la Nankai University durează 4 luni, cu frecvența de predare săptămânală. În general, un curs nu depășește mai mult de un semestru.
DG: Dar aici în Moldova ce profesați?
DR: În Moldova, predau la American University of Moldova(AUM), unde cumulez și funcția de șefă a catedreiBusiness Administration & Marketing din cadrul facultățiiBusiness & Economic Sciences”.
DG: Reușiți implementați în Moldova anumite experiențe franceze ori chineze? Exemplificați.
DR: Da, reușesc. În mare parte, acest lucru este favorizat de universitatea în care lucrez, aceasta dispunând de o structură foarte dinamică și deschisă spre noi idei, și noi metode de lucru. AUM este una dintre puținele universități moldovenești care cultivă o atare deschidere. La AUM am reușit punem pe picioare un ciclu de conferințe pentru studenți și profesori Special Guest Seminar  cu invitați exclusiv de peste hotarele RM. Metodele de predare pe care le utilizez în lucrul cu studenții de la AUM sunt, pe larg, inspirate de cele pe care le folosesc și în alte părți și sunt foarte apreciate de studenți. Avem și alte proiecte, inspirate de experiențele străine, care sunt pe cale se consolideze și pentru care administrația AUM-ului a dat undă verde cu bucurie.