Șoferii din Republica Moldova vor fi obligați să achite, în următorii ani, două taxe distincte legate de infrastructura rutieră: una pentru deținerea vehiculului și alta pentru utilizarea drumurilor naționale. Măsura, pregătită de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), va fi implementată treptat până în 2028, ca parte a adaptării legislației naționale la standardele Uniunii Europene.

Sistem rutier aliniat la standardele europene

Actualul mecanism de finanțare rutieră, instituit încă din 1996, va fi modernizat pentru a transpune directivele UE, transmite moldova1.md.

Potrivit secretarului de stat Nicolai Mîndra, planul prevede ca până în 2030 să fie implementat un nou sistem, care include două taxe distincte:

  • o taxă anuală pentru posesia autovehiculului, colectată de autoritățile locale și destinată drumurilor din localități;
  • o taxă de utilizare a drumurilor naționale, calculată în funcție de distanță sau de timp.

„În 2027–2028, vom introduce acest mecanism dual. Prima taxă va rămâne la primării, pentru infrastructura locală, iar a doua va merge către întreținerea rețelei naționale”, a explicat Mîndra la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova.

Taxa de utilizare va fi monitorizată automat, prin camere video instalate pe principalele artere ale țării. Potrivit oficialului, investiția în sistemul electronic ar urma să se amortizeze în circa șapte ani, având o rentabilitate estimată la peste 35%.

Drumuri fără pietriș până în 2030

Fondurile acumulate din cele două taxe vor contribui la îndeplinirea obiectivului Guvernului de a elimina până în 2030 drumurile pietruite dintre localități.
„Vrem ca până în 2030 să nu mai existe drumuri din piatră spartă între sate. Este o condiție esențială pentru îmbunătățirea calității vieții în comunitățile locale”, a adăugat Mîndra.

Fondul Rutier, la un nivel istoric

În 2025, Fondul Rutier a atins cea mai mare valoare din istoria Republicii Moldova — peste 2,6 miliarde de lei destinați exclusiv reparației și întreținerii drumurilor naționale.
„Doar în prima jumătate a anului au fost valorificați peste un miliard de lei pentru lucrări de reabilitare. Circa 1,2 miliarde vor merge în acest an către modernizarea a aproximativ 260 de kilometri de drumuri regionale”, a precizat secretarul de stat.

Experții susțin că fondul trebuie majorat constant pentru a asigura întreținerea periodică și pentru a extinde durata de viață a infrastructurii rutiere până la 20 de ani. „Întreținerea constantă este cheia eficienței”, a subliniat Vitalie Rapcea, director de program la Expert-Grup.

Planificare pe termen lung și proiecte în derulare

Directorul Administrației Naționale a Drumurilor (AND), Sergiu Bejan, a propus trecerea de la planificarea anuală la cea multianuală, sincronizată cu mandatele guvernamentale.
„O planificare pe patru ani ar oferi predictibilitate atât instituțiilor statului, cât și antreprenorilor care investesc în infrastructură”, a declarat Bejan.

În prezent, AND derulează 76 de contracte de reparații, 13 proiecte de construcții capitale și șapte inițiative finanțate din fonduri externe.

Primul tronson de autostradă și pregătirile pentru iarnă

În 2026, va fi finalizat primul sector de autostradă din Moldova — un tronson de 400 de metri la Ungheni, care va lega podul peste Prut de rețeaua națională de drumuri. Studiul de fezabilitate pentru autostrada Ungheni–Chișinău–Odesa urmează să fie gata anul viitor, ceea ce va permite demararea lucrărilor propriu-zise.

În același timp, autoritățile se pregătesc pentru sezonul rece. AND anunță că dispune deja de 15.000 de tone de sare și 20.000 de tone de material antiderapant, iar stocurile vor fi completate în următoarele săptămâni.
„Avem 460 de utilaje pregătite pentru intervenții și vom propune noii guvernări o strategie de mentenanță pentru iarnă”, a adăugat Sergiu Bejan.

Distribuie articolul: