Împinsă la limită de datorii acumulate, “Air Moldova” este ținta unei noi lovituri orchestrată de Ilan Șor. Fugarul, condamnat pentru furtul miliardului, a pus la cale încă un plan pentru a epuiza resursele fostei companii de stat. Planul implică, ca de obicei, doi judecători, un administrator provizoriu, câțiva creditori – toate firme legate de elita puterii, precum și un plan de restructurare a companiei aeriene. Acest plan, păstrat în secret, a ajuns în posesia echipei Cutia Neagră PLUS. Am investigat timp de mai multe luni modul în care Șor pune în aplicare lovitura finală asupra “Air Moldova”. Astăzi, vi-l prezentăm într-o nouă anchetă. Și dacă sunteți unul dintre clienții care au cumpărat bilete pentru zborurile anulate ale “Air Moldova”, aflați ce șanse aveți să vă recuperați banii, conform tv8.

În februarie 2023, pe toate canalele de televiziune din Republica Moldova, se auzeau aproape zilnic știri despre cursele aeriene anulate de „Air Moldova” și pasagerii frustrați care nu își puteau atinge destinația.

Pe 2 mai 2023, compania aeriană a anunțat că a găsit o soluție pentru a evita falimentul: va restructura întreprinderea. S-au identificat potențiali investitori pregătiți să injecteze 50 de milioane de dolari, iar „Air Moldova” ar putea relua activitatea în doar trei zile de la acceptarea planului de restructurare de către instanța de judecată.

De atunci, a trecut aproape un an, iar procesele în instanță s-au blocat. A apărut o situație neobișnuită. La Judecătoria Chișinău, sediul Central, au fost înregistrate simultan două dosare referitoare la „Air Moldova”. Unul privea inițierea unei proceduri accelerate de restructurare, solicitată de companie. Acest lucru indică dorința „Air Moldova” de a-și relua activitatea și necesitatea de a negocia cu toți creditorii pentru reeșalonarea datoriilor. În cadrul acestei proceduri, bunurile deținute de companie nu pot fi executate silit.

În al doilea dosar, s-a solicitat declanșarea procedurii de insolvență împotriva „Air Moldova”. Cererea a fost depusă de o persoană fizică căreia compania aeriană îi datorează o sumă modestă de bani. Într-un proces de insolvență, administratorul special, numit de instanța de judecată, efectuează o inventariere exhaustivă a activelor companiei și analizează toate tranzacțiile și contractele încheiate în ultimii trei ani. Dacă se constată incapacitatea de plată, se poate iniția procesul de lichidare a întreprinderii. În această procedură, bunurile societății sunt vândute, iar veniturile obținute sunt folosite pentru a achita datoriile către creditori.

Echipa Cutia Neagră Plus a reușit să obțină o copie a Planului de restructurare pregătit de „Air Moldova”. Pe aproape 60 de pagini, autorii descriu cum s-a ajuns în pragul falimentului și ce măsuri urmează să fie întreprinse pentru a relansa activitatea operatorului aerian.

Conform planului, managementul „Air Moldova” propune să fie implicată în salvarea operatorului aerian o companie agricolă. Argumentul autorilor planului este că această firmă agricolă ar avea mai multă tehnică și experiență. Din echipa de conducere vor face parte membrii Comitetului Creditorilor și administratorul, care vor fi asistați obligatoriu de un manager, un contabil și un medic veterinar.

Planul confirmă că „Air Moldova” deține două avioane, însă ambele sunt fără certificate de navigabilitate și nu pot fi utilizate. Acestea nu au efectuat niciun zbor din anul 2019. Surse de încredere au dezvăluit pentru Cutia Neagră că aceste avioane sunt parcate în afara țării și că tot ce avea valoare a fost vândut – de la motoare până la fotolii pentru pasageri de la bordul avioanelor.

Conform planului de restructurare, investitorii sunt pregătiți să achiziționeze aeronave noi, astfel încât „Air Moldova” să nu mai fie nevoită să închirieze. Astfel se prevede reducerea cheltuielilor operaționale.

