Acum 26 de ani, un accident în apropiere de București a cauzat moartea artiștilor Ion și Doina Aldea-Teodorovici, promotori ai renașterii naționale în Republica Moldova la sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990. Decesul celor doi, în noaptea de 30 octombrie 1992, a ridicat teorii conspirative, presa vremii relatând succint tragedia, explicând cum a avut loc accidentul. Ulterior, acestui eveniment i-au fost dedicate emisiuni TV, în care se vorbea despre varianta morții premeditate a cuplului de artiști.

Unele teorii  încearcă să convingă faptul că totul a fost o întâmplare, în timp ce altele vorbesc despre o moarte premeditată. Martorii evenimentului petrecut în trecut sunt greu de găsit. Singurele mărturii care încearcă să facă lumină în acest caz sunt ziarele care au relatat evenimentul petrecut în noaptea de 29/30 octombrie 1992, scrie adevarul.ro.

Martorii unei tragedii

Potrivit relatării făcute de reporterii ziarului local „Ialomiţa” de la Slobozia, moartea artiştilor basarabeni a survenit, potrivit tuturor informaţiilor oficiale prezentate în 1992, în urma accidentului rutier. Datele arată că în zona localităţii Coşereni, la ora 2.30, maşina artiştilor s-a lovit de un copac de pe marginea drumului. În urma impactului, Doina şi Ion Aldea Teodorovici au murit pe loc.

La faţa locului poliţiştii nu au intervenit, organele statului demarând o anchetă câteva ore mai târziu, când trupurile artiştilor au fost transportate la Spitalul Municipal Urziceni. Accidentul s-a petrecut sub ochii moldovenilor Nicolae Măereanu (judeţul Vaslui) şi Elaine Artur (judeţul Iaşi). Cei doi şi-au făcut curaj şi au dus victimele la spital. Jurnaliştii relatează: „primii care au intervenit şi au constatat ceea ce se poate constata într-o nenorocire de proporţiile aceleia au fost Nicolae Măereanu şi Elaine Artur, turişti în tranzit ca şi victimele accidentului respectiv. Cei doi au luat răniţii în maşină şi i-au transportat la Spitalul Urziceni. Spitalul a anunţat poliţia”.

Teoria conspiraţiei

Vuietul morţii marilor artişti a ajuns şi la Bucureşti. Încă din acele momente s-a pus în discuţie ca posibilul accident să fie de fapt premeditat. S-a presupus că ceea ce ar fi condus la moartea artiştilor a fost promovarea idei de unitate a Basarabiei cu România. La câteva zile de la accident, pe data de 2 noiembrie 1992, ziarul „Adevărul” lansează într-o ştire ideea potrivit căreia accidentul ar fi fost provocat: „ceea ce nu se înţelege este cum a fost posibil să se lovească în spate, atât de puternic, automobilul. Oricât de mare ar fi fost viteza cu care circula, ar fi trebuit să se sfărâme partea din faţă. Ori aceasta a rămas intactă. Lăsând la o parte speculaţiile potrivit cărora accidentul s-ar datora şi altor cauze decât viteza excesivă, nu putem să nu ne întrebăm şi noi dacă o asemenea tragedie putea fi premeditată?” .

Maşina în care au murit Doina şi Ion Aldea Teodorovici FOTO: Ziarul „Adevarul” nr. 235/2.11.1992

Fost şef al Serviciului Rutier Ialomiţa, maiorul Vasile Gălăţeanu, oferea presei locale din Slobozia explicaţia potrivit căreia s-a produs accidentul rutier de la Coşereni. „cauza accidentului: viteza excesivă şi plus neatenţia şi chiar aţipirea la volan (…) nu a fost vorba de nicio defecţiunea, direcţia, frânele şi luminile în regulă eliminând orice suspiciune” scrie ziarul „Ialomiţa” la început de noiembrie 1992. Fostul poliţist şi-a continuat explicaţiile prin aceea că maşina, în urma impactului, a „învăluit pur şi simplu pomul în care a pătruns, până la bancheta din spate”.

Mai grav este că Doina Aldea Teodorovici era însărcinată și aștepta o fetiță, scrie avantaje.ro. Mașina în care au murit cei doi era un Opel 0905 MBC și a fost condusă de cetățeanul ucrainean Alexandr Ceakaunov, în vârstă de 33 de ani. În autoturism se aflau patru persoane. Șoferul și cel de-al patrulea pasager, care se afla în față, Vasilii Koudalb, în vârstă de 38 de ani, au scăpat cu viață. Ion și Doina se aflau pe bancheta din spate și au fost striviți între greutatea mașinii și copacii de pe marginea drumului. Nu au mai avut nicio șansă de salvare.

