A fost Iisus căsătorit sau nu? E o întrebare la care cercetătorii au încercat să răspundă.. Romanul Codul lui Da Vinci a popularizat teoria precum că Maria Magdalena ar fi fost soția lui Iisus și ar fi avut copii.

Unii consideră că Maria Magdalena  era o prostituată, o femeie ruinată care s-a pocăit și a fost salvată de învățăturile lui Hristos. Pe de altă parte, unele texte creștine timpurii au descris-o pe Maria Magdalena nu doar ca pe o simplă adeptă, ci ca pe tovarășa de încredere a lui Iisus, ceea ce unii au interpretat ca însemnând soția sa.

Dar există oare vreun adevăr în oricare dintre aceste povești? Ce știm cu adevărat despre cea mai misterioasă femeie din Biblie, Maria Magdalena?

Ce spune Biblia despre Maria Magdalena

Toate cele patru evanghelii canonice ale Noului Testament (Matei, Marcu, Luca și Ioan) au notat prezența Mariei Magdalena la Răstignirea lui Iisus, dar numai Evanghelia după Luca a discutat despre rolul ei în viața și slujirea lui Iisus, enumerând-o printre , „unele femei care fuseseră vindecate de duhuri rele și de boli” (Luca 8:1-3).

Potrivit lui Luca, după ce Iisus a scos șapte demoni din ea, Maria a devenit parte a unui grup de femei care au călătorit cu el și cu cei 12 ucenici/apostoli ai săi, „vestind vestea bună a Împărăției lui Dumnezeu”. Magdalena nu este un nume de familie, ci identifică locul din care provenea Maria: Magdala, un oraș din Galileea, situat în cea mai nordică regiune a Palestinei antice (astăzi nordul Israelului).

„Maria Magdalena se numără printre primii adepți ai lui Iisus”, spune Robert Cargill, profesor asistent de studii clasice și religioase la Universitatea din Iowa și editor al Biblical Archaeology Review. „Se pare că au existat sute, dacă nu mii, de adepți ai lui Iisus, dar nu cunoaștem majoritatea numelor lor. Așa că faptul că a fost numită este un lucru important”.

Potrivit evangheliilor, ea a vizitat mormântul lui Iisus în Duminica Paștelui, fie singură (conform Evangheliei lui Ioan), fie împreună cu alte femei, și a găsit mormântul gol.

„Femeile sunt cele care merg și le spun ucenicilor”, subliniază Cargill. „Ele sunt cele care au descoperit că a înviat, iar acest lucru este semnificativ”.

În Evanghelia după Ioan, Iisus chiar îi apare Mariei Magdalena după Înviere și o instruiește să le spună ucenicilor Săi despre întoarcerea Sa (Ioan 20:1-13).

Maria Magdalena – o femeie păcătoasă?

În ciuda – sau poate din cauza – importanței evidente a Mariei Magdalena în Biblie, unii lideri ai bisericii occidentale timpurii au încercat să-i minimalizeze influența, prezentând-o ca pe o păcătoasă, mai exact ca pe o prostituată.

„Există mulți cercetători care susțin că, deoarece Iisus a împuternicit femeile într-o asemenea măsură la începutul slujbei sale, acest lucru i-a făcut pe unii dintre bărbații care aveau să conducă biserica mai târziu să se simtă inconfortabil”, explică Cargill. „Și astfel au existat două reacții la acest lucru. Unul a fost să o transforme în prostituată”.

Pentru a o prezenta pe Maria ca fiind prostituata originală pocăită, liderii bisericii primare au făcut o confuzie cu alte femei menționate în Biblie, inclusiv cu o femeie fără nume, identificată în Evanghelia după Luca ca fiind o păcătoasă, care îi spală picioarele lui Iisus cu lacrimile ei, le usucă și le unge cu mir (Luca 7:37-38), precum și cu o altă Maria, Maria din Betania, care apare de asemenea în Luca. În 591 d.Hr., Papa Grigore cel Mare a consolidat această neînțelegere într-o predică: „Cea pe care Luca o numește femeia păcătoasă, pe care Ioan o numește Maria [din Betania], noi credem că este Maria din care au fost expulzați șapte draci, potrivit lui Marcu”.

