Atunci când vorbim despre sistemul educațional, suntem conștienți că la baza acestuia stau profesorii. Tot ei sunt cei care îndrumă elevii spre succes și reușesc să le inspire dragostea față de carte. Chiar și pe timp de pandemie aceștia continuă să le predea lecții elevilor, găsind diferite platforme interesante și captivante. Dar v-ați întrebat vreodată câtă muncă și dedicație stă în spatele unui profesor?

Kristina Cernei, profesoară de limbă engleză într-o instituție publică de învățământ din Municipiul Chișinău, a povestit despre profesia pe care a îmbrățișat-o acum 17 ani, ce o motivează să nu renunțe la ea în aceste timpuri grele, dar și cum funcționează sistemul de învățământ la distanță.

Ce v-a motivat să alegeți sistemul educațional și ce vă face să nu renunțați?

„Nu aș putea spune că eu am ales sistemul educațional, ci mai degrabă el m-a ales pe mine. Eu aveam un vis în copilărie, să ajung jurnalistă. Când am absolvit gimnaziul Nr. 4, actuala Insituție Publică Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, în care activez din 2013, eram cu gândul deja la intervievarea martorilor din Piața Marii Adunări Naționale. Dar, părinții mei, au decis altfel pentru mine. Am dus o luptă crâncenă cu mine însumi, cu părinții și cu profesorii de la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă”. Și totuși, prima mea practică la școală a stârnit o mare pasiune, cea de a ajuta elevii să fie mai mult decât simpli elevi, ci personalități”, ne dezvăluie Kristina.

Care credeți că sunt cele mai importante aspecte ale educației?

„Cele mai importante aspecte sunt relațiile. Școala este despre relații. Orice obiect școlar trebuie să educe copilul să poată colabora, coopera și relaționa valoros. Dacă un profesor este pregătit să ajute elevul să exploreze universul cultural și spațiul fizic, atunci elevul poate deveni un adult competent, conștient și valoros, și nu mai contează atunci de unde vine acest elev, de familia lui. Totuși lucrând în sistem, și uneori fiind dezamăgită de atitudinea unor cadre didactice, familia elevului și valorile acesteia devin prioritare în educația unui copil. La obiectul meu, limba engleză, mă conduc după următorul principiu fundamental, de a oferi elevului încredere că orice încercare este un pas spre succes. Am încredere oarbă în elev. Atât timp cât elevul vrea, pentru mine el devine erou, care merită apreciat, merită încurajat”, dezvăluie Kristina Cernei.

Cum vă motivați elevii de a învăța?

„Eu aș vrea să cred că motivez elevii prin faptul că eu nu mă opresc de învățat. Deși activez de 17 ani ca profesor, niciodată nu m-am oprit din învățat, am făcut studii prin masterat, am făcut și cele prin doctorat, dar teza de doctor așa și nu am scris-o, o piatră de pe umeri, pe care tare aș vrea să o dau jos. Aplic la toate felurile de proiecte și programe. Mă perfecționez în tot, și nu doar ce ține de pedagogie. Am luat și cursul de Educație pentru Media, care pentru mine are un loc aparte în suflet. Gândirea critică și observația sunt criteriile de bază la orele mele. Astfel sper eu, elevii mei, înțeleg importanța curiozității intelectuale”, explică aceasta.

Ce ați schimba la sistemul educațional din Republica Moldova?

