Decizia Guvernului de a prelua infrastructura petrolieră a Aeroportului Internațional „Eugen Doga” Chișinău de la Lukoil-Moldova este una „strategică”, determinată de riscurile de securitate din regiune, susține experta română în energie Eugenia Gusilov.

 

Potrivit acesteia, infrastructura de alimentare cu combustibil a Aeroportului reprezintă un obiectiv critic și nu poate rămâne în gestiunea unor companii cu vulnerabilități. „Statul trebuie să securizeze acest obiectiv, fiind principala poartă aeriană a Republicii Moldova”, a declarat Gusilov la emisiunea „În Context” de la Moldova 1.

Experta subliniază că preluarea trebuie susținută de un temei juridic solid, pentru a rezista eventualelor contestații. Ea indică drept pârghii legale posibile neîndeplinirea obligațiilor contractuale, datoriile la stat sau investițiile asumate și nerealizate. „Relația cu o companie devenită toxică trebuie încheiată rapid, prin mijloace legale”, a conchis Gusilov.

Pe 15 decembrie, Consiliul pentru examinarea investițiilor de importanță pentru securitatea statului a refuzat aprobarea activității investiționale a Lukoil-Moldova, invocând nerespectarea condițiilor stabilite în mai 2024. În consecință, infrastructura petrolieră a Aeroportului va reveni în proprietatea statului în termen de 20 de zile, așa cum era până în 2005.

Contextul deciziei este marcat de sancțiunile extinse impuse de SUA, la 22 octombrie, grupurilor petroliere ruse Lukoil și Rosneft. Măsurile, intrate în vigoare pe 21 noiembrie, au vizat inclusiv filialele și rețelele internaționale. Ulterior, Washingtonul a permis temporar tranzacții cu aproximativ 2.000 de benzinării Lukoil din afara Rusiei, derogare valabilă până la 29 aprilie 2026.

În Republica Moldova, Lukoil deține circa 20% din piața stațiilor de carburanți, aproape jumătate din importurile de motorină și gestionează aproximativ 110 benzinării. Totodată, prin Lukoil-Moldova, compania asigura integral kerosenul pentru Aeroport și deținea rezervoarele de combustibil de aviație.

Pentru a preveni o criză de combustibil, Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău a preluat gratuit, la 14 noiembrie, operarea terminalului petrolier, iar livrările de kerosen sunt asigurate în prezent de companii din România.

Distribuie articolul: