Odată cu intrarea în vigoare a sancțiunilor americane, Lukoil nu va mai putea importa sau vinde niciun litru de benzină în Moldova. Rămâne însă întrebarea: ce se va întâmpla cu rețeaua de benzinării Lukoil?

 

Sancțiunile au intrat în vigoare pe 21 noiembrie, cu o derogare până pe 13 decembrie pentru a permite Lukoil să-și vândă activele internaționale, scrie europalibera.org

Dacă nu urmează noi derogări, putem asista până la sfârșitul anului la demontarea faimoasei firme a companiei petroliere rusești de pe cele 110 benzinării pe care le deține în R. Moldova și cumpărarea benzinăriilor de alți operatori de pe piața carburanților.

Statul nu este interesat de benzinării

Guvernul moldovean vrea să cumpere înapoi terminalul Lukoil de pe teritoriul Aeroportului Internațional Chișinău, care este folosit pentru alimentarea avioanelor și care a fost vândut companiei rusești în 2005.

Dar guvernul nu este interesat de benzinăriile Lukoil. Vorbindu-le jurnaliștilor de la Chișinău, la un club de presă pe 18 noiembrie, ministrul Energiei, Dorin Junghietu a spus că „statul nu prea este interesat să opereze acum benzinării”, aceasta fiind „o activitate comercială”, iar cetățenii dispun de „alternative pentru alimentarea mașinilor”.

Directorul general al Agenției pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Alexei Taran, a spus și el, la clubul de presă, că pe piața moldoveană există suficienți jucători care să umple golul după Lukoil, care deține actualmente aproximativ 25% din piața retail.

Oficialii moldoveni cred că subsidiara firmei rusești, Lukoil-Moldova, ar fi primit deja propuneri pentru vânzarea benzinăriilor.

Lukoil-Moldova nu a făcut niciun comentariu public de la anunțarea sancțiunilor americane.

Compania mamă de la Moscova a confirmat că poartă negocieri pentru vânzarea activelor din străinătate, dar nu a spus cu cine. Potrivit relatărilor de presă, ar exista două companii americane interesate, printre care fondul de investiții Carlyle.

Încă o dată despre ce înseamnă sancțiunile americane

Anunțate de ministerul american de finanțe, Trezoreria, pe 22 octombrie, sancțiunile împotriva Lukoil și a celeilalte mari companii petroliere rusești, Rosneft, au scopul să preseze Rusia să oprească războiul din Ucraina.

Sancțiunile interzic americanilor și companiilor americane relații comerciale cu Rosneft și Lukoil, iar orice companie din lume care încalcă sancțiunile și face tranzacții cu firmele rusești riscă să fie excluse din sistemul financiar bazat pe dolar.

Sancțiunile intră în vigoare pe 21 noiembrie, dar țări unde Lukoil are operațiuni majore, inclusiv R. Moldova, Bulgaria, Irakul, au solicitat Statelor Unite amânări.

Așa încât, un departament al Trezoreriei specializat în controlul activelor străine a anunțat la 14 noiembrie o serie de derogări, oferind un răgaz până pe 13 decembrie pentru negocierile de vânzare a activelor internaționale ale Lukoil.

Firma rusească a confirmat că negociază vânzarea tuturor activelor sale din afara Rusiei. Ea deține un zăcământ petrolier în Irak, rafinării în Bulgaria, România și Olanda, exploatări petroliere în Kazahstan, Irak și Egipt și peste 5.000 de stații de benzină în lumea întreagă.

În R. Moldova, Lukoil vinde produse petroliere importate de la rafinăriile sale din România și Bulgaria. La terminalul său pentru alimentarea avioanelor, preluat deja în administrare de Aeroportul Internațional Chișinău printr-un contract de comodat semnat pe 12 noiembrie, autoritățile spun că kerosenul Lukoil este înlocuit cu cel produs de o firmă din România.

Impactul sancțiunilor

Și ministrul Energiei, și șeful ANRE sugerează că și volumele de carburanți Lukoil vândute în benzinării pot fi înlocuite.

„Pe partea de benzinării sau de retail de produse petroliere există o monitorizare strictă […], nu vedem riscul unei întreruperi”, le-a spus jurnaliștilor Alexei Taran.

El a recunoscut că stocurile de carburanți ale Lukoil în R. Moldova au scăzut după anunțul sancțiunilor americane, dar a spus că au crescut stocurile altor companii, așa încât nivelul general a rămas neschimbat.

Sancțiunile au avut însă un impact asupra prețului carburanților la pompă, care a crescut constant după 22 octombrie, ANRE explicând că sancțiunile americane anunțate atunci au dus la o cerere ridicată de pe piața europeană.

Este totuși o creștere lentă și controlată, șeful ANRE spunând că R. Moldova are un mecanism prin care poate preveni o creștere bruscă a prețurilor la produse petroliere.

„Atât timp cât noi avem acest mecanism de stabilire zilnică a prețurilor, costul de retail în R. Moldova, adică prețul la pompă, nu ar trebui să sufere de o eventuală fluctuație temporară a prețurilor de achiziție în regiune”, a spus Taran.

Mecanismul prin care ANRE stabilește zilnic prețul maxim al benzinei și motorinei la benzinării, spun autoritățile, s-a dovedit a fi eficient și după izbucnirea crizei energetice din 2021 – creșterea prețurilor provocată de Rusia înainte să invadeze Ucraina.

Distribuie articolul: