Astăzi, când portul tradițional prinde tot mai multă popularitate în rândul românilor, hainele stilizate sunt la mare căutare. Din dorința de a aduce o schimbare la capitolul Fashion, dar și din dragostea pentru bunei și străbunei, Oana Ivan a dat naștere unui brand cu un scop aparte - „Urzeală”. Creatoarea de modă și-a propus să revalorizeze și să aducă în atenția noilor generații elemente de identitate culturală și design. Și pentru că tradițiile ne leagă, Oana a ajuns să prezinte hainele sale și în Moldova, la diversele concursuri și festivaluri tematice. Mai multe detalii referitoare la „Urzeală”, aflați mai jos.

Oana, spune-mi ce legătură ai „urzit” în acești câțiva ani cu Republica Moldova? Cum s-a materializat ea și ce plus valoare ți-a adus?

Noi am primit chemare de peste Prut la foarte scurt timp după cem început proiectul Urzeala, în 2013, pentru ediţia din 2014 a festivalului IA MANIA. Dar, mai înainte, am avut şansa unei prietenii frumoase cu oamenii minunaţi de la „100 Movile”, un film despre drumul muzicii şi al tradiţiilor. Mai departe, lucrurile au mers firesc, ne-am făcut prieteni, colegi, pentru anumite perioade am avut şi colaboratori din Moldova pentru promovare şi segmentul comercial. Legătura urzelilor în Moldova şi a urzitului cu Moldova este, de fapt, ceva ce a crescut organic pe parcursul evoluţiei proiectului Urzeală. Apoi, în 2015 am reuşit să ajung personal la IA MANIA.

Am fost invitată la Podul de Flori şi dintr-o discuţie de 10 minute cu oamenii care erau în public şi cu Nata Albot, cumva, mi-a devenit foarte clar ce aveam de îmbunătățit și unde nu eram bine. Plus valoarea, să răspund la întrebare puctual, a fost că am primit mereu opinii sincere și sfaturi de folos și m-am simțit mereu susținută. Am simțit, de asemenea, că proiectul „Urzeală” are un rost și altul în afară de a face haine inspirate din semne și povești traidiționale, adică, acela de a aduce oamenii aproape.

Povestește-mi despre participarea ta la concursul “MândrIA”: anul trecut te-ai învrednicit și de un premiu, cu toate acestea ai participat și anul ăsta în concurs.

Am primit invitaţie anul trecut pentru MândrIA şi am răspuns afirmativ, onorată fiind să am ocazia să prezint împreună cu artiștii și designerii pe care eu îi admir pentru munca şi inspiraţia lor. Urzeală nu avusese niciodată o prezentare, noi am făcut până în 2015 doar anumite piese vestimentare, nu ţinute complete. Ne-am bucurat super-mult că am fost apreciaţi, dar, mai mult de-atâta asta pe mine m-a motivat să explorez mai departe ideea de a face ţinute, nu numai item-uri, şi de a cerceta mai mult funcţionalitatea, rostul şi parcursul lor de-a lungul istoriei. Eu voi reveni ori de câte ori vom fi invitaţi, căci fiecare participare este o experienţă diferită, cu emoţii şi energii noi care mă hrănesc şi mă ajută să cresc ca om.

Zi-ne mai multe detalii despre colecția pe care ai adus-o în acest an.

Anul acesta a fost deosebit pentru noi, pentru că am putut mulţumi oamenilor dragi din Moldova pentru primirea lor frumoasă. Noi am avut ca modele localnici, în afară de mine şi Pierre, care am defilat pentru perechea părinților, căci aşa s-a nimerit să fie, din lipsă de timp. Urzeala înseamnă haine de fiecare zi, pentru oameni ca mine, ca noi, aşa că a venit firesc să le purtăm. Faptul că am putut fi împreună pe scenă, a fost super-emoţionant şi frumos.

 

Colecţia noastră de anul acesta, Fire de Folclor, este o colecție capsulă, prezintă haine simple, fucționale și fără vârstă, care pot fi purtate cu orice ocazie. Ele pot fi transmise din generație în generație, prin faptul că ținutele sunt timeless și foarte ușor de îmbinat între ele sau cu alte piese din garderoba oricui pentru diverse evenimente sau momente ale vieţii şi ale zilei. De asemenea, coleția FdF reprezintă o concentrare a atenției către generația părinţilor şi a bunicilor, a poveştilor şi poveţelor lor, traduse în cazul nostru în hainele pe carele propunem, dar, nu numai în felul în care arată ci şi prin grijă, atitudindea şi felul în care le purtăm.

Este ea parte din conceptul “Urzeală”? Se regăsește el și în Republica Moldova?

