Într-un Chișinău sufocat de ambuteiaje și poluare, transportul alternativ – precum trotinetele și bicicletele electrice – pare o soluție logică. Însă, fără infrastructură adecvată, aceste mijloace rămân o alegere periculoasă în traficul tot mai haotic al orașului.

 

Un proiect municipal, lansat în 2020, prevedea construirea unei rețele de 200 km de piste pentru transport alternativ până în 2026. Deși există o strategie aprobată, lucrările nu au început, iar autoritățile nu oferă explicații, transmite tv8.md.

„Proiectul se prăfuiește la Primărie. În 2026 ar fi trebuit să avem piste pe cele mai importante străzi, însă ele nu sunt”, afirmă activistul Rodion Gavriloi.

În ciuda obstacolelor, inițiative private precum cea a lui Marin Toma demonstrează potențialul real al transportului alternativ. Cu doi parteneri, el a lansat un start-up de închiriere a bicicletelor electrice pentru curieri, care a ajuns și la București. Compania deține peste 170 de vehicule și dezvoltă un model propriu de bicicletă electrică, cu autonomie extinsă și securitate sporită.

„Ajutăm oamenii să înceapă să lucreze și avem impact redus asupra mediului. Curierii se mișcă mai repede și câștigă mai bine”, spune Marin Toma.

Pentru utilizatorii individuali, lipsa infrastructurii înseamnă un risc zilnic.

„Circul zilnic, dar îmi e teamă de șoferii neatenți. Oricând pot fi lovit sau dat jos din cauza ușilor deschise fără asigurare”, povestește Petru Bivol, o locuitor al Capitalei care folosește zilnic bicicleta electrică.

Activiștii cer autorităților să ia măsuri urgente: „Fiecare biciclist înseamnă o mașină mai puțin în trafic”, subliniază Gavriloi.

Regia Transport Electric, responsabilă de proiect, nu a răspuns solicitărilor jurnaliștilor de la Tv8.md pentru a oferi o reacție.

Distribuie articolul: