Săptămâna curentă, actorii Teatrului Național „Satiricus I.L.Caragiale” au pregătit spectatorilor comedii ci intrigi surprinzătoare și piese care oglindesc societatea în care trăim.

3.05.2017 – Nunta, de Anton P. Cehov, începutul la ora 18.30, comedie, durata 90 min

Piesa într-un act, „Nunta”, este o lucrare clasică în sensul deplin al cuvântului, o adevărată capodoperă dramaturgică cehoviană. Genul spectacolului omonim montat pe scena de la „Satiricus” este unul aparte, nici muzical, dar nici spectacol de dramă – o combinație armonioasă a artei actoricești, muzicii, coregrafiei și gesticii. Acțiunea spectacolului se desfășoară în timpul unei nunți, aici regăsindu-se toate personajele acesteia – o mireasă fericită, un mire cu caracter, niște părinți îngrijorați și tot felul de oaspeți, printre care și un coșcogea general (de fapt, un modest căpitan de rangul doi, mai mic în grad decât un colonel). Drama îi are în centru pe Dașenka și pe Epaminond Maximovici Aplombov, mirii unei nunți, care se transformă treptat într-un spațiu de conflicte, mai mult sau mai puțin declarate, între ceilalți participanți la „fericitul” eveniment. Părinții miresei, Nastasia Timofeevna și Evdokim Zaharovici Jigalov, se pârăsc reciproc în fața propriei fiice, iar mirele devine furios atunci când pretențiile lui și promisiunile socrilor rămân neonorate. Spectacolul culminează cu replica „generalului” Revunov-Karaulov: „Ce porcărie! Ce josnicie! Unde-i ușa? Pe unde se poate ieși afară?” și, nu mai puțin semnificativa replică a „nuntașei”  Zmeiukina: „Nu-mi ajunge aer! Vreau atmosferă!”.  Această sufocare fizică exprimă întru totul sufocarea morală care persistă în societatea marcată de suficiență și filistinism agresiv.   

04.05 ANGAJARE DE CLOVN de Matei VIȘNIEC, începutul la ora 18.30, drama, durata 90 min

…Descoperim o altă faţetă, matură şi cumpătată, a regizorului Alexandru Grecu, căci spectacolul diferă esenţial de lucrările sale anterioare. Dinamismul, sonoritatea, explozia de culori şi teatralitatea afişată sunt înlocuite aici de tonul filozofic, maniera camerală, silenţioasă şi jocul actoricesc moderat, reprezentaţia având un pronunţat spirit umanist. Dacă
e să facem o paralelă între arta teatrală şi pictură, am afirma că pânza artistică este realizată în tehnica rafinată a acuarelei, căci stările sufleteşti ale eroilor – bucurie, tristeţe, disperare, invidie, rivalitate, dispreţ, afectivitate etc. – alternează cu repeziciunea caleidoscopului, parcă suprapunându-se, trecerile disimulate eliminând stridenţele, iar ping-pongul dialogurilor / frazelor accentuând spontaneitatea jocului actoricesc. În roluri sunt distribuiţi comicii reputaţi ai teatrului: Sergiu Finiti / Peppino, Jan Cucuruzac / Filippo şi Valeriu Cazacu / Nicollo. Toţi trei creează un ansamblu artistic de excepţie, lucrând aidoma vaselor comunicante şi asigurând o transparenţă emotivă fără precedent. Histrioni prin definiţie, ei nu-şi împart eroii, tradiţional, în comici veseli şi comici trişti – ei sunt, în primul rând, oameni, cu bune şi rele, participanţi fără voia lor la Circul Vieţii şi Morţii. Actorii satiriscieni uzează inimitabil registrul comic, liric şi dramatic, obţinând un coctail artistic „letal” din bunătate şi sarcasm, generozitate şi egoism, invidie şi compasiune, tandreţe şi cruzime, măsură şi nesimţire, maturitate şi infantilism etc. Eroii lui Sergiu Finiti, Jan Cucuruzac şi Valeriu Cazacu, sublimi şi infernali în acelaşi timp, păstrează în corpurile lor îmbătrânite sufletele unor copii speriaţi, abandonaţi de soartă, care, aidoma Regelui ionescian, mai vor aplauze la rampă, recunoştinţa publicului, maldăre de flori, succese răsunătoare, glorie… în sfârşit, o viaţă plină, alături de semenii lor…

5.05.2017 – PUȘTOAICA DE LA ETAJUL 13 SAU DRAGĂ SOCIETATE, DE Mircea M.Ionesco, începutul la ora 18:30, spectacol social, doc., durata 75 min

