Ne place să admirăm oamenii care merg în călătorii și, mai cu seamă, pe cei care vin cu recomandări chiar din vacanțe. Asta și-au propus o mână de oameni care au pornit în aventura „CHECK IN SHOW” – un serial cu doi prezentatori care se întrec în destinații și senzații tari, la bani puțini, prin toată lumea. Cum s-a copt ideea și ce nu știm din spatele acestui show, ne povestește Dina Zaiaț, autoarea acestui proiect.

Dina, voi fi plictisitoare, dar am să te întreb mai întâi cum a fost prima aventură şi cum a fost ultima…

Ca prima dată când vezi marea. Te arunci în apa chiar dacă nu ai nici costum de baie, nici prosop. Şi e cam noiembrie… (râde).  Dar nu îţi pasă, pentru că ai visat-o de atâtea ori şi te bagi în valuri, fără să ştii să înoţi. La ultima aventură, deja ai şi umbrelă, şi cremă de soare şi timpul de perfect, dar încă mai rişti să te arzi puternic.

La ce te referi, deschide-ne parantezele?

Ideea a mocnit câţiva ani buni şi s-a aprins la un pahar de vin cu doi colegi. Deşi eu eram cu idea, am fost cea mai sceptică. Eram conştientă că e un proiect care va costa foooarte mult. Am fost practic împinsă din urmă de Ion Orlov, prezentatorul. Împreună cu producătoarea Cristina Movilă – deci, echipă din trei oameni, fără bani în buzunarul de şomer, dar cu un partener de nădejde, am reuşit să facem ceea ce multe televiziuni din ţară cu bugete serioase nu au îndrăznit să pornească.  Ştiu că mulţi cred că e un proiect PRIME TV, probabil din cauza că echipa toată a munci la matinalul Prima Oră, unde am fost producătoare, dar este exclusiv proiectul nostru, al unei echipe mici şi nebune.

Acum zâmbesc când îmi amintesc dar, credeţi-mă, au fost perioade cu adevărat dificile. A fost o mega provocare. Mi-am luat trei joburi part time ca emisiunea să poată exista. Facturile nu m-au văzut la faţă jumătate de an, iar soţul nu ştiu cum de nu m-a fugărit de acasă (râde). Şi echipa care a crezut în idee, s-a implicat, inclusiv financiar. Oameni care pe lângă joburile lor full-time au muncit nopţile la scenarii şi montaj. Proiectele de acest gen se fac cu zeci de oameni, noi însă suntem vreo 6 cu tot cu echipa tehnică.

Actriţa Adriana Bîtcă a ajuns mai târziu în echipă?

Da, a fost o soluţie salvatoare pentru noi. Ion, prezentator la show-ul matinal, nu putea lipsi foarte mult, iar Adriana, cum s-a adeverit mai târziu e o pasăre călătoare care visa la un aşa proiect. Multă lume visează să participe, călătorească aşa, însă nu e totul roz și nu totul se rezumă doar la asta. Oamenii ne scriu des să afle cum pot deveni prezentatorii show-ului și noi doar zâmbim când vedem un nou mesaj de acest gen. Toţi au senzaţia că e o mega vacanţă… dar nu e chiar aşa!

De ce să faci o emisiune de călătorii online, de 30-40 de minute, aproape documentar TV, dar online? Am în vedere că pe online se consumă umor uşurel, fără mari pretenţii scenografice sau de regie…

Bună întrebare. Vreau să cred că avem un auditoriu care îşi doreşte un produs online mai matur şi inteligent. În general trendul video acum sunt videourile lungi. Mai ales producţiile video de călătorii. Ce face omul când intră în sala de sport şi aleargă pe bandă? Vrea să vadă ceva curios, ceva din care are ce învăţa şi care să nu se termine cât face cardio. Mi-ar fi curios să discutăm peste câţiva ani, simt că lucrurile se vor schimba radical și vom avea multe de spus/concluzionat.

De câte ori ai zis GATA?

