De ziua internațională a copiilor, pe data de 1 Iunie, Terre des hommes Moldova, organizație elvețiană, a desfășurat conferința: „Stop bulyingul în școli: recomandările copiilor”, în cadrul căreia au participat aproape 400 de adolescenți din toată țara. Copiii au purtat un dialog deschis cu autoritățile, profesorii și părinții despre problemele pe care le-au identificat și soluțiile pe care le văd ei pentru o școală fără bullying.

Pentru o mai profundă înțelegere a problemei, echipa Tdh Moldova a implicat în procesul de analiză copii și tineri din 30 de comunități. Studiul s-a desfășurat în perioada februarie – mai 2021.

„Am dorit să creăm un spațiu în care fiecare copil să-și exercite dreptul la participare și să-și utilizeze propriile cunoștințe, abilități și experiențe. Unul dintre obiectivele noastre este prevenirea situațiilor de bullying în școală, iar cei mai buni experți în acest domeniu, dar și în propria lor viață, sunt chiar ei, copiii.”, spune Olga Pascari, specialist în protecția copilului la Tdh Moldova.

Astfel, ghidați de echipa organizatori, 40 de adolescenți s-au implicat direct în procesul de realizare a studiului, colectând de la colegii lor datele pentru analiză.

Tinerii au contribuit, atât în calitate de participanți, dar și ca experți.

„Pe parcursul a trei luni, ne-am întâlnit săptămânal cu copiii, am consultat cu ei chestionarul, am ținut cont de recomandările și sugestiile lor. Apoi, în calitate de cercetători, aceștia au aplicat chestionarul la peste alți 300 de semeni. Ulterior, copiii și tinerii au formulat mesaje pe care au dorit să le transmită semenilor, părinților, profesorilor și autorităților”, explică Angelica Russu, specialist în protecția copilului la Tdh Moldova.

Aceste mesaje transmise de adolescenți au servit drept punct de pornire pentru crearea unei serii de videouri prin care vocea copiilor să fie transmisă și auzită de către adulții responsabili de siguranța și bunăstarea lor.

Andreea, din satul Gherman, r. Ungheni a spus ce a motivat-o să participe la acest proces: „faptul că am putea schimba ceva pe viitor, faptul că ulterior nu vor mai fi aceleași cazuri de bullying, iar asta ar fi minunat.”

Loredana, din satul Lozova, r. Strășeni zice că a fost destul de complicat pentru copii să împărtășească experiențele legate de bullying.

„În special cu chestionarele a fost mai greu, mulți copii refuzau să răspundă și era nevoie să-i încurajăm și să le explicăm că este important să facem asta. Participarea în acest proiect a fost destul de interesantă și benefică, pentru că am putut să ne exprimăm liber opinia, fără să ne spună nimeni că nu avem dreptate.”

În urma datelor colectate, adolescenții au formulat mesaje pe care au dorit să le transmită semenilor, părinților, profesorilor și autorităților. Aceste mesaje au servit drept punct de pornire pentru crearea unei serii de videouri prin care vocea copiilor să fie transmisă și auzită de maturi.

Filmulețul, realizat în baza scenariului și desenelor copiilor, spune povestea unei adolescente supuse zilnic umilințelor colegilor, ilustrând stările și gândurile acesteia.

Astfel, pentru a se simți protejați și în siguranță, copiii le solicită autorităților prezența unui psiholog în fiecare școală, un cod cu reguli bine definite în abordarea fenomenului de bullying, precum și programe de educație non-formală care să-i ajute pe elevi să prevină bullying-ul.

Pentru un mediu mai sigur și prietenos la școală, copiii le recomandă semenilor să fie binevoitori și respectuoși unii cu alții, să comunice deschis și prietenos, pentru a soluționa conflictele și a depăși situațiile de bullying. „Fiecare dintre noi este valoros și poate fi parte a schimbării. Fii chiar tu cel care oprește bullying-ul!”, își îndeamnă adolescenții semenii.

„Avem nevoie ca Ministerul Educației să ne ofere în programele de formare continuă la care participă toți pedagogii instruiri psihologice și studii de caz. Este foarte important ca profesorii să cunoască și să înțeleagă specificul vârstelor copiilor și dezvoltarea lor psihologică. De asemenea este important să fie în fiecare școală câte un psiholog bun, conștient”, a subliniat Eugenia Macarenco, Specialist principal la Direcția Învățământ Căușeni.

„Este necesar să ținem cont de sugestiile copiilor, este importantă comunicarea eficientă dintre profesor-părinte-copil. Este necesar cât mai mulți diriginți și profesori să beneficieze de instruiri în acest context și în fiecare instituție să existe psiholog”, spune Iulia Ciuvaga, profesoară la Liceul Teoretic Sculeni, r. Ungheni.

Prezentă la dezbateri, Natalia Grîu, secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, la finele evenimentului, a spus că așteaptă să primească un raport oficial cu toate recomandările, pentru a fi analizate la Minister, accentuând că acest an de învățământ a fost în mod special complicat din cauza pandemiei, astfel, multe dintre problemele existente accentuându-se și mai tare.

Ilija Talev, Reprezentant adjunct de Țară al UNICEF Moldova a menționat că problema bullying-ului nu poate și nu trebuie rezolvată fără participarea activă a copiilor – ei sunt cei care trec prin acest fenomen și suferă din cauza lui. „Vreau să le mulțumesc tuturor copiilor care s-au implicat activ în acest proces. Voi sunteți un exemplu excelent și vreau să încurajez și alți copii să se alăture acestui proces de eliminare a bullying-ului”, a spus Ilija Talev.

Fundația Terre des hommes este o organizație elvețiana fondată în 1960, care se ocupă de ajutorare copiilor și a familiile acestor din peste 40 de țări. Organizația activează în Moldova din 2004. Programele organizației sunt orientate spre asigurarea ca toți copiii din țară să beneficieze de un sistem care le poate garanta protecția, dezvoltarea și implicarea în procesele sociale, educaționale, culturale și de sănătate care îi privesc.