E dezvoltată din conceputl Urzeală, da, dar, am adus şi elemente de vestimentaţie noi. Şi acest concept de haine care sunt, cumva, atemporale. Mai departe, spre etapa comercială vom merge cu pantalonii şi cămăşile. Nu vom declina şi vestele din stofă, întrucât acesta este un segment pe care nu-l cunosc încă aşa bine. Pantalonii i-am gândit foarte mult ca funcţionalitate şi ca tipar, extras din cel de iţari, cu talia un pic mai înaltă, mai strânşi pe glezna, dar, totuşi sport-chic. Cămăşile vor fi ajustate puţin, ca urmare a experienţei de prezentare. Noi nu am făcut colecţia pentru vânzare. Dar, împreună cu Natalia Gârbu vom pregăti un look book şi povestea colecţiei şi o vom prezenţa în detalii, iniţial pe website. Ar fi frumos să o putem prezenţa şi într-un concept store sau în alt loc în Moldova, dar încă nu am vorbit cu nimeni despre asta.

Cum ți-au părut tinerii participanți de anul acesta, din ceilalți ani?

Mie mi se pare că în Moldova, la nivel de fashion, lucrurile sunt mai coerente şi mai gândite decât în România, mai ales, că participanţii, unii dintre ei, sunt foarte tineri. Faţă de anul trecut am găsit prezentările şi abordările mai diferite, cu perspective interesante, unele chiar foarte, şi cu mai mult interes acordat scenariului şi trăirilor. În fiecare an au fost cel puţin 2-3 colecţii care mi-au plăcut în mod deosebit, şi anul ăsta nu a făcut excepţie.

 

Ce părere ai despre industria Fashion de la noi, comparativ cu cea din România? Este ea prin ceva diferită, ce Găselniță avem noi și nu o regăsim dincolo de Prut?

Ziceam şi mai sus, mi se par mai aşezate ideile şi mai trăite, îndrăzni zic mai autentice, dar, poate e doar din cauza în România, uneori, se pune mai mare accent pe comercial şi mai puţin pe sentimente. Nu duc la evenimente de profil foarte des, aşa , poate opinia nu e foarte pertinentă. Poate fi mai degrabă încadrată la o părere personală. Şi tot personal, eu simt mai inspirată de oamenii şi de designerii din Moldova.

 

Spuneai că ai avut și anumite colaborări cu stiliști sau fotografi din RM. Cum ți-ai dori să valorifici pe viitor această colaborare? Aduci hainele “Urzeală” la Chișinău?

Am lucrat cu Natalia Gârbu, artist-fotograf pentru o şedinţă foto Urzeală, şedinţa foto care a avut loc în Moldova cu modele locale. Sper să lărgim echipa chiar cu oameni din Chişinău, şi da, mi-aş dori foarte mult să avem reprezentare şi în Moldova. Urzeală e prezent în concept-store-uri în alte ţări, dar, în Moldova nu, până în acest moment.

Spune-mi despre planurile pe care le ai și succesul tradițiilor modernizate care te inspiră zilnic?

În ultimii ani am învăţat e bine iau lucrurile pe paşi, altfel risc cad şi mi rup picioarele, la propriu. Aşadar, aşa o le şi prezint. Primul pas este aducem piese noi – pantalonii şi cămăşile, pentru a avea ţinute complete sport-chic minicolecţii capsulă. Al doilea, este încercăm susţinem conceptul de angrenaj local, etic şi sustenabil prin generarea unui atelier complet într-unul din judeţele de lângă Bucureşti. Al treilea, este găsim un producător local de bumbac organic şi vopsele eco-friendly. De asemenea, îmbunătăţesc mereu calitatea, confortul şi aspectele bio-mecanice. Eu reprezint o generaţie care le face pe toate. Toate tiparele pe care le facem sunt preluate din hainele tradiţionale, dar, esenţializate şi readaptate timpurilor în care trăim.

Eu trăiesc poveştile astea care inspiră. Am şi studiat, e drept şi sunt recunoscătoare întregii echipe cu care am lucrat şi lucrez, oameni specializaţi în etnologie, folclor, arte vizuale. Dar, acolo unde izvorul nu seacă niciodată e acasă. Merg acasă foarte des şi vorbesc cu oamenii de-acolo, cu mamaia, cu tataie, încerc înţeleg cât mai multe despre raportarea lor la lucruri, la mediul înconjurător, despre rolul etic, social al hainelor, despre funcţionalitatea lor, despre raportarea la haine. Culorile sunt inspirate din mediul înconjurător, eu sunt dintr-un sat de la câmpie, uneori soarele cade peste apă sau peste frunze în nuanţe imposibil de redat, alteori vezi flori sau plante în cele mai simple culori, dar, într-o alăturare care te lasă mirat. De bucurie.

Urzeală înseamnă haine confortabile, din materiale naturale, făcute în România, după tipare originale, în serii limitate, în cadrul unor angrenaje locale. Întreg proiectul #URZEALĂ este izvorât din dorința de a duce mai departe poveștile și reperele noastre de identitate, așa cum le-am simțit, și de a readuce în atenția publicului că avem povești frumoase care pot rămâne aproape de inimi încă multe generații de-acum încolo.

Foto: Arhivă personală