Conform presei românești, din mașina distrusă din cauza impactului puternic au fost extrase cu mare greutate trei corpuri însângerate. Două automobile i-au transportat pe Vasilii Koudalb și Alexandru Chakaunov la Spitalul din Urziceni. După accident, la ora 02:30, o autosanitară a preluat-o pe Doina Aldea Teodorovici, care deja se afla în comă. Salvarea s-a îndreptat spre București în mare viteză. Pe parcursul drumului, Doina și-a recăpătat, doar pentru un moment, cunoștința. Ea a strigat de câteva ori „Au, mă doare tot corpul”, apoi a decedat. Trupul neînsuflețit a lui Ion Aldea Teodorovici, a fost recuperat foarte greu de către autorități. Poliția a fost nevoită să taie cu flacăra autogenă automobilul distrus și a reușit să elibereze corpului lui abia spre dimineață, la ora 7:00.

Ion și Doina Aldea-Teodorovici au lăsat în urmă un copil orfan, în vârstă de numai 10 ani, Cristofor, care a urmat o carieră muzicală.

Înmormântarea artiștilor Doina şi Ion Aldea Teodorovici

La vremea respectivă, moartea celor doi cântăreți a fost catalogată drept o tragedie națională. În ciuda acestui fapt, autoritățile competente nu au investigat acest caz în detaliu și au spus despre el că a fost pur și simplu o întâmplare nefericită. Cu toate acestea, au existat mai multe indicii care au sugerat că de fapt a fost un eveniment premeditat, mai exact o crimă.

Înmormântarea artiștilor Ion și Doina Aldea Teodorovici a avut loc pe data de 3 noiembrie 1992, la Cimitirul Central din Chișinău. La acest eveniment nefericit au venit un număr impresionant de oameni, acest lucru fiind asemuit cu mulțimea care a fost adunată la proclamarea independenței. Toți au venit să îi conducă pe ultimul drum pe cei doi artiști. Iată ce scria Ziarul „Moldova Suverană”, 5 noiembrie 1992: „Marți, 3 noiembrie, întreaga Republică Moldova și-a luat rămas bun de la Doina și Ion Aldea-Teodorovici care, în scurta lor viață pământească, au devenit un simbol al cântecului de libertate și a celor mai sacre aspirații ale românilor din stânga Prutului. La ora 10.30. Spre Opera Națională din Chișinău, în a cărei incintă au fost aștezate sicriile, se revarsă mulțime de lume pentru ultima întâlnire cu renumiții și îndrăgiții artiști. La 12.30 sicriile sunt scoase și purtate prin marea de oameni.

Înregistrarea pe banda magnetică, răsună vocea Doinei și a lui Ion Aldea-Teodorovici. în nenumărate acorduri ale cântecului „Suveranitate”, interpretat de ei acum doi ani în chiar această Piață sunt purtate pe umeri spre Cimitirul Central de pe strada Armenească din Chișinău. Cei doi neîntrecuți cântăreți, Doina și Ion, nedespărțiți în moarte ca și în viață, au rămas să-și doarmă somnul de veci alături, lângă biserica vechiului cimitir al Chișinăului. Moartea indrăgiților artisti ar fi fost provocata de serviciile secrete ale unei tari, fiind in tandem cu nefericitul eveniment produs asupra poetului Dumitru Matcovschi, care în urma tamponării a intrat în comă și nu și-a mai revenit la capacitatile sale mintale după impact definitiv. Din aceleasi considerente, Ion si Doina Teodorovici ar fi fost “înlăturați” pe motive politice, deoarece impactul activitatii patriotice al artiștilor luase o așa amploare, ce nu convenea nici puterii de la București, nici puterii de la Chișinău, cu atât mai mult celei de la Moscova”.

Povestea unor artişti

Povestea artiştilor basarabeni Doina şi Ion Aldea Teodorovici se scrie în Basarabia. Pasiunea pentru muzică i-a fost insuflată lui Ion Teodorovici de către mama sa, care în anul 1961 îl înscrie la Şcoala de Muzică din Chişinău, unde ia lecţii de clarinet. În anii ’70 se înrolează în Armata Sovietică şi rămâne încorporat până în anul 1981. Doina Marin, viitoarea doamnă Teodorovici, s-a născut tot în Basarabia, în familia unor intelectuali. Pasiunea pentru muzică i-a inspirat copilăria, la vârsta de 14 ani fiind cooptată să susţină concerte în mai multe republici unionale, dar şi în ţări precum Mongolia, Algeria, Germania sau Cipru.

Povestea de dragoste dintre cei doi a început în anul 1981, ocazie cu care cei doi cântăreţi au spus „DA!” în faţa ofiţerului stării civile, notează  adevarul.ro. Se cunoscuseră cu puţin timp în urmă, prin intermediul poetului Grigore Vieru. Întreaga activitate artistică a soţilor Aldea Teodorovici a însemnat promovarea ideii de uniune naţională, între Basarabia şi România.

Îndrăgiţii artişti, comemoraţi în toate colţurile lumii

Potrivit unui comunicat de presă remis publicităţii de reprezentanţii organizaţiei Diaspora Unonistă, aceştia au demarat pe 30 noiembrie 2015 o comemorare maraton a celor doi artişti. Cu sprijinul Diasporei Unionistă, la Londra, Paris, Madrid, Dublin, dar şi în SUA şi Canada, oamenii impresionaţi de moartea Doinei şi a lui Ion Aldea Teodorovici au putut urmări proiecţia filmului „Te iubesc, Ion şi Doina”.