Valentina Hîncu este profesoară de biologie la Liceul „Vasile Alecsandri” din capitală. Încă din copilărie visa să îmbrățișeze domeniul pedagogic și acum învață elevii despre tot ce ne înconjoară, dar și despre propriul organism. Cunoștințe, care trebuie să le posede fiecare din noi. Datorită modului în care oferă informația, îl va influența pe oricine să se îndrăgostească de biologie, iar orele online în contextul pandemiei, sunt o dovadă. În interviu, profesoara ne-a vorbit despre provocări și alte greutăți pe care le-a întâmpinat.

Foto: Arhiva personală

Cum ați decis să îmbrățișați domeniul pedagogic?

„A fi pedagog nu e numai o profesie, ci și o vocație. Încă de mic copil, pentru mine, profesorul întruchipa perfecțiune, responsabilitate și măiestrie, inspira optimism, radia dragoste, răbdare și perseverență. Toate aceste calități mi-au fost cultivate de mama mea, fiind printre primii mei profesori. Pregătirea mea profesională a început încă din clasele primare, când păpușile erau elevii mei, iar covorul împărțit în careuri – sala de clasă. De atunci am înțeles că-mi este predestinat să ajung profesor și am decis să dau dovadă de iscusință, talent, răbdare și multă dăruire, făcând o pasiune pentru munca cu copiii”, a explicat profesoara.

Ce greutăți ați întâmpinat pe parcursul anilor de activitate?

„Meseria de pedagog este o meserie care te epuizează, dar, totodată, te înviorează. Uneori te dispersează, alteori te înalță, o meserie când apăsătoare, când plină de farmec. Atunci când munca este făcută cu dăruire, nu există obstacol de nedepășit. Dând dovadă de perseverență și abnegație, am reușit, timp de 15 ani de activitate, să îndrum tineri care astăzi au îmbrățișat o profesie în care le sunt utile competențele formate pe parcursul anilor de școală. Astfel, greutățile rămân neobservate datorită rezultatelor discipolilor”, menționează Valentina Hîncu.

Foto: Arhiva personală

Când simțiți satisfacție pentru munca pe care o faceți?

„Simt satisfacție începând cu proiectarea unei lecții, atunci când, pas cu pas, descriu cum voi interacționa cu elevii și mă gândesc cum vor reacționa ei. Îndeosebi, satisfacția ia naștere atunci când sunt în contact direct cu elevii, în activitatea continuă la clasă. Mă simt împlinită atunci când reușesc să modelez personalități creative, cu o gândire echilibrată și cu o aspirație spre cunoaștere și realizare”, povestește profesoara de biologie.

Cum credeți, copiii s-au schimbat de-a lungul anilor?

„Evoluția este un proces firesc. Fiecare dintre noi tinde să evolueze odată cu progresele tehnico-științifice, cu schimbările care se produc în societate. Astfel, e firesc că și interesele elevilor se schimbă. Tinerii din ziua de azi sunt mai ingenioși, mai creativi, nu se limitează la reproducerea conținutului, ci atrag o atenție deosebită unor detalii. De aceea, a fost necesar să se treacă de la învățământul informativ la cel formativ. Ca profesor, a fost nevoie să-mi modelez viziunea, să aplic noi tehnologii de predare/învățare/evaluare, centrate pe elev”, relatează doamna Valentina.

Foto: Arhiva personală

Ce provocări ați întâmpinat odată cu instaurarea stării de urgență în țară?

„Mare provocare a fost trecerea la învățământul la distanță, ceea ce la început m-a derutat puțin. În prima săptămână, am fost în căutarea celor mai optimale instrumente web de predare la distanță. Pe lângă actul de predare/învățare în sine, a fost nevoie de timp pentru a studia și a aplica noi tehnologii didactice în regim online. Aceasta a condus, la început, la o epuizare mintală. Apoi, a început procesul de adaptare la noile cerințe ale vieții”, a declarat profesoara.

Pe timp de pandemie, copiii au fost la fel de productivi și în cadrul orelor online?

„Productivitatea elevilor în cadrul lecției este strâns legată de măiestria pedagogică a profesorului. Am încercat să aplic, în cadrul lecțiilor online, activități de predare/învățare/evaluare interesante, atractive, astfel încât să mențin motivația elevilor pentru studiu. Unii elevi mai timizi, care nu îndrăzneau să se implice activ la lecțiile tradiționale, chiar au avut mai mult curaj să pună întrebări, să vină cu idei interesante în cadrul lecțiilor online. Acest fapt a permis descătușarea unor elevi și afirmarea lor în cadrul lecțiilor”, spune Valentina Hîncu.

Foto: Arhiva personală

Ce părere aveți despre cele 7 scenarii propuse pentru revenirea în instituțiile de învățământ?

„Fiecare dintre cele 7 scenarii presupune oferirea de condiții de activitate în siguranță, în contextul pandemiei COVID-19. Consider că siguranța sănătății elevilor, a cadrelor didactice și a personalului auxiliar este mai presus de orice. Odată cu revenirea la învățământul clasic, profesorilor le revine o misiune nouă – de a desfășura activitatea de instruire în condiții de siguranță, acordând o atenție deosebită educației pentru sănătate, în vederea prevenirii contaminării cu COVID-19. Redeschiderea instituțiilor în perioada pandemică este o nouă provocare pentru profesori, elevi, părinți. Urmează o etapă de adaptare cu noi încercări, dar cu speranța de a depăși această perioadă și de a reveni la un regim normal”, a explicat profesoara pentru EA.md.

Cum credeți că va fi procesul de studii în condițiile create?

„Consider că va fi un proces anevoios. Ziua de muncă va începe cu noi provocări, cum ar fi efectuarea triajului termometriei, urmată de implementarea activităților diferențiate cu elevii în cadrul lecțiilor. Totuși, vom depune efort pentru a depăși acest obstacol și de a oferi elevilor condiții sigure pentru învățare”, a încheiat Valentina Hîncu.

Foto: Arhiva personală