„În primul rând, aș schimba atitudinea societății și stigmatizarea sistemului educațional ca unul defect. Avem în sistem foarte multe cadre didactice competente și creative. Orice străin care pășește pragul școlilor noastre, claselor noastre, rămâne frapat de atitudinea entuziasmată și profesională a profesorilor la clasă. În același timp, avem cadre didactice care nu au ce căuta în sistem. Sunt profesori care nu vor să învețe ceva nou, dar de la elevi cer mereu implicare și atitudine, avem cadre care nu iubesc copiii, le găsesc defecte gândurile sau ideile, astfel jignind elevii până la suflet. Aceste extreme sunt prea dure. Un sistem educațional utopic ar fi din profesori entuziaști. Un sistem educațional eficient din cei entuziaști și cei care văd pedagogia ca o profesie. Ce avem noi? Să decidă elevii. Dar dacă ar fi să mă întorc la întrebare, sigur că fără finanțare nu putem vorbi de schimbări în educație. Nu te poți aștepta să trăiască profesorii din aer, trebuie plătiți pe măsură. Este necesar de a face sistemul atractiv pentru tineri”, mai explică profesoara.

Din 11 martie, elevii și studenții din Republica Moldova nu mai fregventează instituțiile de învățământ. Decizia autorităților a fost predarea la distanță.

Cum vă descurcați cu predarea la distanță? Puteți spune că elevii sunt activi?

„Predarea la distanță nu îmi este una necunoscută. Colaborez cu elevii online de mai mult timp. Având și unele deplasări peste hotare, prin prisma diverselor parteneriate educaționale, nu am întâmpinat greutăți. Și totuși, am simțit cea mai dureroasă latură din întreg sistem. Indiferența copiilor. Din păcate, sunt elevi care consideră carantina din aceste zile, drept vacanță. Nu se implică deloc în activitățile școlare. Toți acești elevi sunt pasivi și în timpul procesului educațional, doar că nu observi atât de tare. Și dacă unii profesori constată că elevii lor nu au calculatoare sau internet, ceea este o problemă gravă, și mă bucură că sunt deja voluntari care încearcă să găsească telefoane sau calculatoare la mâna a doua pentru acești elevi, ai mei elevi, unii, nu participă din cauza unei mari lenevii. Anume această lenevie, este cel mai mare dușman al entuziasmului meu pedagogic. Și totuși aș spune că 90% dintre elevii mei sunt activi în procesul educațional la distanță”, mărturisește profesoara de engleză.

De curând, Kristina Cernei s-a implicat într-un proiect alături de Academia de Inovare și Schimbare în Educație, pentru a înregistra conținut de predare la limba engleză.

Cum ați început colaborarea cu Primăria Municipiului Chișinău?

„Proiectul promovat de Primăria Municipiului Chișinău, nu a fost unul planificat. Am fost întrebată dacă aș putea, și dacă aș vrea să fac câteva lecții pentru elevi. Pentru mine este o provocare, lecții video, iar eu ador provocările, și am acceptat. A fost o experiență interesantă. Dar eu prefer să văd elevii, să glumesc cu ei, să-i încurajez. Cred că pentru moment este o soluție perfectă pentru elevii din toată țara, să fie lecții gata online, accesibile, pe baza manualului școlar. Consider această decizie a doamnei Angela Cutasevici, vice primar, una lăudabilă și durabilă”, mai spune aceasta.

Cum credeți, sistemul de predare online este unul dezvoltat în țară?

„Consider că avem mulți profesori care dau dovada de mare independență intelectuală și se auto dezvoltă din punct de vedere a competențelor digitale. Dar nu este ceva nou pentru cadrele didactice. Conform unui regulament plasat de MECC încă în 2015, toți profesorii trebuie să poată operaționa cu funcțiile de bază a calculatorului, inclusiv, și cunoașterea unor programe educaționale digitale. Sunt de părerea că cei cărora le pasă, la moment sunt pregătiți să facă față procesului educațional la distanță, celor cărora nu, vor găsi scuze. Pe timp de stare de urgență, este corect să uităm cine plătește internetul, dacă vreau sau nu vreau să fac sarcini, dacă vreau sau nu vreau să mă implic. Acum este timpul când fiecare, caută soluții, muncește și cel mai important colaborează cu cei care cunosc mai multe, și continuă procesul educațional valorificând fiecare competență”, conchide Kristina Cernei.

Autor: Vlada Bîzgu, stagiară