Autorul acestei piese, ajunse deja la a zecea montare, nu e nimeni altul decât cunoscutul dramaturg american de origine română Mircea M. Ionescu, semnatar și al altei piese din repertoriul „Satiricus”-lui – „Bethoven cântă din pistol”. Premiera spectacolului cu acest titlu a avut loc pe 26 aprilie 1995, cu prezența la Chișinău a autorului, iar după vreo săptămână, la invitația acestuia, „Satiricus” a efectuat primul său turneu peste ocean, la New York și Bridgeport. Deci, după două decenii, Mircea M. Ionescu revine pe scena teatrului din Chișinău – și la figurat, și la propriu, deoarece, cu ocazia premierei, va zbura în Moldova, din Los Angeles.
Subliniem că textul incendiar al autorului este reprodus și însuflețit, trăit la cote maxime, până la exasperare, de îndrăgiții actori ai trupei, vioara întâi fiind, bineînțeles, interpreta rolului principal, Fata, Alexandrina Grecu, care, la vârsta ei fragedă, este deja o actriță afirmată, cunoscuta îndeosebi după rolul Valeriei din spectacolul „Cu bunelul, ce facem?…” de C. Cheianu.
Spectacolul „Puștoaica de la etajul 13 sau Dragă societate…” (regie Sandu Grecu, artist al poporului) vine să ia în răspăr o societate depravată și coruptă, cu guvernanți incapabili și cetățeni lipsiți de scrupule, cu toate tarele și perversiunile aduse de valurile așa-zisei capitalizări… Prin atitudinea și replicile pline de savoare ale unei adolescente abandonate de părinți și prieteni, aduse în pragul disperării și al autodistrugerii, sunt puse la stâlpul infamiei personajele reprezentative ale acestei societăți ostile: Polițistul, Judecătorul, Medicul, Sora medicală șefă, Antrenorul și însuși Președintele republicii… Aceasta e societatea noastră de azi, iar spectacolul e o oglindă fidelă a ei.

06.05.2017 – HOȚUL de Dario FO, începutul la ora 18.30, comedie, durata 90 min
Un hoț intră noaptea într-un apartament bogat. El este atât de sigur că proprietarii și-au părăsit cuibușorul pentru mult timp, încât operează printre obiectele de lux aflate în locuință fără grabă, foarte lejer, reușind chiar, pe parcurs, să se certe cu soția sa la telefon. Locuința pe care și-a propus să o prade el o numește, cu nonșalanță și umor, „locul său de muncă”. Însă iată că proprietarii apartamentului, ambii implicați în relații de amor extraconjugale, intenționează să folosească în noaptea respectivă,  în secret unul față de altul, acest cuibușor de nebunii rămas gol, pentru întâlnirile lor amoroase. Astfel, continuând tradiția  spectacolelor de teatru gen Incantesimo sau Pasiuni în stil italian, autorii spectacolului invită spectatorii să devină martorii și complicii celor mai incredibile situații. Acțiunea precipitată, intriga surprinzătoare, umorul spumos ce se degajă din replicile personajelor, foarte vii și bine individualizate, le permit actorilor să joace cu cea mai mare poftă, să improvizeze, să-și demonstreze din plin măiestria, iar publicului – să se distreze la maxim! 

07.05.2017 – BANII, BANII SAU BORSETKA de Ray COONEY, începutul la ora 18:30, comedie, durata 90 min

De când lumea și pământul, omul a fost obsedat de bani. Banul e ochiul dracului, se zice în popor. Acest ochi te urmărește pretutindeni… Sau poate tu îl urmărești? În noul spectacol de comedie de la Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale”, ambele aspecte  ale binomului om-ban sunt reale. Omul caută bani și banii îl caută pe om. Cum? Foarte simplu! Găsește omul o geantă cu bani – o borsetkă, vorba politicianului moldovean! – și nu știe cum să-i posede cu adevărat, pentru că banii nu se tăvălesc așa, pur și simplu, în drum; și apoi, unde-s banii acolo-i și mafia, teroriștii!… Până la urmă omul nu-i bucuros de norocul său și nici nu mai știe cum să scape de borsetkă… Să râzi și să plângi! Nu, publicul nu are de ce să plângă! El râde și se veselești din toată inima – e atât de bine și plăcut când nu tu ești pățitul! 

Pentru mai multe informații despre spectacole, accesați Home – Teatrul Satiricus, sau apelați: 069482271

disclaimer Arta si cultura