„Transformând-o [pe Maria Magdalena] într-o prostituată, atunci ea nu mai este la fel de importantă. O diminuează într-un fel. Nu ar fi putut fi un lider, pentru că uitați-vă la ceea ce făcea pentru a-și câștiga existența”, spune Cargill.

Maria Magdalena ca soție a lui Iisus

În timp ce unii dintre primii creștini au încercat să minimalizeze influența Mariei, alții au căutat să o accentueze. Evanghelia Mariei, un text datând din secolul al II-lea d.Hr. care a ieșit la iveală în Egipt în 1896, o plasa pe Maria Magdalena deasupra discipolilor bărbați ai lui Iisus în ceea ce privește cunoștințele și influența. De asemenea, ea a figurat în mod proeminent în așa-numitele Evanghelii gnostice, un grup de texte despre care se crede că au fost scrise de primii creștini încă din secolul al II-lea d.Hr., dar care au fost descoperite abia în 1945, în apropiere de orașul egiptean Nag Hammadi.

Unul dintre aceste texte, cunoscut sub numele de Evanghelia lui Filip, se referea la Maria Magdalena ca fiind tovarășa lui Iisus și susținea că Iisus o iubea mai mult decât pe ceilalți discipoli. Cel mai controversat, textul afirma că Iisus obișnuia să o sărute pe Maria „adesea pe ____”. Deteriorarea textului a făcut ca ultimul cuvânt să fie ilizibil, deși unii cercetători au completat cuvântul lipsă cu gură.

În ceea ce o privește, Biblia nu a dat niciun indiciu că Maria Magdalena ar fi fost soția lui Iisus. Niciuna dintre cele patru evanghelii canonice nu sugerează acest tip de relație, chiar dacă acestea enumeră femeile care călătoresc cu Iisus și, în unele cazuri, includ numele soților lor.

Deși evangheliile biblice conțin referiri metaforice la Hristos, spunând că este un mire, acestea înseamnă că este căsătorit cu biserica și nu există nicio referire la o soție reală. Cu toate acestea, se știe că a existat o dezbatere în biserica primară cu privire la posibilitatea ca el să fi fost căsătorit, ca parte a discuțiilor continue cu privire la rolul femeilor în cadrul sectei. Femeile au avut poziții de conducere în biserică înainte de a fi date la o parte: o poziție pe care abia o recâștigă în Biserica Angliei, aproape 2.000 de ani mai târziu, dacă li se permite în sfârșit să devină episcopi.

Evangheliile apocrife – cele despre care autoritățile bisericești au decis mai târziu că nu sunt suficient de autentice pentru a fi incluse în Biblie – conțin referințe favorabile femeilor: ambigue și neclare, așa cum sunt ele adesea. În Evanghelia lui Toma, scrisă în secolul I, Iisus este de partea discipolului său Maria Magdalena împotriva Sfântului Petru, atunci când apostolul îi cere să fie alungată.

Profesorul de la Oxford, istoric al religiei creștine, D. MacCulloch, explică: „În unele dintre evangheliile gnostice existau lucruri mult mai trăsnite decât faptul că Iisus s-ar fi căsătorit, cum ar fi faptul că nu a fost crucificat deloc, ci a stat în ceruri chicotind la omul care a fost executat în locul lui.”

În prezent, Maria Magdalena este considerată sfântă de bisericile romano-catolică, ortodoxă de est, anglicană și luterană, cu o zi de sărbătoare celebrată la 22 iulie. Nu putem afirma că ea a fost soția lui Iisus.

Distribuie articolul: