Inteligența emoțională este abilitatea omului de a înțelege, a controla și a gestiona emoțiile proprii și cele ale oamenilor din jurul său, de a fi capabil să construiască relații interumane, în baza principiilor de corectitudine și empatie.

Care sunt acele componente care formează inteligența emoțională?

Autocunoașterea sau Self – awareness

Această componentă presupune că persoana își poate recunoaște și identifica sigur/ă emoțiile, atunci când ele vin. Adică, persoana știe exact ce simte. Oamenilor deseori le vine greu să exprime ce sentiment au acum, la moment. Pare simplu, dar dacă ai avea o listă de emoții, nu ți-ar veni atât de ușor să selectezi una dintre ele care să-ți ilustreze complet starea la moment. Sau să înțelegi conceptul de temporalitate al emoțiilor. De exemplu, dacă ți-ai vărsat furia pe cineva într-un moment, poți conștientiza atunci că problema a fost, de fapt, în tine?

Controlul de sine sau Self – management

Acest component descrie abilitatea de a-ți folosi sentimentele în mod constructiv. Asta ar însemna să te lași condus/ă de sentimentele pozitive pe care le simți, atunci când la mijloc stă un scop altruist. Tot aici se menționează și ținerea sub control a autocriticii, care de multe ori are tendința să ne conducă. Să conștientizăm că inclusiv emoțiile negative ne pot fi aliați de încredere, atunci când este necesar să facem o schimbare. De exemplu, când suferim de depresie într-o relație, această stare ne poate ajuta să ieșim din relația toxică.

Conștiința socială sau Social – awareness

Este același principiu de percepere a emoțiilor ca în cazul lui Self-awareness, doar că aici este necesară înțelegerea și validarea emoțiilor unei alte persoane. Este natural să vrei să știi emoțiile partenerului de viață, ale copiilor tăi, ale prietenilor sau ale colegilor de birou.

Gestionarea relațiilor – Relationship management

Este capacitatea de a motiva și inspira sau influența oamenii din jurul tău. Tot aici se include gestionarea conflictelor, o abilitate necesară atât în spațiul public, în viața socială de zi cu zi, cât și în familie sau cu rudele.

De ce este totuși EQ mai important decât IQ?

De exemplu, în mediul de afaceri este foarte important ca persoana să aibă un set de competențe de bază, cum ar fi bagajul de cunoștințe în domeniu, nivelul de pregătire, experiența, deducție, gândire logică, memorie bună. Ceea ce face diferența sunt, însă, competențele prin care persoana se distinge și ele țin anume de felul de a fi, de caracter, de modul în care se exprimă persoana, de modul în care interacționează cu oamenii.

Specialiștii sunt de părere că o persoană cu un EQ ridicat are mai multe avantaje:

  1. În primul rând, tuturor le este mai convenabil să lucreze cu o persoană plăcută.
  2. O persoană cu EQ mai dezvoltat poate să gestioneze cu succes situațiile de stres.
  3. Înțelegerea, conștientizarea și repararea greșelilor, acceptarea criticii.
  4. Persoana cu EQ ridicat este foarte auto-motivată.
  5. O bună relaționare cu membrii colectivului, dezvoltarea spiritului de echipă.

Prin creșterea inteligenței emoționale, ne dezvoltăm autocunoașterea, gestionarea emoțiilor, stăpânirea de sine, și putem construi realții armonioase cu cei din jur. Nu există modalitate de a fi fericit, dacă tu nu știi cine ești, ce dorești de la tine și de la semenii tăi.

Distribuie articolul: