După declarațiile de ieri făcute de președinta țării, Maia Sandu, cu privire la consecințele  aduse statului de către Ilan Șor și Avia Invest, în urma concesionării aeroportului, reprezentanții companiei au venit cu o reacție. „AviaInvest în calitate de operator al aeroportului, nu a cerut ajutor de la stat, așa cum s-a întâmplat în toate țările, nu a concediat niciunul dintre cei peste 700 de angajați, a achitat salarii, a întreținut infrastructura și nu a avut careva datorii la stat”, se menționează în comunicat.

Ceea ce ține de  taxa aeroportuară de 9 euro per pasager, pe care Sandu a cerut să fie revizuită, Avia Invest declară următoarele:

„Taxa de modernizare a fost introdusă în Moldova în anul 1999 ( ! ) conform practicilor internaționale si recomandărilor ICAO si inițial constituia 10 dolari, ulterior – 14 dolari, iar din 2007 – 9 euro… Cu toate acestea pentru a atrage noi companii aeriene, pentru deschiderea noilor destinații si menținerea destinațiilor curente, AviaInvest a oferit scutire de taxe de modernizare pentru o perioada de 12 luni. Deci încercările autorităților de a acuza AviaInvest de motivele refuzului companiilor aeriene low-cost de a zbura în Moldova tocmai din cauza taxei de 9 euro sunt cel puțin absurde”, se mai arată în comunicatul Avia Invest.

Avia Invest a mai venit cu o reacție și pentru conducerea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, după ce administratorul adjunct, Constantin Vozian, a menționat  că a doua pistă de decolare și aterizare este într-o stare deplorabilă, iar aeroportul necesită investiții mari în acest sens.

„Investițiile în infrastructură s-au ridicat la peste 72 de milioane de euro prin investiții și venituri din activitatea operaționala, (obiecte deja date in exploatare). În conformitate cu termenii contractului de concesiune, toate aceste investiții au devenit imediat proprietatea statului cu o creștere a valorii activelor statului gestionate de AviaInvest: toată infrastructura, construcția la o a doua pista de aterizare si decolare (absolut necesara pentru funcționarea continua a aeroportului pe timpul lucrărilor de modernizare a pistei de baza), reconstruirea pistei de baza pentru decolare si aterizare, parcarea auto multietajata moderna, extinderea si modernizarea completa a zonei terminalului de pasageri, dotarea cu echipament special, rețele de inginerie si utilități, utilaje speciale etc. Calitatea lucrărilor de modernizare a fost verificată în mod repetat de către organele de control de stat, inclusiv în perioada 2019 până în prezent”, se arată în comunicatul Avia Invest.

Conducerea Avia Invest a făcut un apel în adresa administrației întreprinderii de stat „Aeroportul Internațional Chișinău”.

„Facem apel la administrația Întreprinderii de Stat «Aeroportul International Chișinău» să aibă bunul simț, să nu sperie sau să inducă în eroare pasagerii și companiile aeriene cu declarații stupide și nefondate. A doua pista de decolare si aterizare modernizată este pe deplin operațională și sigură, realizată de compania austriacă cu nivel mondial Strabag conform standardelor moderne ICAO și este capabilă să primească toate aeronavele care operează în mod regulat pe aeroportul Chișinău. Iar pista de baza trebuie să fie supusa întreținerii tehnice anuale, lucrări care se efectuează anual in mod obligatoriu”, se mai menționează în reacția companiei.

Luni, 3 aprilie, președinta țării, Maia Sandu, a solicitat, revizuirea taxei aeroportuare de 9 euro per pasager. Sandu a precizat că, pe parcursul a nouă ani, Moldova a pierdut 1,6 miliarde de lei în urma concesionării aeroportului.

Apoi, în cadrul unui tur de presă, administratorul adjunct al întreprinderii, Constantin Vozian, a declarat că toate bunurile aflate anterior în gestiunea „Avia Invest” vor trece în gestiunea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, inclusiv bolizii de lux. Adițional, Vozian a declarat pentru presă că a doua pistă de decolare și aterizare a fost lăsată de companie într-o stare deplorabilă.

Amintim că din 28 martie, Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în gestiunea statului, a confirmat pentru Realitatea.md șefa Serviciului de presă a aeroportului, Rodica Rusu. Avia Invest, controlată de Ilan Șor, a luat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău pentru un termen de 49 de ani, iar statul a dat în judecată compania și a cerut anularea contractului de concesionare.

Drept răspuns Avia Invest a dat Moldova în judecată la Curtea de Arbitraj de la Stockholm. Compania a acuzat autoritățile de la Chișinău că o supun presiunilor și cere despăgubiri de 855 de milioane de euro. O decizie încă nu există.