Când o vezi pe Adriana cum se joacă cu crocodilii din Miami de care se teme; cum se îmbată cu vin băut din corn în Georgia; cum Ion sare în ocean, ţipând de frig, în noiembrie în Spania… şi mai şi vezi emisiunea gata, în pofida tuturor greutăţilor, îţi trece tare repede.

Ce nu se vede la ecrane, ce nu trece cenzura ta de producător?

Cuvintele necenzurate şi disputele de lucru – aici sunt categorică. Un stand up sau o ambianţă se filmează de 3-4 ori. Să fie cât mai scurt, cât mai concis, cât mai cu suflet și cât mai vesel… Încă o dată! Încă o dată!  „Tu niciodată nu eşti mulţumită”, am auzit de multe ori în adresa mea. Echipă, mulţumesc că mă răbdaţi!

Ce alte curiozităţi mai ascunde CHECK IN SHOW?

Oooooo, se poate să le enumerăm cu bullets 🙂

  • La prima ediţie de Istanbul nu aveam nici măcar un computer, am montat la un editor acasă.
  • Din 30 de ore de video brut, se montează 45 de minute.
  • Fiecare ediţie are câteva scenarii, iar cel final are de la 15 la 25 de pagini word.
  • O singură emisiune costă de la cinci la zece mii de euro. S-ar putea să fie una dintre cele mai costisitoare producţii video online.
  • La o singură ediţie se folosesc cel puţin 50 de piese muzicale. Imaginează-ţi cât timp îţi ia numai să alegi muzica potrivită
  • Rucsacul cu tehnică cântăreşte aproape 20 de kg. Pe soare, pe frig, este dus în spate câte de 20 de mii de paşi zilnic, pentru că se filmează câte 12-16 ore pe zi.
  • Recordul a fost de 30 de mii de paşi într-o singură zi, în Valencia, Spania, unde ni s-a furat aparatul foto cu tot cu lentilă, în valoare de 3 mii de euro, cu care filmam. Culmea e că aparatul nu era al nostru. La poliţie au dat din umeri: voi nu ştiţi că în Valencia se fură de când e lumea… ?
  • În aşa ritm se filmează cel puţin o săptămână. Se mănâncă pe apucate, se economiseşte, se doarme puţin. Nu e tocmai o vacanţă, așa precum pare.

Aţi avut momente când v-aţi rătăcit?

Evident. La Istanbul ne-am pornit spre mare mai aproape de hotelul în care stam, era seară şi am ajuns într-un cartier deloc turistic, cu mulţi localnici care se uitau straniu la noi.  Deşi pare un oraş foarte sigur, ne-am întors din drum. Ne-am simţit foarte straniu şi am hotărât să nu riscăm. După cadru rămân multe, e clar… Şi nervi, şi oboseala, şi cuvinte necenzurate, echipa muncitoare şi glumele interne. Dar nimic criminal, deocamdată.

Ce puneţi la cale pentru următoarele ediţii?

Vrem să credem că vom ajunge în Africa. Visăm cu toţii să vedem plajele din Zanzibar.

Ce aţi dori voi să schimbaţi prin ceea ce faceţi?

Vreau să cred că proiectul nostru travel va inspira măcar pe cineva să renunţe la un job care îi ocupă toată viaţă şi îi va arăta ce frumoasă este lumea. Dacă vom da curaj măcar unui om să păşească în gol ca să-şi realizeze visul, aşa cum am făcut noi – ne-am atins scopul. Să ajungi la capătul lumii azi e mai uşor decât pare… Ca şi la visele tale. Lumea e a ta!

Ai şi ceva lecţii învăţate după atâtea ediţii realizate?

Îndrăzneşte! Scoate visele din sertar! Sună clişeic dar asta e cea mai important lecţie. Calcă-ţi fricile, începe măcar iar drumul te va duce unde îţi doreşti tu. Emisiunea CHECK IN SHOW ne-a demonstrat! Nimic nu este imposibil!