Dacă ai copii mici, probabil că te îngrijorează cât timp petrec aceștia pe dispozitivele electronice, fie că este vorba de o tabletă, un telefon, un computer sau un televizor. De asemenea, probabil că vrei să știți cum afectează timpul petrecut în fața ecranului dezvoltarea copilului  și te întrebi dacă poți face ceva pentru a a atenua efectele negative.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, abilitățile de viață sunt abilitățile psihosociale cu ajutorul cărora o persoană va face față eficient cerințelor și provocărilor vieții.  Expunerea pe mult timp în fața ecranelor la vârsta de doi ani este asociată cu abilități mai slabe de comunicare. Însă există o soluție.

Noile cercetări din Japonia indică faptul că mai mult timp petrecut în fața ecranului la vârsta de 2 ani este asociat cu abilități mai slabe de comunicare, iar la vârsta de 4 ani, afectează abilitățile de viață. Însă atunci când copiii se joacă  în aer liber, unele dintre efectele negative ale timpului petrecut în fața ecranului sunt reduse.

În cadrul studiului, care va fi publicat în martie în revista JAMA Pediatrics, cercetătorii au urmărit 885 de copii de la 18 luni până la 4 ani.

Aceștia au analizat relația dintre trei caracteristici-cheie: timpul mediu petrecut în fața ecranului pe zi la vârsta de 2 ani, timpul petrecut  în aer liber la vârsta de 2 ani și 8 luni și rezultatele neurodezvoltării, mai exact, comunicarea, abilitățile de viață la vârsta de 4 ani.

„Am fost surprinși să constatăm că joaca în aer liber nu a modificat cu adevărat efectele negative ale timpului petrecut în fața ecranului asupra comunicării, dar a avut un efect asupra abilităților de viață zilnică.”

Mai exact, aproape o cincime din efectele timpului petrecut în fața ecranului asupra abilităților de viață  au fost atenuate de jocul în aer liber, ceea ce înseamnă că sporirea timpului de joacă în aer liber ar putea reduce cu aproape 20% efectele negative ale timpului petrecut în fața ecranului asupra abilităților de viață.

Cercetătorii au constatat, de asemenea, că, deși nu a fost legată de timpul petrecut în fața ecranului, socializarea a fost mai bună la copiii de 4 ani care au petrecut mai mult timp jucându-se afară la vârsta de 2 ani și 8 luni.

„Luate împreună, constatările noastre indică faptul că optimizarea timpului petrecut în fața ecranului la copiii mici este cu adevărat importantă pentru o neurodezvoltare adecvată”, spune Tomoko Nishimura, autorul principal al studiului.

Dacă copilul petrece mult timp în fața ecranului, atunci ar trebui să se joace mai mult afară. Astfel, copilul se va dezvolta armonios.

Aceste rezultate sunt deosebit de importante având în vedere recentele închideri legate de COVID-19 din întreaga lume, care au dus, în general, la mai mult timp petrecut în fața ecranului și mai puțin timp petrecut în aer liber pentru copii.

Deoarece utilizarea dispozitivelor digitale este dificil de evitat chiar și la copiii foarte mici, sunt așteptate cu nerăbdare alte cercetări care să analizeze modul de echilibrare a riscurilor și beneficiilor timpului petrecut în fața ecranelor la copiii mici.

Sursa: Neuroscience News