Planul mai prevede reeșalonarea tuturor împrumuturilor și datoriilor „Air Moldova” pentru o perioadă de 36 de luni, cu dobânzi zero pe toată durata implementării planului. Întregul proces de salvare a companiei ar putea dura 5 ani. În cazul în care obiectivele nu sunt atinse în acest termen, se va deschide procedura de faliment.

Printre creanțele acceptate de administratorul provizoriu al „Air Moldova” sunt doar câteva zeci înaintate de pasageri. Aceștia au la mână decizii de judecată prin care s-a dictat achitarea unor despăguburi pentru întârzieri sau zboruri anulate.

Într-o anexă la tabel au fost incluși separat pasagerii care dețin creanțe, dar nu au depus cereri de validare. Acestea sunt cu titlu provizoriu. Suma datoriilor către acești pasageri depășește 185 de milioane de lei.

Pentru a-și întoarce banii, unii pasageri și-au unit forțele și au apelat la companii specializate care să lupte în instanțe pentru a obține despăgubiri de la „Air Moldova”. De exemplu, o companie cunoscută în România, „DOORIFY TECH” a preluat creanțele a 143 de persoane.

Andrei BașNDREI BAȘ, avocat: „În condițiile prezentării planului de restructurare accelerată „Air Moldova”, noi înțelegem foarte bine că acești pasageri nu o să-și vadă în curând banii. Nu o să-și vadă curând compensațiile. O să rămână cu ele în aer. Odată cu înaintarea cererii de validare, noi înțelegeam foarte bine că creanța noastră nu este certă, pentru că nu aveam pentru acești pasageri hotărâri ale instanței de judecată definitive pentru a ne valida. Dar eu în calitate de reprezentant am considerat că este un „musthave”, pentru a arăta în primul rând societății că acești pasageri pot fi protejați. Totodată ne menținem poziția în Cadrul Judecătoriei Centru pentru a încasa aceste compensații, pentru a obține titluri executorii. Acest proces în instanța de judecată nu este unul deloc ușor și o să vă explic de ce. Judecătoria Chișinău sediul Centru se află într-un colaps absolut. Noi dacă înaintăm astăzi cerere de chemare în judecată pentru acel pasager, noi obținem prima ședință peste 6 luni, asta în cel mai bun caz.  

Instituția responsabilă să apere drepturile consumatorilor de servicii avia este Autoritatea Aeronautică Civilă. Aceasta a primit o mulțime de petiții de la pasagerii „Air Moldova” care nu-și pot recupera banii pentru bilete.

Victor Neaga, director adjunct Autoritatea Aeronautică Civilă: „Noi am fost informați că există un depozit de garantare a costului biletelor, pe care l-a instituit o bancă comercială unde se deservea compania aeriană. Dacă cursa era anulată și costul biletului trebuia rambursat, pasagerul se putea adresa direct la bancă. Era o procedură bine stabilită, erau cereri tipizate și banii erau returnați din acest fond de garantare. Suma acestui fond MUSCA până la anularea zborurilor era de aproximativ 150 de milioane de lei. La sfârșitul lunii iulie, când a fost înghețat acest depozit, valoarea lui era aproximativ 68 de milioane. Atât administratorul provizoriu, cât și noi am depus cerere în adresa instanței ca să deblocheze acești bani, doar că instanța încă nu a examinat această cerere”.

Din depozitul bancar la care s-a referit Victor Neaga, ar putea fi returnați bani doar la pasagerii care și-au achitat biletele prin intermediul cardurilor bancare. Cei care au plătit cash pentru bilete, sau le-au cumpărat prin agenții de turism, au șanse mici să-și primească banii în viitorul apropiat.

În prezent, sunt peste 75 de mii de pasageri care-și așteaptă banii înapoi de la „Air Moldova”. Autoritățile caută soluții pentru a obliga compania să ofere prioritate pasagerilor la rambursarea datoriilor.

Andrei Spânu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „În săptămânile următoare, colegii din Parlament vor înregistra un proiect de lege ca să oblige grupul de creditori ca în momentul în care vor începe să întoarcă  banii, primii care să-și primească banii să fie pasagerii și nu altfel de persoane”.

Distribuie articolul: