Zilnic vedem la volan tot mai multe femei, una mai curajoasă, alta mai puțin. Dar, cu siguranță dacă a urcat la volan, a făcut-o cu dorință. Problemele cu care acestea se confruntă cel mai des sunt nesiguranța proprie și frica de a „atinge” cumva mașina, care ar putea duce la deteriorarea ei. Am decis să vorbim cu femeia care a luat cel mai mare punctaj în ERC Ladies Trophy la Rally di Roma, eta de debut în Campionatul European de Raliuri FIA ERC, Cristiana Oprea. 

Sursă: Instagram

Care ar fi sursa fricilor noastre?

„Cred că începutul luptei cu frica stă în noi, într-o introspecție serioasă pe care trebuie să o facă fiecare femeie, punându-și întrebările potrivite: De ce anume îmi este frică? A existat vreun moment critic care m-a speriat? Frica mea vine din reacțiile altor persoane sau din nesiguranța în propriile abilități?

Odată ce identificăm corect sursele acestei frici, putem începe să lucrăm pe ele. Am mai spus în diverse interviuri, este o diferență importantă între spaimă și frică. Spaima te îngheață, este subiectivă și nu îți permite să mergi înainte, în timp ce frica te poate ajuta să rămâi în niște limite obiective de nesiguranță. Șofatul nu este “rocket science”, însă există și oameni cărora nu le face plăcere, deci sunt și mai predispuși unor sentimente negative față de mașini.

Un lucru este sigur: frica poate fi învinsă prin experiența practică. Niciun psiholog sau carte motivațională nu te va lecui de frică mai bine ca experiența proprie la volan. Cu cât mai mulți kilometri parcurgi, având cunoștințele de bază – o mașină corect întreținută (presiune în anvelopele potrivite pentru sezonul respectiv vară sau iarnă, revizia făcută la timp), poziția corectă în scaun, mișcarea mâinilor pe volan – cu atât mai bine. Cred că, dacă simți nevoia, un șofer experimentat și calm, în care ai încredere, te poate ajuta să îți fie copilot în 2-3 ocazii – este bine să îți evalueze cineva cu experiență postura la volan și reflexele din trafic. Însă majoritatea “muncii” de a învinge frica se face individual: tu și mașina, atât”, a spus Cristiana.

Sursă: Instagram

Femeile conduc mai bine decât bărbații?

La întrebarea „Cum luptăm cu stereotipul că bărbații conduc mai bine?”, femeia a răspuns foarte clar și simplu.

„Conducând impecabil! Nu îmi place să alimentez stereotipul femeii la volan, însă din păcate încă este o mare problemă, în special în regiunea noastră. Există mult misoginism, multă discriminare în comunicare și în campaniile de promovare în auto, iar asta nu se poate schimba decât dacă vom demonstra în repetate rânduri că și noi putem face treabă la fel de bună la volan, dar și că acest lucru a devenit o normalitate pe care societatea trebuie să o accepte.

Tocmai de aceea am fondat platforma Femei în Motorsport, din dorința de a promova toate femeile implicate în automobilismul și motociclismul din România și de a demonstra că suntem mult mai multe decât pare. M-aș bucura ca mass media și oamenii în general să nu ne mai trateze ca o excepție de la regulă și să îmbrățișeze și aceste activități ca fiind firești în 2020”, a menționat femeia.

Sursă: Instagram

Despre cunoștințele în trafic

„Cum am spus și mai devreme, toți șoferii trebuie să posede aceleași cunoștințe: legislația în primul rând, apoi lucruri ce țin de conduita la volan și, foarte important, noțiuni de conducere defensivă care nu se învață la școala de șoferi. Pentru acestea din urmă, recomand puțin research pe internet deoarece sunt multe resurse disponibile gratuit, care explică în detaliu ce putem face ca să fim în siguranță în trafic. Condusul preventiv ne ajută în fiecare zi să ne deplasăm în siguranță, dar și să evităm unele situații neplăcute fiind mai precauți, anticipând reacția celorlalți participanți la trafic.

În loc de încheiere, aș glumi totuși spunând că femeile ar trebui să mai aibă o abilitate în plus la volan, anume aplicarea make-up-ului la semafor: îți trebuie o dexteritate aparte pentru a reuși să te machiezi frumos în micuța oglindă din mașină, în timp record”, a încheiat Cristiana.

Sursă: Instagram