Eugen Codreanu are o mare dragoste pentru familia sa și o imensă pasiune pentru motoare, și adrenalină. Eroul interviului meu este dublu vicecampion și dublu campion al Republicii Moldova la Autoslalom. Despre cum a căpătat aceste titluri și ce emoții trăiește la fiecare cursă cu obstacole, aflăm din interviul oferit.

Eugen, povestește-ne cum ai ajuns la ceea cu ce te ocupi acum? Care este începutul istoriei tale?

Totul a început undeva în anul 2005. Din câte țin minte, a fost un afiș undeva pe internet. Samir Aliev a organizat o competiție de Autoslalom și erau invitați toți doritorii, adica nu erau clase sau categorii, era class open. Noi am hotărât să încercăm, am mers să „gustăm” ce este asta. A fost mai mult o glumă și când am văzut că era Autoslalom clasic, cu conuri și traseu desenat, din care și acum țin minte era o porțiune din 10 conuri,  unde trebuia cu spatele să mergi ca șarpele printre ele. După câteva încercări am înțeles că este greu, m-am întors și am zis că merg acasă, nu mai vreau nimic. Am mers vreo 200m și ceva a „jucat” în mine, dacă tot am venit de ce să ne predăm atât de repede? Am trecut competiția până la urmă, nu eram pe ultimul loc în orice caz. Acesta a fost primul pas în lumea autosportului.

Când a fost prima participare oficială și ce emoții ai trăit atunci?

E foarte greu să spun. Dacă nu greșesc în 2009 deja era licența și campionat oficial. Era chiar divizarea pe clase, totuși au înțeles că e greu celor cu tracțiune pe spate să concureze cu cei cu tracțiune pe față. Toate rundele erau emoționante. Pregătirile se făceau în ultima zi, ca la toți. Seara până la ora 3 de noapte, cu nervi, frică și tot asta se amesteca. În 2009 era primul meu podium, eram pe locul 3, cu toate că acolo s-au încurcat în socoteli, trebuia să fie locul 2, dar n-am contestat la timp, nu știam. Eram bucuros că mi-au dat locul 3, aceste emoții le țin minte și acum. După atâția ani, primul loc pe podium, asta era WOW, într-adevăr emoțiile erau foarte mari. Atunci mașina am pus-o pe suspensie sport, blocanta era, servodirecția îmi pare că am schimbat-o, deoarece cea de E30 nu făcea față, deseori la supraîncărcări se bloca și am trecut pe servodirecția de E46, care-i mai scurtă și rezistentă la supraîncărcări, toate aceste detalii tot au afectat să iau un loc pe podium.

Sursă: facebook.com

Știu că este foarte important, așa că te rog să ne spui ce caracteristici tehnice are mașina ta pentru curse?

Sunt caracteristici performante, deja mașina este dublu campion al Republicii Moldova la Autoslalom. Suspensia e mult mai performantă, sport reglabilă. Stau multe componente, adica discuri peste 300 mm cu multe pistoane. Ceva rigiditate s-a lucrat, carcasa e mai ușoară, ceva s-a mai eliminat. Cablajul acum s-a făcut mai sport, adica s-a lăsat doar ce e necesar, desigur că motorul s-a schimbat. Acum stă un S50B32. Primii ani participam cu un M10B18 carburator, modificat tot de mine prin auzite. Mie îmi părea că el atunci nu mergea, dar după locurile premiante toți se mirau cum cu 1.8 e posibil așa ceva, mai ales cu așa motor. Am trecut la un M50B28, iarăși cu modificații. Nu era un motor întreg, era unul strâns din diferite piese, în fine, după capacitatea 1.8 pe 2.8 asta era un intercalaj foarte mare, trebuia un pic să mă deprind să-l controlez. Întotdeauna când treci la un motor mai puternic, îți trebuie ceva timp ca să te înveți să-l manevrezi. S50-ul l-am pus în 2015 și a ieșit prima dată la Hîncești, atunci mergeam spre a fi campionul Republicii Moldova. Îmi era interesant și puțin frică de cum o să se comporte ea. S-a comportat extraordinar, am rămas foarte impresionat. După asta, într-un an, toate etapele erau trecute doar cu primul loc.

Sursă: facebook.com

Am observat pe pagina de Facebook „Codreanu Eugen #25”, ce semnificație are acest număr pentru tine?

E numărul norocos din primele zile, mai mult are legătură cu ziua de naștere. Întotdeauna o să mă strădui să aleg numărul 25. În Autoslalom după regulă, dacă ești campion într-o competiție, tu ai dreptul să alegi numărul 1, doi ani, niciodată nu l-am ales, am rămas tot la 25 fidel.

Ce greutăți poate întâlni un pasionat de autosport în Moldova?

