Mari sau mici, din țară sau internaționale, cu sute de angajați sau cu un șef și un subaltern, pentru toate companiile secretul reușitei pare să fie același – comunicarea și învățarea. E constatarea Ludmilei Andronic, Director Afaceri Corporative a companiei Efes, care a stârnit curiozitatea în rândul invitațiilor de la ROOFOFFLINE2019 Cool Multinationals, povestind cum cele două componente aplicate eficient, asigură succesul companiei din care face parte. 

Ludmila Andronic a fost prima femeie angajată pe post de director în compania în care activează și astăzi, notează AGORA.md. Este femeia care știe cum să unească echipa într-un motor ce lucrează eficient și cu satisfacție. Promovează continuu învățarea și comunicarea în compania Efes combinând experiențele locale și internaționale. Pe acoperișul de la ROOFOFFLINE a povestit cum în 2013, atunci când a venit pentru prima oară în companie, a fost plăcut surprinsă de dorința angajaților de a interacționa și a crea impresie plăcută. Nu a ezitat să le dezvăluie și celor prezenți la eveniment cum se învață la Efes.

Programe de instruire pentru manageri

Compania a început prin a-și instrui directorii. Pentru ei s-au pregătit două treninguri ce s-au dovedit a fi extrem de eficiente. La modul practic Efes a unit toți directorii din toate țările la un instructaj lunar ce a durat jumătate de an la Istanbul. Marea provocare a fost ca echipele să creeze și să administreze câte o fabrică imaginară de bere. Ei bine, mare a fost mirarea când spre final, majoritatea acestor fabrici au ajuns la faliment. Cea mai importată lecție învățată a fost atunci că toate componentele trebuie să fie privite în ansamblu – de la resursele umane până la tehnologii și inovații.

Angajații sunt valoarea companiei
O altă idee ce dă rezultate la Efes este ca managerii să știe să asculte și să discute cu subalternii așa încât să-i stimuleze să crească. Acest lucru se învață sistematic. Și da! Angajații sunt cei care au nevoie să fie auziți și valorificați, crede experta. În multinaționala Efes angajații se adună o dată în săptămână la o întâlnire cu directorul general. Într-o atmosferă destinsă, la o halbă de bere, aceștia se împart cu propuneri și își spun direct ofurile. Este o metodă care face oamenii să înțeleagă că sunt importanți pentru compania în care lucrează. Totodată și managerii pot identifica și schimba astfel lucrurile ce nu merg, ne-a asigurat Ludmila Andronic.

Pe lângă comunicare, un accent deosebit se pune pe învățare. Personalul din vânzări trece o pregătire permanentă în cadrul programului Efes Sales Academy pe o platformă digitală. Și pentru că multinaționala s-a gândit la confortul angajaților, aceștia pot oricând să-ți schimbe departamentul în care activează. E posibil datorită trainingului săptămânal în cadrul căruia angajații diferitor departamente le explică doritorilor cum funcționează acestea.

În companie ideile vin din interior sau sunt „importate”
Compania obișnuiește să invite manageri străini care vin să dezvolte proiecte. Ei propun idei, care discutate, adaptate și dezvoltate, ajung să dea roade vizibile în timp. Practici asemănătoare se aplică și la nivel de grup. Lunar oamenii se adună și discută teme din diferite domenii și, lăsându-se inspirați, se gândesc cum acestea pot fi aplicate în activitatea companiei.

Practicile bune se păstrează în timp
O metodă care place Ludmilei Andronic și care se aplică în mai multe companii este raportul semestrial al conducerii în fața angajaților. Este o cale de îmbunătățire a cursului afacerilor și deopotrivă a condițiilor de activitate pentru angajați.

Un secret la final

Atitudinea față de șefi trebuie să fie una echilibrată. E greșit să credem că șeful trebuie tratat ca un Dumnezeu, sau din contra ignorat de parcă nu ar fi importat. Trebui să existe mereu un dialog liniștit și diplomatic în interesul comun al celor două părți. Efectul se răsfrânge ulterior pe reușita companiei din perspectiva dezvoltării afacerilor. Fiecare angajat trebuie să îndrăznească să pună valoare pe munca pe care o face și să știe să ceară un preț pentru serviciu. E nevoie să înveți continuu și să tinzi să crești profesional pentru ca ulterior și acest preț să crească.