Compania care a promovat covoarele utilizând o imagine în care erau prezentate picioarele a două persoane, care a fost catalogată drept sexistă a fost sancționată și amendată cu 12 mii de lei  pentru încălcarea prevederilor Codului contravențional, scrie bizlaw.md.

Un agent constatator din cadrul Consiliului Concurenței s-a sesizat pe marginea imaginei sexiste despre comercializarea covoarelor, publicată în data de 15 decembrie 2017, de către întreprinderea „Guteks” SRL, pe pagina de Facebook.

Pe imagine sunt prezentate picioarele a două persoane, iar agentul constatator a stabilit că acestea aparțin unei femei și unui bărbat. Totodată, publicitatea conține și mesajul „Calitatea contează”.

Prin urmare, Consiliul Concurenţei a considerat că au fost ignorate prevederile art. 7 lit. b), d), art. 8 alin. (1,3) şi art. 11 al. (1) lit. a), art. 11/1 alin.(l) lit. a), b), alin.(2) din Legea cu privire la publicitate şi art. 8 alin. (2) din Legea cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Judecătoriei Chișinău, sediul Centru, a recunoscut ca vinovată SRL ”Guteks” în comiterea contravenţiei prevăzute de art. 364 alin. (6) Cod contravenţional şi i-a aplicat sancţiune sub formă de amendă în mărime de 240 de unităţi convenţionale, adică 12.000 de lei.

Agentul economic n-a fost de acord cu sancțiunea impusă și a depus recurs. Compania a declarat că din imaginile publicate nu se poate de constatat dacă picioarele sunt ale unei femei sau ale unui bărbat și nu redau un caracter sexist.

Conform decizie instanței, în cererea de recurs se mai menționează că reprezentantul companiei nu înţelege de ce Consiliul Concurenței a ajuns la părerea că în imagine este vorba de un raport sexual. „Prin acest spot publicitar se reclamează covoarele: mersul pe acest covor oferă persoanelor ce le vor procura plăcere, căci este din lână naturală, este moale şi de calitate, fiind chiar scris că, calitatea contează. Ca să fie o imagine sexistă, trebuie să fie ponegrită imaginea acesteia, dar din această imagine nu poate fi abordată o astfel de concluzie”, se mai indică în cererea depusă de agentul economic.

Curtea de Apel Chișinău a decis, însă, să mențină decizia primei instanței. Magistrații au spus că, caracterul sexist al imaginii a fost constatat și de Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii. În avizul dat de autoritate se spune că materialul publicitar lezează onoarea şi demnitatea femeilor, publicitatea are conotaţie indecentă în care femeile sunt prezentate într-o ipostază umilitoare, nu are nici o legătură cu produsul reclamat şi are un caracter sexist. De asemenea, judecătorii au stabilit că Consiliul Concurenței a respectat prevederile legale atunci când a perfectat procesul-verbal.

Decizia Curții de Apel este irevocabilă, prin urmare agentul economic trebuie să achite o amendă de 12 mii de lei.

Vedeți mai jos imaginea promovată de companie.

Citește și: Sexism sau publicitate la covoare? Panourile care au stârnit reacții aprinse, comentate de autori și specialiști

Distribuie articolul: