Guvernul Republicii Moldova a anunțat Programul „Ajutor la contor”. Toate bune și frumoase! Am ajutat câteva persoane să se înscrie la acest program, doamnele fiind pensionare. Totodată, am ajutat ca persoana să nu mai fie nevoită să piardă timpul pe drum la o bibliotecă.

La o vecină, nu i-a venit compensații. Am încercat să aflu care ar fi problema. Parcă deranjam angajații Serviciului Suport întrebând motivele de ce doamnei nu i se acordă compensații. Cu dificultate, mi s-a zis că aș fi scris proprietarul apartamentului de două ori, plus, are o pensie de aproape 10 000 de lei și din cauza asta familia în cauză nu primește compensație.

Bine, fie și așa. Dar apare întrebarea: cei care preiau cererile la compensații, dacă au văzut că proprietarul apartamentului e scris de două ori, chiar nu s-au încumetat să sune familia în cauză și să concretizeze care e situația? Respectiv, a fost imposibil să corecteze greșeala dată?

În încercarea de a rezolva situația, angajații de la Serviciul Suport Programul „Ajutor la contor” îi spuneau doamnei, că doar persoana care i-a înscris, poate face modificările necesare. De ce anume eu? Mai ales că nici nu mi se permitea redactarea cererii.

După multe insistențe, o angajată ironică, a explicat că trebuie să scriu un e-mail cerând drept de redactare. Zis și făcut.

Primisem e-mailul cu mesaj precum „ca urmare a solicitării dvs, vă comunicăm că începând cu ziua de mâine, veți avea posibilitatea să operați modificările necesare în cerere conform HG 704/2022. În baza solicitării de modificare depusă la adresa [email protected]ții.gov.md, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, va permite, pentru o perioadă de 5 zile de la notificarea solicitantului/registratorului, modificarea datelor înregistrării individuale/cererii depuse anterior.”

Plus, s-a menționat că nota precum categoria nouă calculată în urma editării cererii va apărea în cabinetul personal după data de 25 decembrie, atunci când toate cererile create sau modificate în decembrie vor fi procesate.

Făcusem asta până la data de 25 decembrie 2022. Deși mi s-a dat drept de corectare, mari schimbări nu s-au făcut. Au venit facturile pentru luna decembrie fără nicio compensație.

Apelând, iarăși la Serviciul Suport Programul „Ajutor la contor”, doamna care a răspuns, deja recunoscând-mă după voce, a menționat că știe problema în cauză și ar fi corectat. Dar mi-a recomandat să mai scriu încă odată la adresa de mail care este problema, menționând că este eroare la completarea cererii. Am zis ca ar fi o șansă bună ca doamna să vină la minister cu documentele ca să se rezolve pe loc și direct problema. Angajata Serviciul Suport Programul „Ajutor la contor” a refuzat categoric menționând că nu are pentru ce să vină. Cică problema „se rezolvă la telefon”.

 

Totodată, primesc pe mail un mesaj precum că pentru a soluționa problema trebuie de expediat numele, pentru că IDNP-ul și codul cererii arată că este inexistent.

După ce s-a expediat pozele buletinelor de identitate și facturile pentru ultima lună, am recomandat doamnei să meargă direct la Ministerul Muncii și Protecției Sociale

Acolo, altă surpriză. I se zice să vină după ora 14:00.

Eu înțeleg că sunt niște reguli la instituțiile statului, program de muncă, ore de audiențe, lucru de bază. Dar, totuși, dacă vine omul la tine cu o problemă, chiar e imposibil să ajuți, chiar dacă ai și tu lucrul tău de bază, respectiv cerințe?

Totul constă în scris e-mailuri? Deja dacă omul a venit la ușa ta, probabil că asta e singura soluție. Iar omul având o vârstă, nu-și mai permite plimbările de dragul acestora. Norocul dânsei e că a intervenit un alt angajat care i-a rezolvat problema, asigurând că va primi compensații la facturi începând cu luna ianuarie.

Dragi angajați de la Serviciul Suport Programul „Ajutor la contor”: dacă vedeți o greșeală, chiar e o problemă să sunați omul și să vedeți unde e greșeala?

Da, am făcut eu o greșeală. Dar nu sunt nici eu expertă în domeniu. Am vrut să ajut. Dar voi pentru ce sunteți acolo? Să oferiți suport și să ajutați. Voi, ca și angajați, sunteți mult mai instruiți ca noi pe acest aspect și știți care ar fi soluția la problemă, indiferent de gradul de dificultate a acesteia. Eu înțeleg că s-au produs multe erori. Eu înțeleg că trebuie de verificat fiecare cerere. Eu înțeleg că angajații de acolo sunt oameni și au un volum mare de lucru, dar nu înțeleg de ce să fii așa împotrivă ca omul să vină la oficiu ca să vezi care e problema?