Înainte se spunea că la Autoslalom poate să participe oricine, și acum poate să participe, doar că mare câștiguri n-o să fie. Înainte toți care participau, veneau cu mașina așa cum era ea, nu cu super suspensii, super frâni sau super motoare. Veneau ca la un Coffee Meet, ceva de genul acesta. Acum într-adevăr dacă vreai să fii cât de cât concurent, trebuie în primul rând să ai o suspensie, servodirecție și să te faci cât mai cunoscut cu frâna de mână. Să spunem așa, poți să ai câștiguri și fără blocantă, nu întotdeauna ea te ajută, sunt momente când ea poate să îți facă mai rău. La Autoslalom clasic îți trebuie o frână de mână și servodirecție. Îți ajunge, chiar și motorul poate să fie mai slab. Trebuie să mai ai și niște anvelope Semi Slick, sau ceva de genul. Nu cum era înainte, cumpăram toate vechiturile de la vulcanizări ca să avem ce arde. În ziua de azi, asta nu merge, o să faci mult fum degeaba, pentru că timpul va trece. La Autoslalom în pereche trebuie suspensie neapărat, frână și deja abilități de a simți mașina. Dificultăți o să fie multe, dar dacă o să înceapă de la suspensie, va fi cel mai bine.

Cum apreciezi nivelul de dezvoltare al autosportului în țara noastră?

Slab, foarte slab. O spun după ce am fost și am participat la Kiev, după ce am văzut cum lumea participă la Odessa, după ce am văzut cum lumea participă în România. După ce revii în Moldova, nu vreai nimic, nu vreai să te enervezi pentru nimic. Într-un fel, cine începe și are mult entuziasm, merge. La noi e o problemă că nu avem un traseu, un teritoriu special, și asta e o piedică.

Sursă: facebook.com

Care sunt cele mai importante premii pe care le-ai obținut de-a lungul anilor?

Soția și copilul e cel mai important premiu. Dar din autosport, totuși va rămâne locul 3 care l-am primit în 2009, primul podium care-l țin minte și acum. Și deja cele două cupe mari în calitate de Campion al Republicii Moldova, într-adevăr acestea sunt cele mai mari premii, dar prima victorie e mai presus de tot.

Sursă: facebook.com

Este greu să combini viața de familie cu cea de automobilist?

Da, e greu. Cum n-ar suna, este greu. Înainte dacă eram tânăr și neliniștit, o parte bună din sursele financiare se duceau în mașină. Câțiva ani aveam și sponsori care achitau toate cheltuielile pentru participare. Era mai ușor. Odată ce ai familie, este deja mai greu. Apar cheltuieli familiare, gazdă, comunale, mai apare și un copil, deja și timpul trebuie să-l acorzi în altă parte, banii fix așa. Greu! Cine spune că nu-i greu, nu-l cred!

Sursă: facebook.com

Aptitudinile obținute în autosport te ajută în viața cotidiană, pe drumurile simple?

Da, desigur ajută, în primul rând, nu știu cum pe alții, dar pe mine m-a făcut să fiu șofer disciplinat, deoarece mi-e rușine să dau un exemplu rău știindu-mă lumea drept Campion al Moldovei, dimpotrivă, vreau să fiu un exemplu demn pentru alți șoferi. Știind ce-i asta viteză și după ce am avut senzații mari, eu totuși pot conduce normal, conform regulilor de circulație. Iarna desigur  ajută în situații extremale, reacția e altfel. Mai ales în momentele când trebuie să ai o reacție sporită.

Este posibil să-ți asumi singur toate cheltuielile în cadrul campionatelor sau totuși e nevoie de sponsori?

Trebuie să achiți taxa de participare, benzina. Trebuie să ai anvelope, aici depinde și de ce fel de autoslalom este. Dacă e cel clasic, se duc mai repede. Dacă e în perechi nu. Trebuie să ai măcar două seturi, acestea din față ți se pare că nu se duc, dar tot se uzează. Să te strădui tare, ieși și cu un set de anvelope. Uleiul, iarăși, aș recomanda ceva sportiv, ca motorul să reziste, din motiv că sunt turații foarte mari. Poți singur, depinde de starea financiară. Desigur când ai un sponsor e mai ușor, măcar să achite taxa de participare și să-ți dea pentru benzină. Dacă ai contract și-ți dă o sumă, hai să spunem 2000€ pe an, deja poți să-ți permiți să te duci în altă parte, România sau oricare locuri, în dependență de preferințele fiecăruia.

Ce sfaturi poți oferi pentru începători în domeniul dat?

Cât de banal n-ar fi, eu cred că să înceapă asta cât e tânăr și are puteri. Cât e singur, e și mai bine. Da, eu înțeleg că familia e ceva sfânt, dar un pic e o piedică. Dacă n-ai început de tânăr, e mai greu să o faci cînd ai familie. Să nu caute mașini care sunt super staruri prin seriile de drift mondiale și naționale. Trebuie să ia ceva ce pe loc o să le dea posibilitatea să adapteze piesele. Același E30, după părerea mea este mașina ideală pentru așa evenimente, desigur mulți o să mă contrazică, dar eu o să rămân la părerea asta. După ce bază și platformă are el, poți să pui orice practic din alte BMW-uri, asta e ideal. Eu aș recomanda fiecare să înceapă de la asta. Răbdare, bani, entuziasm. Să se mai uite din când în când la video, în unele momente te mai ajută să-ți vii în fire. Să se ducă ca spectatori în alte țări, să vadă nivelul adevărat, asta oferă un pic de motivație.

Sursă: facebook.com

Sursă: passsioncars.wordpress.com