Învățământul online ori cu prezență fizică – unul din subiectele de foc care sunt discutate la moment de către părinți și profesori. Fiecare e cu propriile justificări și pretenții. În timp ce unii părinți susțin că sunt mulțumiți de desfășurarea orelor online, alții sunt de părere că doar atunci când se fac ore cu prezență fizică există o calitate a studiilor.

Profesorii și ei se impart în pro și contra online-ului. Unii susțin că deși au căutat metode de predare interactivă a materialului, oricum elevii au un comportament incontrolabil la distanță. Există și păreri că poți oferi studii de calitate și online și că dorința profesorului și interesul de a oferi informațiile cât mai clar pentru elevi, sunt cheia spre succesul unor lecții eficiente online.

Am discutat cu câteva profesoare și câțiva părinți pentru a afla ce se ascunde totuți în spatele acestor tabere care duc această luptă pro sau contra online.

Irina Iurin, profesoară în cadrul unui liceu raional ne-a spus că oamenii trebuie să accepte schimbările iar elevii să își asume responsabilitatea de a învăța indiferent de metodele de predare a materiei.

“Încerc să analizez ceea ce citesc pe internet: învățământul online este o tragedie, crește o generație de incompetenți, etc. Eu nu am de gând sa contrazic sau sa confirm aceste afirmații. Voi constata doar câteva momente evidente (pentru mine). Calitatea lecției depinde de competența profesorului de a preda. Cel care își face bine munca în sala de clasă, o face și online. În toți acești ani s-a pus accent pe obligația profesorului de a corespunde noilor cerințe tehnologice în învățământ și s-a cam ignorat necesitatea elevilor de a se adapta sistemului de predare digital.  Da, sunt momente când prezenta fizică este indispensabilă pentru înțelegerea temei. Totuși o bună parte din elevii mei demonstrează că cel care are obișnuința de a munci, o face în orice condiții pentru că este conștient că responsabilitatea îi aparține. Mereu au existat schimbări la care umanitatea a trebuit să se adapteze și niciodată nu a fost ușor. Azi suntem mai presați ca niciodată dar să ne plângem mereu nu este o ieșire din situație. Poate e timpul să încetăm să căutăm 10 probleme la orice soluție care ne este propusă și să avansam?”

Doroșenco Vera, învățătoare la gimnaziul 77, or. Cricova susține că învățământul online a pus învățătorii și elevii la grea încercare.

“M-am autoinstruit, ca să diversific munca pe variate platforme online, am accesat biblioteca digitală, am creat activități interactive. Elevii, care asistă la ore pot însuși materialul integral, dar cei mici se distrag, nu se pot conecta și permanent au nevoie de ajutorul părintilor. Cea mai mare durere este, că  nu toți copii au acces la internet și nu toți au dispozitive electronice. Unii utilizează telefonul părinților și se chinuie să vadă ce scrie învătătoarea pe tabla interactivă…Avem familii cu mai mulți elevi și e problematic să însușești materialul, cînd 3-4 elevi fac orele într-o încăpere vă dați seama ce haos e…Ca oportunitate alternativă, în condițiile creșterii numărului de bolnavi e binevenit învățământul online dar cred că fiecare instituție trebue să decidă trecerea la online în dependnță de numărul total de elevi și de situația din instituție.”

Dna Galina este profesoară la un Liceu din Capitală. Profesoara susține că este foarte dificil să captezi atenția elevilor și să îi motivezi să fie prezenți la ore, în special să aprindă camera.

“E foarte dificil răspund doar 4- 5 copii la interogări în rest răspund doar la apel. Cei cu 5 clase au 5 cursuri de verificat mesaje sarcini dar eu cu 14 clase când deschid cursurile în classroom nuștiu de unde să încep. O sumedenie de mesaje în poștă…în viber…în messenger. Acum în colectiv au fost multe cadre bolnave și la moment tot sunt. Desigur,  pentru siguranță e mai bine online dar pentru comoditate nu. Când răspund auzi numai jumătate de răspuns. Câteodată pică internetul. Nu toți au posibilitate de a aprinde camera, nu înțelegi cu cine discuți. Unii copii sunt supravegheați de părinți. Evaluările sunt executate cu ajutorul cuiva. Trebuie să fii pregătit pentru orice surpriză să poți ieși din orice situație…”

Pe de altă parte părinții se arată indignați. Unii susțin că învățământul online este un adevărat dezastru și că creștem o generație needucată, alții însă se arată foarte mulțumiți de învățământul online și susțin această ieșire din situație în această perioadă dificilă pentru toți.

Marina este mama a doi elevi și ne-a povestit cât de greu îi este să-și monitorizeze copii ca să fie prezenți și atenți la ore.

“La mine ambii copii poartă ochelari. La fiică în perioada lecțiilor online a fost afectată grav vederea. Acum nu știu ce să aleg pentru ea. Să îi permit să petreacă toată ziua în fața ecranului care pentru ea este foarte dăunător sau să o las să acumuleze lipse la obiectele mai puțin importante ca să-și poată odihni ochii. Am schimbat recent lentilele ambilor copii. Vă pare normal? Mie deloc. Distrugem total această generație. Nui destul că nu vor cunoaște nimic din materialul care ar fi trebuit să îl asimileze în acești ani de pandemie dar mulți dar la mulți se vor agrava problemele cu vederea. În clasă la fiica mea din 11 fete 9 sunt purtătoare de ochelari. Faceți concluzii.”

Ludmila este mama unui elev de clasa X-a.

“Eu sunt contra online-ului. Nu este calitate la aceste ore. Înțelegi- nu înțelegi lecția merge mai departe, vă pare normal?. E foarte trist când mă gândesc ce specialiști creștem și care vor fi roadele acestei perioade. Este adevărat că în țara noastră se înregistrează un număr mari de infectări cu Covid-19 în rândul copiilor asta mă face cumva să înțeleg situația.”

Olga este mama unei eleve de clasa VI-a. Femeia spune că având o fată responsabilă care mereu a conștientizat că trebuie să învețe, nu are acum careva pretenții la metoda de predare.

“Mie îmi pare rău că se revine la școală.Îmi va aduce iar toate bolile acasă. Pot spune că și diriginta noastră nu este foarte încântată de revenirea la prezența fizică. Noi personal foarte rar controlăm fiica la le etapa de realizare a temei pe acasă. Ea știe că învață pentru ea și pentru viitorul ei. Părerea mea că elevii se trag să se ducă la școală doar pentru a zburda. Fiecare trebuie să conștientizeze că acum e așa perioada și să se conformeze.“

Aliona este o altă mamă a unui elev care susține că învățământul online e doar o formă de a bifa predarea materiei.

“În cazul epidemiei de Covid-19 este acceptabil și acest regim de la distanță. Totuși părerea mea este că programul școlar îl asimilează superficial. Trist este că se neglijează și regimul stabilit până acum.”

Distribuie articolul: